Sykemelding fordi man er sliten

Salvia

Forumet er livet
VIP
Julibarna2014
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Hva er deres tanker rundt dette?

Skal staten/skattebetalerne betale for at folk velger å få flere barn enn de kan håndtere? Evnt. får barn og ikke innså at det vil spise opp egentiden man hadde tilgjengelig før?

Eller er man først og fremst seg selv og mor og skal kunne forvente at man kan ta seg "fri" for å komme seg i en hektisk hverdag og småbarnsfase?

Last edited:
Syns det kommer litt an på. Om man er psykisk utbrent osv, så må det jo være lov å få en sykemelding, men om man er kronisk sliten, og ikke har nok tid tid og energi til jobb og barn, syns jeg man må prøve å se etter andre alternativer for en periode. Bytte jobb, gå ned i stilling feks :)

Vet du hva, det har jeg tenkt på mange ganger. At folk ikke orker det de har stelt i stand selv.

Får tette barn, kjøper opppussingsobjekt, jobber 100 % , og alle barna har tre idretter hver.
Nei, jeg synes ikke det er riktig. Da får man heller gå ned i stilling evt.

Jeg tenker selvsagt ikke på psykisk knekken, men at hvermansen er sliten.

Er man helt utbrent eller har fått en psykisk knekk, så syns jeg en sykemelding er på sin plass.
Har opplevd noen som fikk en hverdag som var litt for mye å håndtere for denne personen, hun ble utbrent og endte i depresjon og angst. Istedet for å få sykmelding til å komme til hektene, samtidig som at det ble mer tilrettelagt ved å enten finne en ny og mindre krevende jobb eller gå ned en stilling eller noe, så sto hun på. Hun ble ødelagt.

Om noen har en så hektisk dag at de bryter sammen, da er det bedre med en sykemelding hvorpå man får ting på stell igjen til å komme seg tilbake til hverdagen, enn å slite seg helt ut og ende så og si ufør.

Dette synes jeg er en ureell problemstilling. Det er ingen som får sykemelding fordi de er litt sliten, fordi de må følge barn ppå aktiviteter tre dager i uken el. Er man så sliten at man ikke klarer og gå på jobb i en periode, så er det en sammensatt problemstilling, og mer som ligger bak, enn at man har valgt og få barn, puser opp ett hus el.

Det virker som noen trur legene skriver ut sykemeldinger i hytt og gevær, helt ukritisk... Jeg for min del har større tro på både folk og leger, og jeg anser ikke meg selv som spesielt naiv heller...

Dette synes jeg er en ureell problemstilling. Det er ingen som får sykemelding fordi de er litt sliten, fordi de må følge barn ppå aktiviteter tre dager i uken el. Er man så sliten at man ikke klarer og gå på jobb i en periode, så er det en sammensatt problemstilling, og mer som ligger bak, enn at man har valgt og få barn, puser opp ett hus el.

Det virker som noen trur legene skriver ut sykemeldinger i hytt og gevær, helt ukritisk... Jeg for min del har større tro på både folk og leger, og jeg anser ikke meg selv som spesielt naiv heller...

Må si meg enig med deg her. :)

Dessverre har det blitt slik i samfunnet vårt, kanskje ikke rart når vi har ministere som roper ut mindre penger til trygdede da vil de alle jobbe mer.
Veldig mange tror at man sykemelder seg selv og ikke legen som gjør dette.

Jeg tror folk som ikke har fått seg en knekk sjøl eller kjent hvordan det er å slite psykisk, eller har hatt store hindringer de ikke kommer seg over eller har opplevd noe som gjør at hodet og kropp i klarer mer kan forstå at det faktisk er mulig å være så sliten at man må få seg en pause for å hente seg inn :o

Mange tror jo også at ting som angst og andre psykiske plager er tull og at folk bare kan ta seg sammen.. Det er lett å dømme, lett å tro, lett å mene man vet..

Styggeste jeg hører er mennesker som ikke tror på medmennesker som sier de er syke.. Min venninnes syk er nok veldig annerledes enn min syk, vi er forskjellige!

Men må også si, jeg har en venninne som har innrømmet at hu har lurt legen to ganger for sykemeldinger.. En gang for 'ryggproblwmer' og en gang for 'psykiske plager'.. Detter er forkastelig!! Fysj altså!! Det er så mange mennesker som sliter, så sånne luringer bør ta en GOD titt på seg selv altså.....

Helt enig! Det finnes folk uten barn også som har slike problemstillinger så det er ikke slik at man får sykemld p.g. a. "bagateller".

Jeg tror folk som ikke har fått seg en knekk sjøl eller kjent hvordan det er å slite psykisk, eller har hatt store hindringer de ikke kommer seg over eller har opplevd noe som gjør at hodet og kropp i klarer mer kan forstå at det faktisk er mulig å være så sliten at man må få seg en pause for å hente seg inn :eek:

Mange tror jo også at ting som angst og andre psykiske plager er tull og at folk bare kan ta seg sammen.. Det er lett å dømme, lett å tro, lett å mene man vet..

Styggeste jeg hører er mennesker som ikke tror på medmennesker som sier de er syke.. Min venninnes syk er nok veldig annerledes enn min syk, vi er forskjellige!

Men må også si, jeg har en venninne som har innrømmet at hu har lurt legen to ganger for sykemeldinger.. En gang for 'ryggproblwmer' og en gang for 'psykiske plager'.. Detter er forkastelig!! Fysj altså!! Det er så mange mennesker som sliter, så sånne luringer bør ta en GOD titt på seg selv altså.....
Ikke sant! Vi er alle forskjellige og har forskjellig "tålegrad". Om man skal ta alle under én kam og da sette standarden etter "lurerne" så sier det noe om moralen til de som ikke skjønner.

Min erfaring er at enkelte leger nærmest kaster sykemelding etter deg. Jeg har selv måttet krangle med legen for å få dekket drosje til og fra jobb, da jeg fikk trokanterbursitt i begge hoftene (betennelse i slimposene). Jeg var avhengig av å gå til og fra jobb på den tiden, og 6 km hver vei gikk bare ikke. Legen ble veldig overrasket over at jeg ville på jobb, og jeg opplevde forsøk på å overtale meg til å ta sykemelding... Så jo, jeg mener at det er alt for enkelt å få sykemelding.

Min erfaring er at enkelte leger nærmest kaster sykemelding etter deg. Jeg har selv måttet krangle med legen for å få dekket drosje til og fra jobb, da jeg fikk trokanterbursitt i begge hoftene (betennelse i slimposene). Jeg var avhengig av å gå til og fra jobb på den tiden, og 6 km hver vei gikk bare ikke. Legen ble veldig overrasket over at jeg ville på jobb, og jeg opplevde forsøk på å overtale meg til å ta sykemelding... Så jo, jeg mener at det er alt for enkelt å få sykemelding.
snodig det der. Mannen opererte foten, og slet også med å få dekket drosje, for det var vist mye bedre å ha foten på en stol hjemme enn på jobb....

snodig det der. Mannen opererte foten, og slet også med å få dekket drosje, for det var vist mye bedre å ha foten på en stol hjemme enn på jobb....
Ikke sant.. Hvis jeg først skal sitte og ha vondt kan jeg like gjerne føle meg litt nyttig og være på jobb, ikke bare sitte hjemme og synes synd på meg selv. Det gagner ingen.
En kollega fikk samme diagnose som meg bare noen uker etter meg. Hun var borte fra jobb leeenge. Sykemelding var visst helt fint der i gården.

Ikke sant.. Hvis jeg først skal sitte og ha vondt kan jeg like gjerne føle meg litt nyttig og være på jobb, ikke bare sitte hjemme og synes synd på meg selv. Det gagner ingen.
En kollega fikk samme diagnose som meg bare noen uker etter meg. Hun var borte fra jobb leeenge. Sykemelding var visst helt fint der i gården.
Selv om hun fikk samme diagnose, så kan det være at det utartet seg på en helt annen måte for henne enn for deg, og at en sykmelding var for det beste i hennes situasjon?

Jeg irriterer meg egentlig mer på disse som går arbeidsledig fordi de er late, og hvor mange penger de koster oss. Og de er det mange av. Jeg har "gleden" av å kjenne et par sånne. Oppegående folk som har funnet ut at de får like mye av Nav som de ville gjort i sin første jobb uten erfaring fra arbeidslivet. Det er der penga våre går. Om folk som jobber fullt møter veggen og tar ut en sykemelding for å komme ovenpå igjen, ja hva så. De har i alle fall skatta sin del ;)

Noen som har en statistikk å vise til, med tanke på disse som har fått for mange barn og sykemeldt seg? :P

Selv om hun fikk samme diagnose, så kan det være at det utartet seg på en helt annen måte for henne enn for deg, og at en sykmelding var for det beste i hennes situasjon?
Det ligger en del historikk bak akkurat dette eksempelet, med et sykefravær på over 10% i løpet av året. Så jeg er fordomsfull og dømmer på forhånd på akkurat denne. I jobben min har man ikke noe arbeid å ta igjen hvis man er syk, all jobben den dagen/de dagene faller på kollegaene.

Da var det nok noe annet for henne enn for deg. En hver smerteterskel er annerledes fra hverandre. Folk hyler og skriker i fødsel med tre cm åpning, mens andre lager middag med åpning på 7 :-) det sier sitt om at ulike folk tåler ulike ting.

Jeg tenker at legen gir sykemelding for en grunn (de fleste leger ihvertfall)
Jeg har selv vært sykemeldt pga jeg var "sliten", men i den forstand at jeg såvidt kan stå på beina, og det var før jeg fikk barn.
En kan tro at en annen bare er sliten, men i virkeligheten er personen utbrent f.eks. Er ikke alltid man vil legge ut i detalj om hvorfor man evnt. er borte fra jobb.

Jeg gidder derfor ikke legge meg opp i hvorfor andre evnt er sykemeldt. Jeg har nok med å passe på meg selv:)

Back
Topp