Gravid og har diabetes.....

Hei, jeg er nå i uke 33 var sist for en uke siden da jeg fikk kontroll for jeg var litt bekymret over å gå så lenge til neste kontroll, da var den +4% har lagt på meg 17 kg!!:p så eg veldig redd for han blir stor så pusher de på sykehuset litt for kontroller :) nå de siste 2 ukene har blodsukker mitt vært høyt! Og jeg også har gått opp 30-40 e, fra 4-6 i begynnelsen:p

Hei, jeg er nå i uke 33 var sist for en uke siden da jeg fikk kontroll for jeg var litt bekymret over å gå så lenge til neste kontroll, da var den +4% har lagt på meg 17 kg!!:p så eg veldig redd for han blir stor så pusher de på sykehuset litt for kontroller :) nå de siste 2 ukene har blodsukker mitt vært høyt! Og jeg også har gått opp 30-40 e, fra 4-6 i begynnelsen:p

Tror kanskje jeg må pushe litt på å høre om jeg kan få vekstestimering om to uker istedetfor fire uker! Da høres det ut som at du er veldig flink da, når det er såpass lite vekstavvik :D Hva regner du som høyt blodsukker? Er egentlig veldig fornøyd, har ikke hatt tosifret tall på lenge :) Problemet er at det ligger litt for høyt, stabilt.. Fødselslegen sa til meg at +-20% regnes som normalt, men jeg er likevel nervøs for å ende opp med en plugg på 5kg.. Forøvrig er symfyse-fundusmålene mine hele tiden vært litt under streken på helsekortet, så er ikke tegn til noe unormalt stort der heldigvis :D

Hvordan går det med dere? Jeg har kommet til siste trimester og er nå 28+2. Hadde ny time hos dia.pol, jordmor og time for vekstestimering i dag. Fire uker siden forrige estimering, og da lå veksten på +6%. I dag hadde det økt til hele +11%. Veldig skuffet. Har ikke gått oppe noe mer i vekt siden sist (gått opp nesten 2kg totalt til nå), men hba1c hadde økt med 0,3 på to uker. Veldig endring med tanke på insulinresistens de siste ukene, bruker nå hele 40E til frokost, mot 8E før svangerskap :O Har ikke hatt blodsukker over 9 de siste ukene, men har problemer med å holde det lavt nok. "Vil" liksom ligge på 7, og får ikke presset det ned :( Bekymret hvis denne veksten fortsetter med mageboeren.. Derimot er ikke helsepersonellet på sykehuset bekymrede, de mener vi mest sannsynlig hadde fått en stor baby likevel siden både jeg og BF var store ved fødsel og er høye nå. Jeg er i tillegg noe overvektig.. Men er ikke noe gøy fordet :( Trodde kanskje jeg skulle få ekstra vekstestimering siden det ligger såpass over, men fikk ikke ny time før om fire uker. Har selvsagt andre timer på dia.pol og jordmor før den tid.. Så det var dagens klage!

Hvordan ligger deres mageboere ann i vekst? Og hvordan var vekstestimeringen for dere som har født?

Var på kontroll på sykehuset i går (bare hos diabetessykepleier), har ikke fått svar på hba1c enda, men uken før det hadde den plutselig gått opp med 0,4 så er litt bekymret for resultatet fra i går. Føler jeg måler hele tiden, har sluttet å spise havregrynsgrøt for får ikke kontroll på blodsukkeret etter jeg spiser det. Siste uken har jeg vært veldig nøye med alt jeg har spist og satt mye insulin, bruker i snitt 50 % mer i løpet av et døgn enn før jeg ble gravid, selvom jeg prøver å unngå å spise så mye karbohydrater.
Skal til jordmor neste onsdag igjen, da er jeg 34+0, foreløpig har mageboeren vært helt på snittet på størrelse og vekt, så håper det holder seg sånn videre. Godt de ikke er bekymret da, men skjønner deg allikevel. Synes hver fjerde uke er sjeldent, men jeg hadde vel det frem til uke 30, nå er det hver fjortende dag. Jeg er aldri hos jordmor uten å være på UL, så det er egentlig veldig greit.

Ja bare å pushe litt på :) hba1c har Vært på 5.9 hele svangerskapet, nå har jeg høyt etter frokost hver dag I to uker 13-17 :o veldig bekymret for det. Veksten sist var +4%, så da må det vel være bra siden 20 var normalt :o det viste jeg ikke:p

Her gikk vi fra +5% til +25% på bare 3 uker. Men det gikk veldig fint. Hun ble 4,3kg altså ikke regnet som en stor baby :-) husk at de kan måle feil også. Vanskelig og måle dem nøyaktig dess mindre plass dem har i magen :-)

Oj det var raskt hvilken uke var dette i overlykkelig sau? Var på kontroll i går hadde samme vekts +4% er nå 33+5. De sa som regel går folk med dia til termin.

Oj det var raskt hvilken uke var dette i overlykkelig sau? Var på kontroll i går hadde samme vekts +4% er nå 33+5. De sa som regel går folk med dia til termin.

Kan jeg spørre hva babyen din veier nå? Jeg var på ultralyd i går (34+0), legen sa at babyen alltid har vært litt liten. Dette har jeg aldri hørt noe om før, legen jeg pleier å gå til (som nå er i ferie) har sagt at han vokser som han skal og at vekten er helt normal. Men ble jo litt usikker etter i går om han egentlig er litt liten. Var også hos jordmor i går og pratet om fødsel, i Drammen blir man satt i gang senest en uke før termin for å være sikker på at barnet er ute innen termindatoen, men håper på å få gå så lenge som mulig før de eventuelt setter i gang.

Jeg glemte selvfølgelig å spørre om det, fikk bare vite han var +4%. Ja merket at det var endel vikarer nå som jeg føler bare haster timen jeg var på. Her på sus venter de lengst mulig, uff vil heller bli satt I gang litt før en å få en stor baby:p

Berre for å legge til, så skjedde den største veksten hos vesla mellom uke 30 og 36 (fødte da). Men det er feilmarginen på disse målingene. Det er jo usikkerhetsmoment ifht. om det er ulike som tar målingene hver gang, posisjonen til fosteret osv. Hos meg var det +8 til +24 på 3-4 uker bare. Men fødte en mindre baby enn forespeilet (36+0). Så det trenger ikkje være riktig :)

Åhh ok! Får håpe de ikke tar helt feil da:p skal på ny time om 2 uker så blir spennende å se :)

Var 25%+ i uke 38. Satt i gang uke 39;)

Skjedd noe nytt med noen her inne?
Jeg skal ha siste time hos jordmor i morgen, før igangsetting neste mandag. Var på ultralyd forrige uke og plutselig hadde babyen vokst veldig fort (satser på det var en målefeil, da jeg var hos en ny lege), diabeteslegen kunne ikke skjønne at veksten plutselig skulle være så stor (i overkant av 3,3 kg 38+0, han ble målt til 2,7 kg 36+0), da hba1c fortsatt ligger på 5,4. Hun som tok ultralyden mente det ikke var grunn til bekymring, og at det ikke var noen grunn til å fremskynde igangsettingen, men må innrømme at jeg er litt bekymret for hvor stor denne ungen skal bli.
Hvordan går det med deg?

Jeg skal ha siste time hos jordmor i morgen, før igangsetting neste mandag. Var på ultralyd forrige uke og plutselig hadde babyen vokst veldig fort (satser på det var en målefeil, da jeg var hos en ny lege), diabeteslegen kunne ikke skjønne at veksten plutselig skulle være så stor (i overkant av 3,3 kg 38+0, han ble målt til 2,7 kg 36+0), da hba1c fortsatt ligger på 5,4. Hun som tok ultralyden mente det ikke var grunn til bekymring, og at det ikke var noen grunn til å fremskynde igangsettingen, men må innrømme at jeg er litt bekymret for hvor stor denne ungen skal bli.
Hvordan går det med deg?

Det var litt av et hopp ja! Satser på at det er pga feilmåling :) Skal du ha noen form for modningsforsøk før du settes i gang (akupunktur eller stripping feks)? Og hvordan gikk det i dag?

Jeg skal på ny vekstestimering imorgo, da er jeg 34+2. 32+2 så var lille i magen estimert til 2150g, noe som var 15-16% over snittet, men fremdeles innenfor normalen. Håper det ikke har økt på disse to ukene, men føler liksom ikke jeg får gjort noe med det heller.. Spiser sunt (og lite pga kvalme), prøver å være litt i aktivitet hver dag og blodsukkeret er sånn tåelig greit. Har nesten ikke følinger lenger, men har heller ikke høye tall, så legene er fornøyde selvom hba1c har gått opp litt. Håper jeg får beholde dexcom-sensoren etter svangerskapet også, da jeg føler den hjelper meg veldig :)

Last edited:
Er 35+1 og var på UL i dag, vesla veier nå 3000g, er det mye? Legen sa hun følger kurven sin, men jeg syns selv det er mye med tanke på at det er ca. 4 uker igjen til igangsettelse og hun kommer nok til å legge på seg yttligere :/

Det var litt av et hopp ja! Satser på at det er pga feilmåling :) Skal du ha noen form for modningsforsøk før du settes i gang (akupunktur eller stripping feks)? Og hvordan gikk det i dag?

Jeg skal på ny vekstestimering imorgo, da er jeg 34+2. 32+2 så var lille i magen estimert til 2150g, noe som var 15-16% over snittet, men fremdeles innenfor normalen. Håper det ikke har økt på disse to ukene, men føler liksom ikke jeg får gjort noe med det heller.. Spiser sunt (og lite pga kvalme), prøver å være litt i aktivitet hver dag og blodsukkeret er sånn tåelig greit. Har nesten ikke følinger lenger, men har heller ikke høye tall, så legene er fornøyde selvom hba1c har gått opp litt. Håper jeg får beholde dexcom-sensoren etter svangerskapet også, da jeg føler den hjelper meg veldig :)

Ja, satser på at det er feilmåling. Er i morgen jeg skal til jordmor, men skal ikke ha ultralyd, så tviler på at jeg får noen gode svar da.

Da blir det spennende i morgen, satser på at babyen din holder seg innenfor normalen. Har du fått vite noe om igangsetting enda?
De starter med ballongkateter på mandagen, og tabletter fra tirsdagen av, men jordmor sa hun håper at fødselen starter av seg selv i løpet av helgen, så jeg håper på det samme :)
Satse på du får beholde sensoren, om den hjelper er det jo veldig dumt å måtte levere den tilbake igjen!

Er 35+1 og var på UL i dag, vesla veier nå 3000g, er det mye? Legen sa hun følger kurven sin, men jeg syns selv det er mye med tanke på at det er ca. 4 uker igjen til igangsettelse og hun kommer nok til å legge på seg yttligere :/

I uke 36+0 var målingen på min på rett over 2,7kg, fikk beskjed om at det var normalt (midt i normalområdet), men utover det vet jeg ikke (har fulgt sin egen kurve helt til nå nylig når veksten har skutt i været). Men normalområdet har vel noe sprik det også ser jeg for meg. om legen sier at det følger kurven bør det jo være bra :) Jeg er mest bekymret for at han skal vokse mye på slutten, sånn at igangsettingen ender med keisersnitt om han ikke kommer ut, vil helst unngå akkurat det.

Det er vel litt over "normalen", ifølge skjemaet mitt er 2500-2600g normalen innenfor uke 35. Men innenfor 20% fra eller til regnes også innenfor normalen ;) Og så lenge de følger sin egen vekstkurve tror jeg det er det viktigste. Har du ikke fått noen beskjed ang hvilken percentil henne ligger på, eller hvor mye over % hun er? Lille i magen min har hele tiden vært mellom 60-70percentilen, og er beregnet til 4100g i uke 40+3(termin). Men jeg blir satt igang 38+3, så vil ikke være så stor, med mindre veksten øker nå på slutten..

Ja, satser på at det er feilmåling. Er i morgen jeg skal til jordmor, men skal ikke ha ultralyd, så tviler på at jeg får noen gode svar da.

Da blir det spennende i morgen, satser på at babyen din holder seg innenfor normalen. Har du fått vite noe om igangsetting enda?
De starter med ballongkateter på mandagen, og tabletter fra tirsdagen av, men jordmor sa hun håper at fødselen starter av seg selv i løpet av helgen, så jeg håper på det samme :)
Satse på du får beholde sensoren, om den hjelper er det jo veldig dumt å måtte levere den tilbake igjen!

Ok. Her er det fyll sjekk imorgo, med blodprøver, dia.pol, jordmor, vekstestimering med lege og tilslutt øyebunnsfotografering :p

Jeg har fått lite info om selve igangsettelsen til nå, men har dobbelt jordmortime imorgo for å ha en litt fødselsforberedende samtale og omvisning på sykehuset, så satser på at jeg får svar på evt spørsmål da :) Har blitt nevnt at jeg kan få tilbud om modningsakupunktur og stripping i uke 37 hvis jeg ønsker det. Ellers så har jeg fått en dato, med samme fremgangsmåte som deg hvis jeg er umoden (ballong og deretter tabletter).

Skal du ha noen flere vekstestimeringer før fødsel, eller var forrige den siste?

Det er vel litt over "normalen", ifølge skjemaet mitt er 2500-2600g normalen innenfor uke 35. Men innenfor 20% fra eller til regnes også innenfor normalen ;) Og så lenge de følger sin egen vekstkurve tror jeg det er det viktigste. Har du ikke fått noen beskjed ang hvilken percentil henne ligger på, eller hvor mye over % hun er? Lille i magen min har hele tiden vært mellom 60-70percentilen, og er beregnet til 4100g i uke 40+3(termin). Men jeg blir satt igang 38+3, så vil ikke være så stor, med mindre veksten øker nå på slutten..

Nei har ikke fått vite det, faktisk så er det første gang jeg hører om alle disse målingene. Vanligvis så tar dem bare UL og sier alt ser bra ut, spør jeg ikke om vekten selv så sier dem ingenting.

Back
Topp