1,5 åring i Syden

Lykkeline

Glad i forumet
Januarhula 2014
Hei.
Trenger noen lure tips i forbindelse med at vi reiser på første Sydentur med snuppa om en uke.

Jeg var til Tenerife med de to eldste da de var 1 og 5 og 2 og 6, nå er de 15 og snart 19...og myyyye har skjedd siden sist jeg reiste med baby/barn.

Noe er greit...
-har leid prampack på flyplassen
-kjøpt uv-klær
-solfaktor 50
-badebleier (hvor mye trenger vi på en uke, har kjøpt en pk, 11 stk i)
-kjøper bleier, grøt og middag her hjemme før vi reiser

Hva andre ting er lurt å huske på?
(Ikke vær redd for å gå i detaljer, jeg ønsker å være i forkant)

Vi reiser til Kreta, og jeg gruer meg veldig til varmen (jeg veeet jeg kommer til å slite, men hva gjør man ikke for litt sol i disse dager...særlig om man bor i Trøndelag)
-noen tips i forhold til det? (Tips til mor kanskje...hehe)

Lille får fortsatt varm melk på flaska...får jeg tak i vanlig "lettmelk" eller annen type vanlig melk på Kreta? Noen som vet? Eller bør jeg ta med nan4?? Hva ville dere gjort?

Hva fikk/får 1,5 åring ellers spise/drikke når dere er i syden?
Går dere vekk fra "vanlig" leggetid når dere er på ferie, eller holder dere vanlige rutiner som hjemme? Type natt i senga kl.20??

Tok dere med liten dyne til vogna slik baby kan sove i vogna om kveldene??

Hvilken vogn tar dere med til Syden?
Hjemme har jeg Emmaljunga Edge duo, den hadde jeg med til Købehavn i fjor, og angrer ikke på det siden hun da brukte den som seng.
Nå har jeg en Emmaljunga scooter, som jeg hadde tenkt å ta med, men har kjøpt TFK jogster twist (til å ha som sovevogn i bhg) denne liker jeg sååååå godt å trille å snuppa har så god plass i den, så nå lurer jeg på om jeg heller tar med den....er den for stor? Passer den i PramPack??

Åj, dette ble langt og maaaange spørsmål...men svar på det du føler for, og som du har tips om.

Supergla for alle råd og lure ideer.

Vi er på Kreta nå med vår
1,5 åring. Spiser ikke så mye mat, har bestilt pommes frites med noe kjøttboller eller pølser og latt hun smake fra maten vår. Viktigste er vel å få i de væske. Så det blir en del is, juice, brus, vann, melon. Til og med bolle til frokost for da får vi i henne noe. Yoghurt har vi også kjøpt og fått i henne litt. De selger jo melk, men har ikke drukket det selv her så vet ikke om det er noe stor forskjell. Ville heller tatt med nan og termoflaske. Så kjøpt vann på butikken for å koke. Det gjorde vi i fjor da hun fortsatt drakk melk. Bade bleier tenkte vi ikke på i det hele tatt så det kjøpte vi her.
Vi har med maclaren trille med saueskinn oppi. Trenger som oftest ikke noe teppe over når hun sover på dagtid eller sovner der på kvelden. Men har hatt med langermet cardigan. Kommer ikke på så mye mer, de har nå det meste her om man skulle glemme noe

Vi er i syden nå med ei på 16 mnd. Hadde med en pakke grøt og havregrøt. Kjøper vanlig melk på butikken her nede.

Ellers spiser hun vanlig mat, pasta og brød. Så har vi kjøpt yoghurt i butikken her. De har Hipp mat i butikken.
Får en is i ny og ne.

Faktor 30 holder i massevis.

Rutinene la vi igjen hjemme, så hun legger seg alt fra 18.30-21.30.
Har med bugaboo vogn, som hun sover i om natta også. Har med et tynnt bomullspledd.

Jeg har vært i syden i 1 uker, ikke fått noe farge, hahah...er storsett ved bassenget 1-2 t per dag.

Om dere er usikre på mat, så ta for all del med endel babymatglass, grøt, smoothier osv! Jeg tror barnemat er ganske dyrt i utlandet, og en 1,5-årig baby kan da ikke leve på is og brus og yoghurt i ei uke eller to?!

Vi hadde en frøken med veldig dårlig matlyst i varmen da hun var rett over året. Vi hadde med tonnevis med smoothieposer hjemmefra. Middager fikk hun fra vår tallerken, men ble en del brødskiver, pommes frittes osv. Prøvde oss med barnemeny, men siden hun spiste så lite (eller ingenting) så droppet vi det tilslutt.

Ta med grøt/middagsglass fra Norge. Snuppa mi likte ikke det vi fikk kjøpt i syden.

Om dere er usikre på mat, så ta for all del med endel babymatglass, grøt, smoothier osv! Jeg tror barnemat er ganske dyrt i utlandet, og en 1,5-årig baby kan da ikke leve på is og brus og yoghurt i ei uke eller to?!

Altså nå spiser ikke min babymat lengre, synes heller ikke unge på 1.5
år er en baby. De får helt vanlig mat i barnehagen. Eller det er feil, hub kan få en smoothiepose en sjeldent gang. Men spiser vanlig grøt/havregrøt. Smoothie poser o.l koster det samme som hjemme.

[QUOTE="Lykkeline, post: 19476171, member: 35252"
Tror vi kjøpte melk der jeg altså... (Kreta)

Hva fikk/får 1,5 åring ellers spise/drikke når dere er i syden?
Vi kjøpte pasta, pølse, kjøttboller ol, og lagde mat på hotellrommet til barna før vi dro ut. Fungerte veldig greit.

Går dere vekk fra "vanlig" leggetid når dere er på ferie, eller holder dere vanlige rutiner som hjemme? Type natt i senga kl.20?
Varierer vi veldig fra barn til barn om de "takler" endring i rutiner. Vi var litt senere enn vanlig, men ble absolutt inne sene kvelder.

Hvilken vogn tar dere med til Syden?
Vi hadde kun med oss trille vi. Holdt i massevis synes vi :). Komikerfrue reklamerte for en kjempepraktisk trille man kan ha med som håndbagasje - sjekke bloggen hennes. Hadde nok gått til innkjøp av en slik dersom vi skulle ha reist nå

Åj, dette ble langt og maaaange spørsmål...men svar på det du føler for, og som du har tips om.

Supergla for alle råd og lure ideer.[/QUOTE]

Altså nå spiser ikke min babymat lengre, synes heller ikke unge på 1.5
år er en baby. De får helt vanlig mat i barnehagen. Eller det er feil, hub kan få en smoothiepose en sjeldent gang. Men spiser vanlig grøt/havregrøt. Smoothie poser o.l koster det samme som hjemme.
Nei mine har spist "voksenmat" fra de fikk fast føde! Men hvis alternativet er kun søtsaker som nevnt lenger opp her, da synes jeg man bør ha med noe annet!

Mine erfaringer:

Hadde med tynn dyne og hadde med 2 ekstra dynetrekk (merkelig åssen Mini klarte å søle eller på andrw måter skitne til trekket)

Jeg hadde med badebleie i tøy. Altså som en badebukse man bruker mange ganger. Dette er plassbesparende og økonomisk. Men å kjøpe masse badebleier (jeg ville hatt en pakke til i såfall) er greit hvis du vil ha plassen til ting du har shoppet på hjemveien og ikke har bleier mer. Samme der gjelder jo vanlige bleier og MME.
Jeg tok også med MME selv. Fikk da plass i kofferten til ting jeg hadde kjøpt med hjem. Og er greit å alltid være sikker på at man har det man trenger.

Jeg tok med vanlig vogn sist. Da hadde han sin faste soveplass med på ferie.

Nå har jeg ikke tid å skrive mer :p

- solskygge på vogn
- bruker ikke badebleier men badebukse
- våtservietter i tillegg til bleier - både ved bleieskift og hender og ansikt. Jeg gikk akkurat tom siste dagen og måtte kjøpe i Spania - skikkelig reaksjon:(
- ca 8 posjoner pr grøtpakke? Ta ut folien fra pappesken - det tar mindre plass.
- angående varme så vær obs på å smøre inn med høy solkrem, de hindrer huden å svette som er avgjørende for å regulere kroppsvarmen.
- solhatt og solbriller
- om man forskyver leggetid litt så bør barnet sove lengre på morgenen også.
- dyne er for varmt i vogna i Kreta nå, ta helseteppe
- Jeg hadde med Simo duo bagvogn.
- skumpinner, rosiner ol i små bokser med på flyet
- kjøp helt nye leker hun ikke får før dere drar, da er de nye og spennende og aktiviserer litt på flyet og ved middagsbordet på restaurant
- badering til å sitte i, så kan hun være med på svømmetur

Supre tips☺️☺️☺️
Særlig det med lekeneskal få mannen til å gå på handletur

Mye jeg ikke har tenkt på

Anbefaler å kjøpe badebleie i tøy!!! Da behøver ikke ungen gå i de ekle, tunge, våte papirbleiene. Dere slipper å kaste dem etter en gang i vannet etc. De er gull! Vi brukte det både når vesla var 11 mnd og 20 mnd i syden. :) Nå når vi var i sommer var hun nesten 3 år og brukte vanlig badetruse. ;)

Koster 100kr og varer helt til ungen vokser ut av den. ;)

De to første sydenturene vi har på hadde vi med MASSE smoothies, grøt, melkepulver og middagsglass. Spesielt melkepulver syntes jeg var viktig for hun hadde dårlig matlyst og drakk mest. Da var mme gull, så fikk hun nok væske og næring. :)

Men i Hellas er de proffe på pulvermelk til barn og utvalget er enormt i butikkene. :D De bruker pulvermelk helt til ungene er begynt på skolen. :P vår måtte ha spesial mme fra apotek, derfor måtte vi ta med. ;)

Husk å ha med mat til flyreisen!!! Barnet er så lite at det sitter på fanget ditt og får dermed ikke flymat! Litt kjipt, men desto viktige å være forberedt. Vi har alltid masse oppskåret frukt, snacks etc med på flyet for å gjøre reisen bedre for den lille når det blir litt kjedelig. ;)

Dyne behøver du IKKE!!! Ta med et par lette dynetrekk eller bomullstepper bare. Kjekt både på reisen, på natta og evt ved vognsoving om kvelden dersom det er litt kjølig. :)

God tur!

Supre tips☺️☺️☺️
Særlig det med lekeneskal få mannen til å gå på handletur

Mye jeg ikke har tenkt på
Dere behøver ikke ta med badering, det finnes billig i hopetall på alle butikker i syden. ;)

Dere behøver ikke ta med badering, det finnes billig i hopetall på alle butikker i syden. ;)

Jeg vet, men vi kjøpte en i fjor som ligger ubrukt i esken, så tar den bare med☺️

Anbefaler å kjøpe badebleie i tøy!!! Da behøver ikke ungen gå i de ekle, tunge, våte papirbleiene. Dere slipper å kaste dem etter en gang i vannet etc. De er gull! Vi brukte det både når vesla var 11 mnd og 20 mnd i syden. :) Nå når vi var i sommer var hun nesten 3 år og brukte vanlig badetruse. ;)

Koster 100kr og varer helt til ungen vokser ut av den. ;)

De to første sydenturene vi har på hadde vi med MASSE smoothies, grøt, melkepulver og middagsglass. Spesielt melkepulver syntes jeg var viktig for hun hadde dårlig matlyst og drakk mest. Da var mme gull, så fikk hun nok væske og næring. :)

Men i Hellas er de proffe på pulvermelk til barn og utvalget er enormt i butikkene. :D De bruker pulvermelk helt til ungene er begynt på skolen. :P vår måtte ha spesial mme fra apotek, derfor måtte vi ta med. ;)

Husk å ha med mat til flyreisen!!! Barnet er så lite at det sitter på fanget ditt og får dermed ikke flymat! Litt kjipt, men desto viktige å være forberedt. Vi har alltid masse oppskåret frukt, snacks etc med på flyet for å gjøre reisen bedre for den lille når det blir litt kjedelig. ;)

Dyne behøver du IKKE!!! Ta med et par lette dynetrekk eller bomullstepper bare. Kjekt både på reisen, på natta og evt ved vognsoving om kvelden dersom det er litt kjølig. :)

God tur!

Badebleier i tøy...hvor har de det? Jeg kjøpte en badetruse i fjor, er det det du mener....litt sånn foret badetruse?? Den er nok for liten, så bør jeg kanskje kjøpe en ny???

Ok, skal ikke ta med dynen...hehe...

Supert med tips med mat/frukt på flyet
Vi har ikke bestilt flymat selv, hater den flymaten!!

Badebleier i tøy...hvor har de det? Jeg kjøpte en badetruse i fjor, er det det du mener....litt sånn foret badetruse?? Den er nok for liten, så bør jeg kanskje kjøpe en ny???

Ok, skal ikke ta med dynen...hehe...

Supert med tips med mat/frukt på flyet
Vi har ikke bestilt flymat selv, hater den flymaten!!
Ja, sånn foret badetruse med litt stramme strikk rundt lårene. De er "tett" i tilfelle bæsj, tiss renner ut såklart, men det gjør det jo når vann trekker inn i papirbadebleier også. ;)

Vet de har på blant annet Barnas Hus, Lindex, sportsbutikker, Polarn o Pyret :)

Jeg synes iallfall de er kjempekjekk, så slipper man å bytte hele tiden. Den tørker fort også, legger den bare i solen mens mini sitter litt i skyggen og koser seg. ;)

Om dere kjøper melk der, så velg den som står kjølig! Den er som her hjemme. Ellers er mat og bleier greit å ta med. Det er dyrt og andre retningslinjer for maten. Ellers bruk litt sunn fornuft, så kommer dere langt!! Vi hadde med emmaljunga scooter og helseteppe. Det funka greit for oss. La lille til vanlig tid i vogna også gikk vi for å spise :)

Siden det var så mange med god erfaring hær:) Noen som har tips til hvordan man kan holde en 1åring i ro på flyet i 4,5 timer?;)
Ikke vært på langtur med barn siden eldste var 7mnd, hun var da en drøm. Men nå skal vi reise til Rhodos neste uke med mini som er 1år. Han har veldig mye energi, så begynte å bli usikker på hvordan det skal gå med han på flyet.. Hehe..
Min eneste erfaring fra hellas er at barnegrøten dær er veldig søt, så hvis man fortsatt gir det, så bør man ta det med:)

Tips til flyet er å pakke inn små leiker i gave. I den alderen syns dei gjerne papiret er like artig som sjølve leika;)
Me flydde 17 timar da eldste var 1,5 år, og dei gavene redda mykje av turen. Det mest populære var ein pakke med leike brødskiver med pålegg til som han laga smørbrød til oss med store deler av turen:)
Ein mini putteboks var og populær, og duplo:)

Back
Topp