Blodprøve-svar forkortelser

Mamsemoms

Forumet er livet
Februarlykke 2016
Hei girls <3

Jeg har fått prøvesvarene fra blodprøven i posten da legen er på ferie. Noen som har peiling på hva alle disse forkortelsene er? Jeg skjønner jo ikke bæret! :P De ville vel ringt om det var noe galt men jeg stoler ikke helt på de da de rota med at jeg hadde utslag på urin sist svangerskap uten å ta tak i det. Jeg har vært blodfattig og hatt lavt jern i ei årrekke, men vet ikke hva forkortelsen er på arket! Noen Helsesekretærer her? :D

Kan du skrive det som står? Forkortelsene altså. Da skal jeg klare å hjelpe det litt. :)

Bare si fra hvilke forkortelser du trenger :)
Hb er hemoglobin (blodprosent).
Fer er ferritin og står for jernlager.
Regner med disse er målt siden du hadde lavt jern sist :)

Ja takk de lurte jeg på:-) ferrarin er nede i 25. Da burde jeg kanskje ta jern igjen.

Hvet du hva
*kreat.kinas er?
*Ld lakt-degydr-a- s?
*gamma gt?

Alle sammen lavere enn det som står i parentes fra-til)

Og hva skal b12 ligge på? :P

Ja takk de lurte jeg på:-) ferrarin er nede i 25. Da burde jeg kanskje ta jern igjen.

Hvet du hva
*kreat.kinas er?
*Ld lakt-degydr-a- s?
*gamma gt?

Alle sammen lavere enn det som står i parentes fra-til)

Og hva skal b12 ligge på? :P
Skal sjekke lab-boka mi! :)

Kreatininkinase finner jeg ikke, finner bare s-kreatinin. Og der er det høye verdier man er bekymret for stort sett.
Gamma-gt sier noe om leverfunksjon. Det står at kun høye verdier har klinisk betydning. :)
Ld kan si noe om anemi sammen med verdien s-haptoglobin. Også her står det at kun høye verdier har klinisk betydning. Så tror ikke du trenger bekymre deg!
Spør legen din om jern du, sikkert ikke dumt å fylle på lagrene litt :)

Kreatininkinase finner jeg ikke, finner bare s-kreatinin. Og der er det høye verdier man er bekymret for stort sett.
Gamma-gt sier noe om leverfunksjon. Det står at kun høye verdier har klinisk betydning. :)
Ld kan si noe om anemi sammen med verdien s-haptoglobin. Også her står det at kun høye verdier har klinisk betydning. Så tror ikke du trenger bekymre deg!
Spør legen din om jern du, sikkert ikke dumt å fylle på lagrene litt :)
Tusen takk for hjelpen!! :-) super snillt!

Back
Topp