kresen baby..

chaatzy

Happy <3 overlykkelig 3barnsmamma <3
Septembermødre <3
sliter med å få i babyen min litt variert kost.. går i frukt og grøt. liker ikke middag, grønnsaker, brød.
alt må være som pure elelr 8mndr grøt. har også prøvd å ta litt gulrotmos i grøten, men nei,brekker seg av alt, tom om det er bittebittesmå brødsmuler...
min eldste var også sånn, men fikk i han litt brød etterhvert i det minste...

min mellomste spiste grønnsaker/middagglass fra 4mndr-18mndr..

andre med kresne babyer? eller er dem altetende? :)

Det høres utfordrende ut med en kresen baby.
Eldste var, og er, altetende. Minste har noen ting han ikke vil ha, men spiser det meste. Også stein, gress og blader.. ;)

Jeg har dessverre ikke noen gode råd og komme med, men jeg ser at du har litt erfaring fra før. Så jeg kan bare ønske deg lykke til videre, og krysser fingrene for at det går seg til :)

Det høres utfordrende ut med en kresen baby.
Eldste var, og er, altetende. Minste har noen ting han ikke vil ha, men spiser det meste. Også stein, gress og blader.. ;)

Jeg har dessverre ikke noen gode råd og komme med, men jeg ser at du har litt erfaring fra før. Så jeg kan bare ønske deg lykke til videre, og krysser fingrene for at det går seg til :)
takk, papir går greit å spise, da brekker ho seg ikke eller noe, bare syns det er veldig stas at vi prøver febrilsk å få ut papirbiten :p tygde også på litt gress herom dagen ikke svelga det så vet ikke om det er noen hit heller :p jaja, får vel ta ida til hjelp, med flere tenner så går vel det lettere å venne til ho litt mer mat :)

Synes h*n det er greit å ta på maten da? Har opplevd at vesla her spiser bedre og er mindre kresen når hun får grise litt med maten og så spise litt innimellom. :)

Synes h*n det er greit å ta på maten da? Har opplevd at vesla her spiser bedre og er mindre kresen når hun får grise litt med maten og så spise litt innimellom. :)
spiser ikke noe mer selv om ho leker med maten :)

Har akkurat samme problemet!
Grøt og frukt. Og hun er litt tynn :( spiser gulrot og gulrot med potet. Idag har jeg funnet frem kylling og skal koke den sammen med gulrot og potet og Stavmikse det. Hun må jo få i seg proteiner. Skal også ha i en ts med smør. Det ville hun ikke ha før.
Hun liker ikke middag utenom gulrot og søtpotetblandinger. Men nå skal jeg snike inn litt og litt. Hun er 10 mnd om halvannen uke så har kjøpt inn sprett yoghurt og håper det skal bidra litt på vekten.

Hun vil ikke ha 8 mnd glass eller mat med slike biter i og ikke brød. Mannen kjøpte grøt forbi år og da var det små korn i og da satt hun og brakk seg og tårene rant.

Vet ikke hva jeg skal gjøre ....

Grøt og frukt. Og hun er litt tynn :( spiser gulrot og gulrot med potet. Idag har jeg funnet frem kylling og skal koke den sammen med gulrot og potet og Stavmikse det. Hun må jo få i seg proteiner. Skal også ha i en ts med smør. Det ville hun ikke ha før.
Hun liker ikke middag utenom gulrot og søtpotetblandinger. Men nå skal jeg snike inn litt og litt. Hun er 10 mnd om halvannen uke så har kjøpt inn sprett yoghurt og håper det skal bidra litt på vekten.

Hun vil ikke ha 8 mnd glass eller mat med slike biter i og ikke brød. Mannen kjøpte grøt forbi år og da var det små korn i og da satt hun og brakk seg og tårene rant.

Kan anbefale Facebookgruppen hjemmelaget babymat, en del tips til hva man kan servere. Bl. a anbefales det å blande rå/bløtkokt eggeplomme i grønnsaksmosen. Da får hun masse proteiner og andre gode næringsstoffer. Du kan jo prøve det sammen med gulrot og potet?
Her er han heller ikke så veldig begeistret for middag om dagen, det meste går inn hvis det er litt fruktmos på skjeen, men vil jo helst at han skal venne seg til at ikke alt er søtt. Men bruker en del rotgrønnsaker og da blir det jo litt søtt. Og så får han brød og søtpotetlapper, som vi deler opp i små biter og gir så han kan spise selv, det er han veldig interessert i :)

Min spiser vel egentlig det meste. Bare ikke grøt! Synes det er litt vanskelig å vite om han får i seg nok av vitaminer og sånt når han ikke spiser grøt. Men et variert og sunt kosthold bør vel dekke det meste :p

er proteiner i korn,linser,bønner,grønnsaker også ;)
MEn veldig kjedelig at babyen ikke vil ha middag/grønnsaker... Min eldste var også sånn, gikk seg til etterhvert. derfor var jeg veldig klar på at min mellomste skulle få gulrotmos som første mat. og ikke frukt og grøt. og det funka. hadde også tenkt å forsette sånn med minste, men oldemoren hadde kjøpt 2pakker hirsegrøt som vi fikk, så når det først stod i skapet så var det veldig lettvint å begynne med det først.. Skulle selvfølgelig ikke gjort det.. minste har alltid vært en god og rund liten bolle og er det fortsatt, så ikke bekymra for akkurat det ;)

Min spiser vel egentlig det meste. Bare ikke grøt! Synes det er litt vanskelig å vite om han får i seg nok av vitaminer og sånt når han ikke spiser grøt. Men et variert og sunt kosthold bør vel dekke det meste :p
så lenge det er variert så skal vitaminlageret bli dekka. blir han slapp,trøtt,blek så er det bare å ta en vitamintest hos legen ;)

Den eneste middagen min virkelig liker er pastagryte med karbonadedeig og tomatsaus. Spiser litt av andre ting, men slutter lenge før det er tomt. Spesielt ting med kylling er det tydelig at hun ikke liker. Grønnsaksmos med mye olivenolje liker hun som oftest. Ikke gøy når de ikke spiser, og samtidig viktig å ikke stresse med maten så de ikke skal få avverge mot mat.

Den eneste middagen min virkelig liker er pastagryte med karbonadedeig og tomatsaus. Spiser litt av andre ting, men slutter lenge før det er tomt. Spesielt ting med kylling er det tydelig at hun ikke liker. Grønnsaksmos med mye olivenolje liker hun som oftest. Ikke gøy når de ikke spiser, og samtidig viktig å ikke stresse med maten så de ikke skal få avverge mot mat.
jeg stresser ikke med mat, prøver innimellom noe nytt, som oftes spytter ho ut igjen med engang og7eller brekker seg.. Så da går det i den samme maten.. som ho koser seg med smatter og lager nammelyder ;) bortsett fra frukt i sånn spisenett så går all "ny" mat rett ut igjen.

Min liker ikke grøt heler. Han spiser aboslutt alt jeg gir ham, inkludert smakebiter av det vi selv spiser, men han liker ikke grøt. Men hvis jeg tynner ut grøten til velling og gir ham den på flaske, så drikker han den! Kanskje du kunne prøve det? Bare lag litt større hull i en flasketut, og lag en tynn grøt. Verdt et forsøk - her får han en slik vellingflaske hver kveld.

Lillemor var ikke så glad i middag,men plutselig spiser hun et halvt glass,liker bare kjøpings :p Ikke så glad i grøt heller,men har begynt å gi henne brødskive og det spiser hun masse av ;)

Her er vår heldigvis alt spisende :) hun elsker middagsglassene, og har vi middag som hun også kan spise moser jeg bare med en gaffel så spiser hun det :) grøt gir jeg bare til kvelds med litt fruktmos oppi for å variere smaken litt...
Ellers spiser hun brødskive med leverpostei, makrell i tomat eller skinkeost på.

Prøvde med litt youghurt idag, hun grein litt på nesen men det gikk ned det også... :)

Har ingen tips til hva du kan gjøre med kresenhet, da jeg bare har en baby å hun spiser...

Min liker ikke grøt heler. Han spiser aboslutt alt jeg gir ham, inkludert smakebiter av det vi selv spiser, men han liker ikke grøt. Men hvis jeg tynner ut grøten til velling og gir ham den på flaske, så drikker han den! Kanskje du kunne prøve det? Bare lag litt større hull i en flasketut, og lag en tynn grøt. Verdt et forsøk - her får han en slik vellingflaske hver kveld.
Takk for tipset! Har faktisk ikke flasker i hus, så tror vi får prøve oss med tutekopp :) hadde ikke vert så dumt til kvelds kanskje, når han begynner å bli trøtt og sliten :)

Mitt beste tips er å fortsette å tilby både smaksprøver på nye ting, og ikke minst de tingene hun ikke liker. 3 åringen min er kjempe kresen, men litt etter litt så blir han bedre. For ett år siden spiste han ingen grønnsaker, men nå spiser han agurk, mais, salat, erter og litt gulrot, så det går fremover :)

Har vi noe til middag som han ikke liker får han likevel litt av det på sin tallerken. Han trenger ikke spise det, men det ligger der. Det er slik vi har fått han til å like tingene nevnt over :)

Mitt beste tips er å fortsette å tilby både smaksprøver på nye ting, og ikke minst de tingene hun ikke liker. 3 åringen min er kjempe kresen, men litt etter litt så blir han bedre. For ett år siden spiste han ingen grønnsaker, men nå spiser han agurk, mais, salat, erter og litt gulrot, så det går fremover :)

Har vi noe til middag som han ikke liker får han likevel litt av det på sin tallerken. Han trenger ikke spise det, men det ligger der. Det er slik vi har fått han til å like tingene nevnt over :)
gjør det, men ho brekker seg så spruten står.. hs mente det det ikke var noe stress enda. og min eldste begynte å like mer variert i 1årsalderen for han likte heller ikke middag :)

Her har det også vært utfordrende med variert kosthold, hun får på en måte "dilla" på noe og da er det det eneste hun vil ha i noen dager. Så blir hun lei og da må vi prøve alt mulig til hun får dilla på noe nytt. Grøt, fruktmos, hjemmelaget babymat og mat på glass er totalt uinteressant. Akkurat nå har hun dilla på eggerøre og rekechips :P er fornøyd med det så hun hvertfall får i seg noe, men snart er hun nok lei av det så da må vi finne noe nytt :P Men har snakket med helsesøster og vekta er fin og hun er sunn og frisk, så hun sa jeg ikke måtte stresse så fælt med det :P

Back
Topp