Spørsmål vedr. prøverør

santana

Betatt av forumet
Jeg har akkurat ringt og bedt om henvisning til prøverør etter avtale med gynekologen. Han var på ferie frem til 3.august, men sekretæren (Smestadgynekologene) sa jeg slapp komme inn til ny time og at jeg bare skulle vente på innkallelse. Men hvordan er prosessen videre? Jeg sitter og ser på ventetid på utredning og behandling på frittsykehusvalg.no, jeg sokner til Ullevål sykehus er det slik at jeg automatisk blir henvist dit da?
Da jeg har måttet fjerne den ene egglederen og har operert i den andre eggelderen etter to exu. vet jeg jo hvorfor jeg trenger prøverør, betyr dette at jeg ikke trenger utredning, kun en førsamtale? Hvordan stiller dette seg isåfall med ventetid? Det står at det er 16 ukers ventetid på utredning og 16 ukers ventetid på behandling på Ullevål.
Må jeg vente 32 uker totalt, eller slipper jeg unna med kun 16 siden jeg oppfatter det slik at jeg ikke trenger utredning?

Og hvordan er det med kostnader? Er det store forskjeller på offentlig og privat?

Noen som har erfaringer de vil dele? :)

Last edited:
Når gynekologen henviser dere legger han/hun med alle prøveresultater. Det er en del blodprøver som sykehuset ønsker, samt sædprøve. Dette er standard for alle. Gynekologen henviser deg til Oslo universitetssykehus tenker jeg siden du bor i Oslo. Når sykehuset mottar henvisningen får du et brev om at den er mottatt og vil bli behandlet av lege. Etter noen uker, tror ca 8-10 uker før du brev om oppstartsamtale/forsamtale. Den er vanligvis på Riksen, men selve behandlingen kan du bli

Ble sendt litt fort :) .. Selve behandlingen din kan bli flyttet til Ullevål, det bestemmer legene. Deretter får du brev med masse info og at dere er klare for oppstart, det kjente ringebrevet. Når dere er klare for å starte ringer dere inn når du får mensen, da setter de opp tid for medisinsoppstart. Du får da tid når det passer inn i deres kalender, det er ikke alltid man får startet opp den mensen man ringer inn, noen må vente en syklus. Hvor lenge man går på medisiner osv kommer an på det som blir planlagt for dere, og som passer for sykehuset.

Det kan være stor pågang enkelte ganger, da må man vente litt. I tillegg til at de stenger om sommeren, jula og påsken. Dere bør belage dere på 6-8mnd fra henvisning til du starter på medisiner. Det virker uutholdelig, jeg har vært igjennom det samme, og man kan oppleve fortvilelse! Men det er så verdt det når det klaffer! Jeg har vært så fortvila noen ganger og grått noen tårer, men nå sitter jeg her 14 uker på vei :) ønsker dere masse lykke til!!

Offentlig betaler du kun egenandel på 1500 kr per forsøk. Du får tre forsøk offentlig (og i tillegg eventuelt fryseforsøk).

Du må betale for medisiner inntil 16 632 kr (etter dette får du refundert medisiner fra Helfo for tre forsøk.)

Privat koster forsøk forskjellig, du kan kjøpe pakker, reise til utlandet osv, men ofte rundt 25 000 + medisiner. Om du ser i statustråden på toppen her, i tredje innlegg, så finner du nettsider med mye informasjon.

Det er omtrent 3-5 måneder ventetid på forsamtale på Riksen/Ullevål nå for tiden (de er slått sammen til en enhet, men man blir plassert så man hører til en av stedene). Etter forsamtalen tar det vel 1-3 måneder før man får starte opp, avhengig av pågang og ferie. Jeg ble henvist i slutten av februar (ferdig utredet), var på forsamtale på Riksen i begynnelsen av mai, ble plassert over til Ullevål, fikk ringebrev fra Ullevål i juni, ringte da inn mens i juni, og startet med medisiner nå i juli. Selve forsøket blir nå i august. Første forsøk for oss. :)

Lykke til!

Offentlig betaler du kun egenandel på 1500 kr per forsøk. Du får tre forsøk offentlig (og i tillegg eventuelt fryseforsøk).

Du må betale for medisiner inntil 16 632 kr (etter dette får du refundert medisiner fra Helfo for tre forsøk.)

Privat koster forsøk forskjellig, du kan kjøpe pakker, reise til utlandet osv, men ofte rundt 25 000 + medisiner. Om du ser i statustråden på toppen her, i tredje innlegg, så finner du nettsider med mye informasjon.

Det er omtrent 3-5 måneder ventetid på forsamtale på Riksen/Ullevål nå for tiden (de er slått sammen til en enhet, men man blir plassert så man hører til en av stedene). Etter forsamtalen tar det vel 1-3 måneder før man får starte opp, avhengig av pågang og ferie. Jeg ble henvist i slutten av februar (ferdig utredet), var på forsamtale på Riksen i begynnelsen av mai, ble plassert over til Ullevål, fikk ringebrev fra Ullevål i juni, ringte da inn mens i juni, og startet med medisiner nå i juli. Selve forsøket blir nå i august. Første forsøk for oss. :)

Lykke til!
Alt over stemmer, pluss at man betaler 320,- hver gang man er på kontroll på Ullevål eller Riksen. Utredning eller ikke bestemmer Riksen, basert på det din gyn sender inn. Den lengste ventetiden er likevel rett og slett på "din plass" i køen. Det er fryktelig mange som trenger hjelp, og de kan bare ta noen hver mnd.
Lykke til når du kmr i gang!

Alt over stemmer, pluss at man betaler 320,- hver gang man er på kontroll på Ullevål eller Riksen. Utredning eller ikke bestemmer Riksen, basert på det din gyn sender inn. Den lengste ventetiden er likevel rett og slett på "din plass" i køen. Det er fryktelig mange som trenger hjelp, og de kan bare ta noen hver mnd.
Lykke til når du kmr i gang!

Betaler dere virkelig for hver kontroll i tillegg? I Trondheim så er det kun egenandelen som betales, etter man har hatt innsett. Alle kontrollene er inkiüdert i de 1500kr

Tror de 320,- er egenandelen pr kontroll. 1500 for uttak/innsett. Frys var kun 320,- Medisiner kmr selvsagt i tillegg.

Betaler dere virkelig for hver kontroll i tillegg? I Trondheim så er det kun egenandelen som betales, etter man har hatt innsett. Alle kontrollene er inkiüdert i de 1500kr
Forsamtale pr pers og kontroller koster 320,-, uttak og innsett 1500. Syntes det er rart at Trondheim har andre satser,da det også er offentlig. Hvis du har frikort slipper du jo egenandelen selvfølgelig..

Forsamtale pr pers og kontroller koster 320,-, uttak og innsett 1500. Syntes det er rart at Trondheim har andre satser,da det også er offentlig. Hvis du har frikort slipper du jo egenandelen selvfølgelig..
Jeg fikk beskjed om at disse egenandelen ikke gikk på frikortet....

Hva regner du som kontroll da? Betalte 320 pr pers på første samtale. På de kontrollene jeg var inn for å sjekke hvor mye eggposene hadde vokst så betalte vi ingenting nei. Ikke frikort nei

320,- pr pers på forsamtale.
320,- hver gang jeg har hatt kontroll for nedregulering (ultralyd inkl) og for å måle strl på egg (ultralyd inkl).
1500 for uttak/innsett.
320,- for innsett frys.

Ble sendt litt fort :) .. Selve behandlingen din kan bli flyttet til Ullevål, det bestemmer legene. Deretter får du brev med masse info og at dere er klare for oppstart, det kjente ringebrevet. Når dere er klare for å starte ringer dere inn når du får mensen, da setter de opp tid for medisinsoppstart. Du får da tid når det passer inn i deres kalender, det er ikke alltid man får startet opp den mensen man ringer inn, noen må vente en syklus. Hvor lenge man går på medisiner osv kommer an på det som blir planlagt for dere, og som passer for sykehuset.

Det kan være stor pågang enkelte ganger, da må man vente litt. I tillegg til at de stenger om sommeren, jula og påsken. Dere bør belage dere på 6-8mnd fra henvisning til du starter på medisiner. Det virker uutholdelig, jeg har vært igjennom det samme, og man kan oppleve fortvilelse! Men det er så verdt det når det klaffer! Jeg har vært så fortvila noen ganger og grått noen tårer, men nå sitter jeg her 14 uker på vei :) ønsker dere masse lykke til!!

Tusen takk for utfyllende svar! Det er en vanskelig prosess og mye å sette seg inn i. Har jo en fra før, så trodde aldri jeg skulle måtte gå igjennom noe sånn - men der ser man :) Nå ser jeg bare frem til å sette igang. Merker dog at jeg gruer meg til hormoner og uthenting av egg. Gjør det veldig vondt?

Gratulerer så mye med baby på vei forresten - hvor lang tid brukte dere før det klaffet? :happy:

Lykke til!

Tusen takk for svar! :) - Skal sjekke ut tredje innlegg!

Men når du skriver medisiner INNTIL 16 632kr. Hvor mye er det snakk om at man vanligvis betaler? - er det virkelig slik at jeg vil måtte gå på medisiner for hele denne summen ved første forsøk?

Hvis jeg tar utgangspunkt i tiden dere har brukt gjennom prosessen vil det bety at jeg kanskje er heldig og kommer igang med forsøk i januar da :shy: Føles så lenge til, min forrige exu var nå i februar. Men det er vel bare å smøre seg med tålmodighet!

Merker du mye av medisinene? Hva med egguthenting - opplevde du det som smertefullt? Eller har du ikke hatt det enda kanskje?

Tusen takk for svar! :) - Skal sjekke ut tredje innlegg!

Men når du skriver medisiner INNTIL 16 632kr. Hvor mye er det snakk om at man vanligvis betaler? - er det virkelig slik at jeg vil måtte gå på medisiner for hele denne summen ved første forsøk?

Hvis jeg tar utgangspunkt i tiden dere har brukt gjennom prosessen vil det bety at jeg kanskje er heldig og kommer igang med forsøk i januar da :shy: Føles så lenge til, min forrige exu var nå i februar. Men det er vel bare å smøre seg med tålmodighet!

Merker du mye av medisinene? Hva med egguthenting - opplevde du det som smertefullt? Eller har du ikke hatt det enda kanskje?

Hvor mye medisinene koster avhenger helt av din kropp og regimet som blir planlagt for deg. Har sett alt fra 6000-18 000 kr for medisiner per forsøk her inne mens jeg har vært her. Så om du passerer grensen på 16 000 på første, andre eller tredje forsøk er individuelt, men da trenger du uansett ikke betale mer for medisiner de tre forsøkene. :) (Eller; betale må du, men du får det tilbake).

Vi har ingen barn fra før, slutter på pillen juni 13, hadde tre kjemiske høsten 13 og så MA 12+6 i februar 14. Så det føles ut som det har tatt uendelig lang tid dette, men det er rart hvordan tiden likevel går. Jeg er ekstremt utålmodig etter å komme i mål, så jeg har telt måneder og timer og alt som er hver gang det har vært noe nytt å vente på. Og det er det mye av i denne prosessen. Vente på brev, vente på time, vente på nytt brev, vente på tr, vente i telefonkø, vente på å få starte medisiner, vente på første kontroll...

Jeg har bare startet med nedregulering. Nesespray med hormoner. Gått på den i 10 dager. Skal gå på den i 4,5 uke siden Ullevål har sommerstengt (vanligvis 2-3 uker nedregulering, men for sånne som meg, som har endometriose, så er det egentlig bare en fordel å gå litt lenger). Merker heldigvis ingenting til nesesprayen enda, bare et par ganger jeg har blødd litt neseblod. Men jeg er fortsatt helt i startgropa. Jeg skal ha uttak og innsett i august, først nedreguleres, så kontroll og deretter sprøyter frem til eggene er modne til uttak.

I det tredje innlegget ligger også link til informasjonsbrosjyren til Riksen - den er kjempefin for å komme litt ordentlig inn i dette. :)

Tusen takk for utfyllende svar! Det er en vanskelig prosess og mye å sette seg inn i. Har jo en fra før, så trodde aldri jeg skulle måtte gå igjennom noe sånn - men der ser man :) Nå ser jeg bare frem til å sette igang. Merker dog at jeg gruer meg til hormoner og uthenting av egg. Gjør det veldig vondt?

Gratulerer så mye med baby på vei forresten - hvor lang tid brukte dere før det klaffet? :happy:
Ja, det er mye å sette seg inn i, men følge at jeg fikk veldig god oppfølging i løpet av prosessen. Jeg responderte veldig på medisinene, så trengte små doser, men mange kontroller. Grudde meg til hormoner jeg også, men de fleste får en penn, lik diabetespennen, med tynne nåler. Enkel i bruk og liten nål, det kommer til å gå bra! Man er så motivert når man kommer til sprøytene, så da gjør man hva som helst :)

Egguthenting gikk greit, gjorde ganske vondt på slutten, men det var fordi jeg måtte stikke hull på så mange eggposer tror jeg (ca 25). Noen merker ingen ting, og det var absolutt ikke noe å grue seg til! Fikk ut 11 egg, 6 befruktet og 4 gode nok. Fikk satt inn et perfekt, og har tre på frys :) vi var heldige og det klaffet på første forsøk :) Tror ikke jeg klarer å slappe helt av før vi har vært på ordinær ul om en mnd. Håper alt er bra med den lille.

Det er egglederne mine som er problemet, så er vel forsåvidt heldig. Du har i hvertfall odsen på din side, ivf ble utviklet for å hjelpe kvinner som hadde problemer med egglederne. I tillegg har du jo vært gravid og født et barn, så livmoren din er i hvert fall mottagelig :) ønsker dere masse lykke til!

Back
Topp