Baby med (stille) reflux

Newbee

Gift med forumet
Junibarna 2015
Mailykke 2018
Noen som har/har hatt spedbarn som plages med reflux?

Har ei datter på snart fem uker som sliter veldig med halsbrann og sure oppstøt. Har gradvis forverret seg de siste par ukene, og i dag var vi i kontakt med helsesøster for å spørre om råd. Hun mente våre mistanker om stille reflux var korrekt, og anbefalte oss å dra til lege. Skal forsøke å få time i morgen, og håper de har ledig hastetime til vesla. Nevnte bekymring for det på helsestasjonen også tidligere, men var ikke så ille da, så da fikk vi beskjed om at det var helt vanlig med litt umoden lukkemuskel.

Symptomene:
-Gulper mye, men svelger det. Hikker umiddelbart etterpå, sånn skikkelig vond hard hikke som varer lenge.
-Kan ikke ligge flatt bakover, da gulper, hikker, kaver, vrir seg, spenner seg, gråter hun.
-Sovner i armene våre/på brystkassen vår/på siden, men med en gang hun blir lagt ned på rygg begynner hun å klynke, svelge, tøyer hodet bakover og våkner.
-Vil ha mat konstant, melka lindrer nok litt der og da. Spiser selv om jeg vet hun umulig kan være sulten.
-Urolig ifbm mating.
-Klynker og kaver etter mating.
-Sliter med å rape, men promper veldig mye, så har mye luft.
-Har gått fra å være en rolig og fornøyd baby, til å tydelig være mistilpass og ha smerter og ubehag.

Vi har hevet hodeenden på senga hennes, holder henne sånn passelig oppreist en periode etter amming, lar henne sovne skikkelig på siden før vi legger henne over på ryggen på natta. Har henne minst mulig flatt bakover, med unntak av stell og nattsoving (men hodeenden er som sagt hevet, så sover ikke helt flatt)

Så da lurer jeg på om noen har erfaringer å dele? Hva kan de gjøre for dem når de er så små? Er det noen medikamenter som kan hjelpe? Og er det noen tiltak vi selv kan gjøre som vi ikke har tenkt på?

Gjør så vondt i mamma- og pappahjertene å se henne plages og ha det vondt :(
 
Her hadde vi samme mistanker og samme symptomer, i tillegg til masse brekninger, sprutspying...

Var både med hs, lege og sykehus, og fant til slutt ut at det IKKE var reflux.

Det som var "feilen" her var at jeg hadde altfor mye melk, kombinert med kraftig utdrvningsrefleks, og et enormt suttebehov hos baby... Hun spiste rett og slett over evne hele tida, noe som gjorde mage og lukkemusklatur irritert.

Jeg ble sendt til ammepoliklinikken, der fikk jeg anbefalt heltømming og blokkamming, og dette funka supert. Baby er nå 3,5 mnd og kjempefornøyd :)
 
Her hadde vi samme mistanker og samme symptomer, i tillegg til masse brekninger, sprutspying...

Var både med hs, lege og sykehus, og fant til slutt ut at det IKKE var reflux.

Det som var "feilen" her var at jeg hadde altfor mye melk, kombinert med kraftig utdrvningsrefleks, og et enormt suttebehov hos baby... Hun spiste rett og slett over evne hele tida, noe som gjorde mage og lukkemusklatur irritert.

Jeg ble sendt til ammepoliklinikken, der fikk jeg anbefalt heltømming og blokkamming, og dette funka supert. Baby er nå 3,5 mnd og kjempefornøyd :)
Var hos lege i dag. Ble anbefalt å gi gaviscon etter måltider. Og i tillegg dra til helsestasjonen og veie før og etter måltid, for å sjekke om hun spiser for mye. Men har vært påpasselig med å gjennomføre små men heller litt hyppigere måltider, nettopp for å unngå at hun spiser for mye pga oppstøtene hun plages med. Selv om det virkelig hadde vært å foretrekke at det er pga overspising og ikke reflux hun sliter. Får se hva resultatet blir i morgen på helsestasjonen, kan jo være at jeg gir ut mer melk enn jeg tror på den tiden hun spiser...

Takk for svar :)
 
Var hos lege i dag. Ble anbefalt å gi gaviscon etter måltider. Og i tillegg dra til helsestasjonen og veie før og etter måltid, for å sjekke om hun spiser for mye. Men har vært påpasselig med å gjennomføre små men heller litt hyppigere måltider, nettopp for å unngå at hun spiser for mye pga oppstøtene hun plages med. Selv om det virkelig hadde vært å foretrekke at det er pga overspising og ikke reflux hun sliter. Får se hva resultatet blir i morgen på helsestasjonen, kan jo være at jeg gir ut mer melk enn jeg tror på den tiden hun spiser...

Takk for svar :)
Ja håper det ordner seg for dere :) kjedelig når disse små ikke har det helt topp...

PS. Om baby bare spiser små hyppige måltider kan dette også irritere magen fikk jeg beskjed om, da baby kun får i seg den tynne sukkermelka og ikke den fete melka. Dette fører igjen til at babyen fort blir sulten igjen, da sukkermelka er ekstremt lettfordøyelig :)
 
Ja håper det ordner seg for dere :) kjedelig når disse små ikke har det helt topp...

PS. Om baby bare spiser små hyppige måltider kan dette også irritere magen fikk jeg beskjed om, da baby kun får i seg den tynne sukkermelka og ikke den fete melka. Dette fører igjen til at babyen fort blir sulten igjen, da sukkermelka er ekstremt lettfordøyelig :)
Ja, har tenkt tanken jeg også på at jeg risikerer hun får for mye formelk, men passer på å gi av samme bryst på rad, slik at hun også får fet melk. Vanskelig dette når de ikke klarer gi beskjed selv, og man bare må tolke seg fram til hva som er det beste for dem :confused:
 
Ja, har tenkt tanken jeg også på at jeg risikerer hun får for mye formelk, men passer på å gi av samme bryst på rad, slik at hun også får fet melk. Vanskelig dette når de ikke klarer gi beskjed selv, og man bare må tolke seg fram til hva som er det beste for dem :confused:
Ja sant...

Jenta mi sov forøvrig godt i babybjørn vippestolen når det sto på sov verst..
 
Ja sant...

Jenta mi sov forøvrig godt i babybjørn vippestolen når det sto på sov verst..
Har lurt på å kjøpe slik jeg også. Jeg vurderte å kjøre rundt og rundt og rundt etter legetimen i dag, for hun sov så godt i bilstolen som hun ikke har sovet på evigheter :p
 
I dag var vi og veide før og etter måltid, hun hadde ikke spist på tre timer og var sulten som fy. Fikk spise så mye og lenge hun ville, og det utgjorde 120 gram på vekta, noe som ifølge helsesøster var helt innafor og fint. Da var det dessverre ikke overspising, ville vært enklere hadde det vært problemet, for da kunne jeg ha tatt grep og justert amminga for å hjelpe henne. Fælt for en mamma å ikke kunne gjøre annet enn å gi henne gaviscon og trøste, smaker bedritent og hun avskyr det :( Ikke har det hjulpet så veldig heller, virket ok på dagen i går, men kvelden og natta var ille, og hun er alt annet enn happy i dag...
 
Hei! Kommer til å følge med denne tråden, mistenker min jente på 4 mnd har stille reflux. Har vært hos lege å fått henvisning til barneklinikken, så venter spent på den timen!

Her har vi hatt problemer med mating siden hun ble født, å vi har måtte gidd opp ammingen når hun var 6 uker.
Hun får mme nå, å det er litt lettere å gi henne. Men hun drikker ca 20-50ml ca hver 2. time (til og med på nattestid). Når hun drikker vrir hun seg, kaster hodet frem og tilbake og tar maaange lange pauser. Hender av å til at hun plutselig tar hele flasken på 120-150 ml og det er luksus! Kan ikke en gang gå på trilletur, for da blir hun hysterisk sulten etter en liten stund. Sover aldri mer enn MAKS 2-3 timer (Det er veldig sjeldent). Og sover veldig urolig. Så kan trygt si vi er to ekstremt slitne foreldre.
Hun gulper mye og ofte, som regel gulper hun blank veske opp i munnen, å svelger det igjen, du merker det på hele henne at det er veldig ubehagelig når det skjer. Den gaviscon som dere prøver nå, merker dere noe mer bedring? Fikk dere kjøpt det reseptfritt? Er rimelig desperat her :(

På helsestasjonen fikk vi beskjed om at noen unger bare er litt sære og ikke så glad i mat, og at hun hadde fin vektøkning så da var det ingenting å bekymre seg over. Men alså.. Det må da være måte på og da? Nekter å tro at det er normalt å ha det slik?
 
Hei, har du eller barnefar dette? Eller noen andre i familien? Vi venter vårt første barn om 6 uker og dette er noe som vi har opplyst til lege/jordmor om at vi har arvelig i familien, da barnefar har det. Og mange andre i hans familie. Håper dette ikke blir et problem for oss, men greitt å høre andre sine opplevelser/erfaringer rundt problemet. Det er forferdelig plagsomt, selv i voksen alder, så håper dere får hjelp snarest mulig til lille-snuppa deres! :)
 
Hei, har du eller barnefar dette? Eller noen andre i familien? Vi venter vårt første barn om 6 uker og dette er noe som vi har opplyst til lege/jordmor om at vi har arvelig i familien, da barnefar har det. Og mange andre i hans familie. Håper dette ikke blir et problem for oss, men greitt å høre andre sine opplevelser/erfaringer rundt problemet. Det er forferdelig plagsomt, selv i voksen alder, så håper dere får hjelp snarest mulig til lille-snuppa deres! :)
Ingen i verken min eller barnefars familie som har vært plaget, så vidt vi vet iallfall.
Vet jo selv hvor ille det var med halsbrann og sure oppstøt under graviditeten, våknet om natta og trodde jeg skulle krepere...så kan ikke forestille meg hvor ille det må være for de stakkars små som hverken kan si fra at de plages, eller gjøre noe for å bedre situasjonen sin på egen hånd :(

Lykke til, håper deres lille slipper unna selv om dere har det i familien! :)
 
Hei! Kommer til å følge med denne tråden, mistenker min jente på 4 mnd har stille reflux. Har vært hos lege å fått henvisning til barneklinikken, så venter spent på den timen!

Her har vi hatt problemer med mating siden hun ble født, å vi har måtte gidd opp ammingen når hun var 6 uker.
Hun får mme nå, å det er litt lettere å gi henne. Men hun drikker ca 20-50ml ca hver 2. time (til og med på nattestid). Når hun drikker vrir hun seg, kaster hodet frem og tilbake og tar maaange lange pauser. Hender av å til at hun plutselig tar hele flasken på 120-150 ml og det er luksus! Kan ikke en gang gå på trilletur, for da blir hun hysterisk sulten etter en liten stund. Sover aldri mer enn MAKS 2-3 timer (Det er veldig sjeldent). Og sover veldig urolig. Så kan trygt si vi er to ekstremt slitne foreldre.
Hun gulper mye og ofte, som regel gulper hun blank veske opp i munnen, å svelger det igjen, du merker det på hele henne at det er veldig ubehagelig når det skjer. Den gaviscon som dere prøver nå, merker dere noe mer bedring? Fikk dere kjøpt det reseptfritt? Er rimelig desperat her :(

På helsestasjonen fikk vi beskjed om at noen unger bare er litt sære og ikke så glad i mat, og at hun hadde fin vektøkning så da var det ingenting å bekymre seg over. Men alså.. Det må da være måte på og da? Nekter å tro at det er normalt å ha det slik?
Er vanlig gaviscon som man får kjøpt reseptfritt på apotek vi bruker ja, men ville igrunnen ikke brukt det uten å ha fått klarsignal fra lege, selv om det skal være uproblematisk å gi til små barn.

Det hjelper, til en viss grad. Hun har ikke så mange oppstøt som tidligere, men hun har fremdeles mer plager enn jeg syns er ok. Og hun sliter fortsatt med matinga (noe som er forståelig, da gaviscon skal gis etter mating, og legger seg som et lokk over innholdet i magesekken slik at det ikke skal komme i retur. Ved nytt påfyll av mat går jeg ut fra at det lokket brytes). Det hender hun gulper mens hun ligger til brystet, da setter hun alt i vranga og hoster noe voldsomt og slutter mer eller mindre å puste. Må ta henne opp og dunke i rumpa og ryggen, da gir hun fra seg noen pipelyder før hun etter hvert begynner å dra pusten igjen. Surkler også mye i pusten generelt, noe som kan være tegn på at hun får gulp også i luftrøret som irriterer. Syns det er skummelt det meste for tiden, første barnet og jeg aner ikke hva som er normalt eller ikke, og når jeg skal kreve mer hjelp fra helsevesenet... Men jeg har bestemt meg for å ringe legen igjen i morgen, og be om å få bli henvist til barnelege for undersøkelse, om ikke annet få vite hva vi skal og ikke skal gjøre for at hun kan få det bedre. Vet også de kan gi syredempende medisiner, som kommer på resept. Da vil det ikke gjøre så vondt for henne å gulpe iallfall, slik det er nå spenner hun seg helt, klynker og skjærer grimaser hver gang hun har oppstøt, gråter i søvne og kaver rundt, slår seg selv i hodet og styrer på, grusomt å ligge i senga ved siden av og se og høre på :(

Det med vektøkning skal de ikke være så bastante på, en stor prosentandel av babyene som sliter med reflux har normal vektoppgang, men viser generell mistrivsel og ubehag. Og da skal de ta det på alvor, ikke bare avfeie det med fin vektoppgang... Heldigvis var både helsesøster og legen jeg var hos såpass oppegående at de ikke avviste oss selv om jenta vår legger fint på seg. Men er frustrert over at når legen ville legge henne inn til observasjon, så avfeide vakthavende barnelege på sykehuset han bare med "babyer gulper generelt mye, få henne til å sjekke at barnet ikke spiser for mye da overspising fører til gulping, og gi gaviscon etter måltider". Og ferdig med det...

Håper dere får time til barneklinikken snarlig, og at dere finner ut hva som plager jenta deres :)
 
Hei! Har en jente på 8 uker med alle symptomer på stille refluks og det er forferdelig vondt å høre henne plages. Ser det er noen år siden denne tråden ble laget. Kan jeg be om tips på hvordan dete løste det? Hva som hjalp best for dere? Og hvor lenge det sto på?
Tusen takk for svar!
 
Hei! Har en jente på 8 uker med alle symptomer på stille refluks og det er forferdelig vondt å høre henne plages. Ser det er noen år siden denne tråden ble laget. Kan jeg be om tips på hvordan dete løste det? Hva som hjalp best for dere? Og hvor lenge det sto på?
Tusen takk for svar!

Nå var det ikke meg du spurte, men har du tatt opp med lege?

Anbefaler i så tilfelle å starte der og vær oppmerksom på at ikke alle leger er gode på dette så det kan kreve henvisning etc.

De kan gjøre tester, gi syredempende, fortykningsmiddel etc. Men behandlingen varierer vist litt etter alder og type plage:)

På lilleminis.no står der flere artikkler om reflux hvor det er barneleger som er ekspert på området som har uttalt seg:) anbefaler å lese disse artikklene, flere av de er gratis:)
 
Back
Topp