Tråden om noe som spirer og gror

Skal ta bilde når jeg kommer hjem på søndag eller mandag. Paprikaene og agurkene er blitt kjempestore, og mange tomater er modne, så det begynner å haste med å plukke dem. :P Har lyst å lage noe med dem. Noen forslag?

Tomatsaus? Ikke med agurken da, de vet jeg ikke annet å gjøre med en å spise, om du ikke vil lage sylteagurk evt, men det er vel små sorter man bruker til det?

Tomatsaus? Ikke med agurken da, de vet jeg ikke annet å gjøre med en å spise, om du ikke vil lage sylteagurk evt, men det er vel små sorter man bruker til det?

Haha, så nå at det ble litt klossete skrevet. Mente at tomatene hastet med å plukkes og at jeg vil lage noe med dem. ;) Agurken og paprika blir nok tilbehør til brødskiver. ;)

Av tomater som ikke spises på skive eller i salat (jeg får ikke så mange at det er noe problem, jeg og ungene elsker tomat og spiser mye) kan du jo da koke tomatsaus, med eller uten paprika i? Og noe løk, vil vel være greit. Frys, så har du til pizza, lasagne, kjøttdeig etc?

Av tomater som ikke spises på skive eller i salat (jeg får ikke så mange at det er noe problem, jeg og ungene elsker tomat og spiser mye) kan du jo da koke tomatsaus, med eller uten paprika i? Og noe løk, vil vel være greit. Frys, så har du til pizza, lasagne, kjøttdeig etc?

Ja, det var en god idé. :)

Normalt at tomatplantene blir flere meter? Og agurken tar jo helt av her hjemme.. Har nå høstet to store agurker på 20 cm :D

Det avhenger av tomattypen, jeg har noen som skal blir 50-70 cm og noen som skal bi 2,5-3 meter. De sistnevnte topper jeg når de har fått 4-5 blomsterklaser.

Mine tiny Tim er det litt forskjell på. :P noen er store og noen er små, men ikke mer enn 50cm, tror jeg.

Normalt at tomatplantene blir flere meter? Og agurken tar jo helt av her hjemme.. Har nå høstet to store agurker på 20 cm :D

Så gøy! Har tre agurkene som er blitt ganske store som jeg forventer er snart innhøstingsklare når jeg kommer hjem. Har da vært borte i 4 dager.
Når vet man forresten at de er ferdig modnet? :P

Det avhenger av tomattypen, jeg har noen som skal blir 50-70 cm og noen som skal bi 2,5-3 meter. De sistnevnte topper jeg når de har fått 4-5 blomsterklaser.
Mine tiny Tim er det litt forskjell på. :P noen er store og noen er små, men ikke mer enn 50cm, tror jeg.

Aner ikke hvilke slag jeg har, men den tar helt av :p
Har nå noen blomster i toppen og fire tomater på. Så den stor produserer ikke :D hihi

Så gøy! Har tre agurkene som er blitt ganske store som jeg forventer er snart innhøstingsklare når jeg kommer hjem. Har da vært borte i 4 dager.
Når vet man forresten at de er ferdig modnet? :P

Vi høstet de når de ikke var så harde lenger. Slik som de er i butikken :D

Der var det skjedd saker og ting ja.

Jeg ser du har et skikkelig drivhus, jeg er jo i planlaggingsfasen av et slikt. Vil du fortelle meg litt om det du har/de valgene dere tok, størrelse, vegger, gulv, og prosessen?

Der var det skjedd saker og ting ja.

Jeg ser du har et skikkelig drivhus, jeg er jo i planlaggingsfasen av et slikt. Vil du fortelle meg litt om det du har/de valgene dere tok, størrelse, vegger, gulv, og prosessen?

Jeg bestilte fra Grønt fokus.
Drivhuset heter Odla og jeg valgte 6kvm. Syns det er passe. ;) en får veggene i glass, sikkerhetsglass og aluminium. Jeg tok sikkerhetsglass fordi det danner seg grønske på aluminium og vanlig glass ser jeg for meg kan lett bli ødelagt. En får drivhuset levert på døren om en vil, men fundamentet må en lage selv for det følger ikke med. Gulvet er i Stein av noe slag, husker ikke hva det het. Det er sand under der igjen. En kan kjøpe mye rart tilbehør som bord og hyller, men jeg valgte å droppe det. ;) finner heller noe billigere og som kanskje er mer robust.

Drivhuset i seg selv kostet oss 13 000kr. Men så kommer fundament og gulv utenom.

Bare spør om du lurer på noe mer. :)

Jeg heller egentlig mot å ha sånne plastvegger, ikke glass jeg da.

Hvordan opplever du glass i forhold til skyggeleggingsbehov, og varme? Tykkere polykarbonatvegger har jo høyere sånn der energifaktor så de holder bedre på varmen, de er slett ikke like pene, ettersom de ikke er gjennomsiktige, men til gjengjeld svir det ikke planter like mye (i den grad man får sol da...) og er vel mer værbestandig?

Også tror jeg mitt blir litt større. 8-10 kvadrat kanskje. Vi får se. Det blir fort dyrt nok...

Jeg heller egentlig mot å ha sånne plastvegger, ikke glass jeg da.

Hvordan opplever du glass i forhold til skyggeleggingsbehov, og varme? Tykkere polykarbonatvegger har jo høyere sånn der energifaktor så de holder bedre på varmen, de er slett ikke like pene, ettersom de ikke er gjennomsiktige, men til gjengjeld svir det ikke planter like mye (i den grad man får sol da...) og er vel mer værbestandig?

Også tror jeg mitt blir litt større. 8-10 kvadrat kanskje. Vi får se. Det blir fort dyrt nok...

Jeg har igrunn ikke hatt problem med det enda. Dette er første året jeg har drivhuset, pluss at jeg bor på Vestlandet (men det gjør vel du også? Om jeg husker riktig) og her er det jo ikke maaasse sol. ;) Jeg har uansett en ovn i drivhuset mtp varme.

Ut ifra det jeg har sett på grønt fokus så blir det nok fort 17 000 for et drivhus i de størrelsene, uten at jeg kan prisene utenatt. Mitt drivhus var på salg, så fikk det for 12 000 istedenfor 14 000.

Er ca 1000-1500 for levering på døra.

Ja, dyrere blir det for de større, men det er jo også da graving, fundament og hele den pakka der (hagen vår er ikke flat)

Det er vestlandet jeg bor på ja, så sånnsett er ikke for mye sol det vi plages mest med, jeg er mer redd for at dt hele skal blåse i fillebiter, vi bor relativt vindutsatt...

Ja, dyrere blir det for de større, men det er jo også da graving, fundament og hele den pakka der (hagen vår er ikke flat)

Det er vestlandet jeg bor på ja, så sånnsett er ikke for mye sol det vi plages mest med, jeg er mer redd for at dt hele skal blåse i fillebiter, vi bor relativt vindutsatt...

Da er det muligens best med plast for deg. (Ser jeg har kalt det for aluminium, men det er feil såklart. Hehe. Er isolerplast det heter. FARGENE står valget mellom aluminium, grønt og svart)

det er 25% rabatt på Odla drivhus nå, så si til mannen at det er nå eller adri. :P

Back
Topp