Epilepsianfall

mammatileijente

Forumet er livet
VIP
noen med erfaring? Hvorfor skriker man ofte før et anfall? Hva utløser skriket? Prøvd å Google, men finner ikke noe konkret forklaring på dette. Mener å ha hørt en forklaring før.. Og det er at hjernen ikke skjønner at det skjer noe.. Altså at hjernen ikke skjønner at "lyset blir slukket" liksom... ?

Har nå opplevd 2 anfall hos et nært familiemedlem... Første gangen så merket jeg i løpet av dagen at hun var lite pratsom.. Til vanlig er hun veldig pratsom og omsorgsfull :) men på disse anfallsdagene har hun vært ekstremt stille.. Så tror mam at anfallet ikke kommer alikevel pga at vi feks har bedt henne om å legge seg.. Så etter noen timer står hun opp.. Virker mer tilstede.. Så plutselig kommer skriket.. Kroppen buer seg.. Begynner å riste i kroppen.. Stivner.. Fråde.. "Koma"

Jeg har ikke opplevd skrik i forkant av anfall, men under selve anfallet. Skriket er nok sikkert en del av anfallet, men før det bryter ut i et GTK anfall.

Har heller ikke opplevd skrik i forkant av anfall og ikke under heller.

Her kommer hylet/skriket helt i forkant... Lurer på hvorfor dette kommer.. Det kommer først.. Så faller hun.. Mister bevissthet.. Skjekvninger.. Stivner.. Fråde... Og brått over i snorking

Har aldrig opplevd att se skriker.
Men kanske hon skriker før att hon førstår att noet e på gang eller ett anfall e på vei.

Jeg jobber med mange mennesker med epilepsi, og alle har forskjellige typer anfall, noen får en slags "strupelyd" før anfallet kommer, mens andre skriker. De som skriker, skriker rett og slett av frykt for det som kommer. Mange blir redde når de kjenner at anfallet kommer og derav skriker de ubevisst. Vanskelig å si helt hvorfor, men sånn er det iallefall hos dem :)

Det sies at mange kan kjenne når et anfall kommer så mulig det er derfor?

På min sønn så kommer det ofte en liten rar lyd før ett stort anfall kommer. Men aldri ett skrik.

Lungene klemmes sammen, derfor kommer det en lyd. Får på en måte slått luften ut av seg. Om hun skriker fordi hun er redd eller om det rett og slett er lungene er vanskelig å si...

Takk for svar er jo ikke et sånt direkte skrik... Men en mørk uuuuuuæææææææ... Høyere og høyere.. Så kommer anfallet..

Hun vet ikke at anfallet kommer.. Hun sier i ettertid at hun har skjønt det.. Men det virker rart.. For da burde man jo holde seg i ro... Hvis man er klar over at et anfall kommer..

Jeg jobber med mange mennesker med epilepsi, og alle har forskjellige typer anfall, noen får en slags "strupelyd" før anfallet kommer, mens andre skriker. De som skriker, skriker rett og slett av frykt for det som kommer. Mange blir redde når de kjenner at anfallet kommer og derav skriker de ubevisst. Vanskelig å si helt hvorfor, men sånn er det iallefall hos dem :)

Hvem er det som får sånne medisiner de har på seg? Er det de som hat lange anfall? Anfall ihvertfall 1 gang i mnd på medisiner, er det ofte?

Takk for svar er jo ikke et sånt direkte skrik... Men en mørk uuuuuuæææææææ... Høyere og høyere.. Så kommer anfallet..

Hun vet ikke at anfallet kommer.. Hun sier i ettertid at hun har skjønt det.. Men det virker rart.. For da burde man jo holde seg i ro... Hvis man er klar over at et anfall kommer..
Er helt naturlig at det kommer lyder før eller under et anfall. Noen oager lyd, andre ikke. Anfall kan utarte seg veldig forskjellig fra person til person.

Er helt naturlig at det kommer lyder før eller under et anfall. Noen oager lyd, andre ikke. Anfall kan utarte seg veldig forskjellig fra person til person.

Ja, det skjønner jeg. Og er jo også forskjellige typer anfall. Hun jeg snakker om har i alle fall GTK anfall

Ja, det skjønner jeg. Og er jo også forskjellige typer anfall. Hun jeg snakker om har i alle fall GTK anfall
Ja, det skjønte jeg ut fra beakrivelsen. En jeg jobbet med skrek/ropte alltid i starten av anfallet, i den toniske fasen der han stivnet til før krampene kom.

Ja, det skjønte jeg ut fra beakrivelsen. En jeg jobbet med skrek/ropte alltid i starten av anfallet, i den toniske fasen der han stivnet til før krampene kom.

Vet du om 1-2 anfall i mnd er mye? Vi synes hun har ofte anfall. I tillegg til dette har hun petit mal ( vet det er en gammel beskrivelse)., der hun detter ut...

Dette skjer også før GTK anfall.. I flere timer i forkant er hun uvanlig stille.. Svarer ikke på tiltale..

Vet du om 1-2 anfall i mnd er mye? Vi synes hun har ofte anfall. I tillegg til dette har hun petit mal ( vet det er en gammel beskrivelse)., der hun detter ut...

Dette skjer også før GTK anfall.. I flere timer i forkant er hun uvanlig stille.. Svarer ikke på tiltale..

Er hun medisinert? Er dessverre ikke alle som blir helt anfallsfrie på medisiner... Men synes ikke det høres ille mye ut, selv om et anfall selvsagt er et for mye...

Tenker du på den medisinen som man skal gi ved anfall over en viss lengde?

Ja, er det det det (oj.. Mamge det-ord... He he ) går på? At de som har anfall som varer lenge.. De som får? Synes det er såååå guffent å se disse anfallene... Men anfallene er sikkert for korte? Ca 2 min... Nå er jeg ikke helt sikker på hva som er selve anfallet.. Er det fra skriket.. Og til hun begynner å snorke feks? For det gjør hun etter at hun har stivnet og ristet seg "ferdig"..

Er hun medisinert? Er dessverre ikke alle som blir helt anfallsfrie på medisiner... Men synes ikke det høres ille mye ut, selv om et anfall selvsagt er et for mye...

Ja, hun bruker Topimax... Skjønt at det er mamge som ikke bruker dette lengre? Tror nok desverre hun ikke er så flink til å ta disse til faste tider.. Og desverre kan glemme å ta.. Hun skal ta morgen og kveld

Back
Topp