Gangen i det;) (ivf)

Heidi88

Glad i forumet
Da det var flere måneder fra forsamtalen vår hos klinikken og til vi faktisk skulle ha ivf- behandling har vi enda ikke fått informasjonen om medisinene jeg skal ta. Noen som kan gi meg en kort gjennomgang?

Vi skal ha kort regime. Vil det si jeg begynner på sprøytene noen dager etter mensen har kommet? Og så en sprøyte for å hindre eggløsning? Tar de en ultralyd etter dette da for å se at det er modne egg? Og om alt er i rute får man sprøyte for å sette i gang eggløsning. Og det er etter dette man skal inn for egguttak? (Hvordan oppleves egguttaket egentlig?). Og deretter settes egget inn igjen og man tar sprøyter da også for å legge forholdene til rette for at egget skal feste seg? Vær så snill og rett på meg der jeg tar feil:-)

Da det var flere måneder fra forsamtalen vår hos klinikken og til vi faktisk skulle ha ivf- behandling har vi enda ikke fått informasjonen om medisinene jeg skal ta. Noen som kan gi meg en kort gjennomgang?

Vi skal ha kort regime. Vil det si jeg begynner på sprøytene noen dager etter mensen har kommet? Og så en sprøyte for å hindre eggløsning? Tar de en ultralyd etter dette da for å se at det er modne egg? Og om alt er i rute får man sprøyte for å sette i gang eggløsning. Og det er etter dette man skal inn for egguttak? (Hvordan oppleves egguttaket egentlig?). Og deretter settes egget inn igjen og man tar sprøyter da også for å legge forholdene til rette for at egget skal feste seg? Vær så snill og rett på meg der jeg tar feil:)
Kort regime er sprøytestart noen dager etter mens kommer, så begynner man med en til sprøyte rundt dag 5 på sprøyter, noen dager etter er det ultralyd hvor de teller over antall follikler og størrelsen. Ut fra dette blir det avgjort om det skal justeres dose på den ene sprøyta. Når folliklene er store nok skal man sette eggløsningssprøyte, deretter er det uttak. Etter uttak begynner man på vaginaltabletter som man skal gå på til en stund etter innsett av ferskt befruktet egg. Så ingen sprøyter etter eggløsningssprøyte ;)

Som minimeah her skriver over.;) Veldig greit og oversiktlig oversikt jeg fikk fra legen føler jeg:)

Back
Topp