Nattevakt+Gravid

Nursie86

Forelsket i forumet
Hei :)

Flere som har nattstilling av oss i Februar-gjengen? Hvordan går det synes dere?

Jeg er selv sykepleier og jobber 55% natt. Er 13 uker på vei nå. Har aldri hatt problemer med å jobbe natt før, trives svært godt med det. Men nå begynner jeg å få problemer med å holde meg våken om natta, samt få sove når jeg er ferdig på jobb. Dette er veldig slitsomt i lengden.

Flere som kjenner seg igjen?
What to do hvis det blir værre liksom? Vil helst ikke sykemelde meg.

Du har krav på å få gå over på dag etterhvert pga påkjenningen det er å jobbe natt under Svangerskapet. Er usikker i hvilken uke det er snakk om, men dersom du plages hadde jeg ville snakket med sjefen om å gå over på dag resten av svangerskapet :)

Tror du har rett på å gå over til dagarbeid MED den opprinnnelige lønnen din, eller ihvertfall med nattillegget. Tenker du taper ganske mye penger på å bare "bytte" vakter fra natt til dag :-) Hør evt. med fsstlege om hvordan dette fungerer. Jobber selv 3-delt turnus, og står i det så lenge jeg klarer :-) Er foresten også 13 uker idag! Hurra ;-)

Jeg jobber natt 60%. Slitt med søvnen siden før jeg ble gravid. Endte opp 100% sykemeldt fra og med juni til og med 1. august. Er nå 50% sykemeldt (altså jobber 30%). Skal over i en annen jobb nå 01. september på dag/kveld - da dette ikke fungerer overhodet. Blytungt å ta halvpartene av nettene mine nå også. Var på nattevakt i natt og i går natt og ligger her i senga og føler meg fysisk syk. Slapp, vondt i hodet, småkvalm og litt "vondt overalt". Så dette er virkelig ikke optimalt.

Jobben er pliktig til å tilrettelegge for deg forøvrig! :) Og gjør/kan de ikke det har du krav på svangerskapspenger.
Her var de tjobben som nektet å tilrettelegge, og ba meg sykemelde meg 100%. Imidlertid når jeg fikk vite jeg skulle over i ny jobb, gadd jeg ikke styre å søke om å få det som svangerskapspenger - så har ikke gjort den prosessen selv.

Et obsobs - er at lønnsmessig, når jeg har vært sykemeldt har jeg ikke fått kvelds/natt-tilleggene. Så lønnen har jo vært kraftig redusert..... Greit å ha i bakhodet. Jeg ante ikke at det var en konsekvens. Jeg valgte en gang i tiden å begynne i denne nattestillingen på 60%, fordi jeg visste at lønnen tilsvarte en del høyere stilling - det som er grunnen til at livet i heimen her "går rundt" for min del. Så når jeg ikke har fått tillegga så er de tjo som vanlig 60% kun dagtid. Kjenner den for å si det sånn.

Ja, du skal ikke gå ned i lønn!

Sikkert riktig om man er sykemeldt siden de har gjort det på meg.. Men om man jobber tilrettelagt mener jeg man skal ha "alt man hadde før".

Jeg får nå kvelds og helgetillegg nå fordi om jeg er sykemeldt. Jobber dag /aften, men ettersom jeg er sykemeldt skulle ikke det ha noe å si. Lønna er den samme. Det bør den være på natt og.

Jeg får nå kvelds og helgetillegg nå fordi om jeg er sykemeldt. Jobber dag /aften, men ettersom jeg er sykemeldt skulle ikke det ha noe å si. Lønna er den samme. Det bør den være på natt og.
Shit. Dette burde jeg jo egntlig undersøke.. Er jo en del tusen tapt hver måned.. Sikkert rundt 10k på disse måneden ejge har vært sykemeldt. Det er barnevogn og litt attåt det.. På den annen side er jeg ferdig p åden jobben forever neste søndag - og kjenner jeg ønsker liksom INGENTING mer med de å gjøre enn å komme på de fordømte vaktene og bli kvitt de once and for all.....

Shit. Dette burde jeg jo egntlig undersøke.. Er jo en del tusen tapt hver måned.. Sikkert rundt 10k på disse måneden ejge har vært sykemeldt. Det er barnevogn og litt attåt det.. På den annen side er jeg ferdig p åden jobben forever neste søndag - og kjenner jeg ønsker liksom INGENTING mer med de å gjøre enn å komme på de fordømte vaktene og bli kvitt de once and for all.....

Man skal ikke lide økonomisk pga sykdom... Jeg synes absolutt at du skal ringe regnskap feks og høre. Er rimelig sikker på at det blir helt feil at du mister tilleggene.

Trodde også du ikke skulle miste tilleggene, altså! !

Må få undersøkt det der. Kjedelig å bli snytt for penger i tillegg.. Bare føler litt på å drive og mase om "mer penger" når jeg ikke har jobbet engang liksom.. :P

Arbeidsgiver betaler vel bare for de første 16 dagene, etter det er det nav som står for utbetalingene. Hvor lenge var du sykemeldt?

Tusen takk for mange svar. Jobbet i natt, har derfor stykkvis prøvd å fått meg noen timer søvn i dag, før jeg skal på natt igjen nå i kveld. Imorgen har jeg fri heldivis ☺

Wæææ, har ikke muligheten til å miste nattillegget mitt hvis jeg blir sykmeldt. Har heller ikke muligheten til å gå over på vanlig dag /kveldslønn. Hoff, vanskelig dette her. Tenker jo på den lille bønna i magen min. Vil ikke at mors stress med jobb å søvn skal gå utover babyen min heller

Må få undersøkt det der. Kjedelig å bli snytt for penger i tillegg.. Bare føler litt på å drive og mase om "mer penger" når jeg ikke har jobbet engang liksom.. :P
Du skal ha gjennomsnittet av den tidligere lønna di inkl tillegg for kveld, natt og helg. Men ikke inkl overtid. Du kan sjekke folketrygdloven, mener det er paragraf 4...

Arbeidsgiver betaler vel bare for de første 16 dagene, etter det er det nav som står for utbetalingene. Hvor lenge var du sykemeldt?
Arbeidsgiver betaler meg fortsatt. Men de får refundert pengene fra NAV da, sånn som jeg har skjønt det.
Så det er fortsatt jobben som betaler ut.

Var sykemeldt fra 01.juni - 31.juli 100%. Og er nå 50% sykemeldt tom 20. Skal til fastlegen nå til fredag 21. Hun bare MÅ sykemelde meg ut måneden også.. Har 4 vakter til helgen. Orker ikke for alt i verden. Og har lest at man ikke kan bruke egenmelding rett etter en sykemeldingsperiode. Men jeg NEKTER å jobbe 4 netter på rad.. Så det må bare gå gjennom... Men kjenner jeg har litt nerver (selvom det nok går heeelt fint.. :P )

Jeg jobber også 3-delt og merket så sykt i det siste at jeg er fryktelig trøtt på natt. Typ sånn at om jeg sovner så våkner jeg ikke igjen omtrent. Litt skummelt når man faktisk er på jobb. Blir det ikke bedre får jeg bare si ifra. ;) Tipper de vil være veldig fleksible, men man veit aldri.

Arbeidsgiver betaler meg fortsatt. Men de får refundert pengene fra NAV da, sånn som jeg har skjønt det.
Så det er fortsatt jobben som betaler ut.

Var sykemeldt fra 01.juni - 31.juli 100%. Og er nå 50% sykemeldt tom 20. Skal til fastlegen nå til fredag 21. Hun bare MÅ sykemelde meg ut måneden også.. Har 4 vakter til helgen. Orker ikke for alt i verden. Og har lest at man ikke kan bruke egenmelding rett etter en sykemeldingsperiode. Men jeg NEKTER å jobbe 4 netter på rad.. Så det må bare gå gjennom... Men kjenner jeg har litt nerver (selvom det nok går heeelt fint.. :P )
Du kan bruke 1 egenmelding per sykemeldingsperiode - så om du ikke startet perioden med EM, så kan du avslutte med det :)

Back
Topp