Spekemat / konfirmasjon

Piper Chapman

Gift med forumet
Skal i konfirmasjon imorgen. Og de servere spekemat. men det skal vel vi gravide ikke spise, eller er det noe man kan spise? HAR SÅ LYST PÅ SPEKEMAT !!!!!! :) MMMM :D

Hold deg unna spekematen du... Ja det er kjipt, men det er verd det:)

Hold deg unna spekematen du... Ja det er kjipt, men det er verd det:)
jupp :/ jeg spiste salami med min første lenge jeg for jeg viste ikke at det var farlig :o uff men med nr2 og nå nr 3 holder jeg meg unna. håper det er masse godt tilbehør imorgen :D

Ikke spis spekemat, de har vel ble annet også?

Jeg spiste spekemat når det var sånne tilstelninger i forrige svangerskap siden jeg ikke greier å holde meg unne. Hehe. Men tok bare litt og spiste mest av det andre. Verste var når mamma ba oss på rømmegrøt og spekemat. Hatet rømmegrøt, men kanelen lukta så godt. Hehe. Synes de går så frem og tilbake på ting. Når jeg var gravid sist så skulle man ikke spise jordbær eller få i seg asbartam. Men de sier noe annet nå 2 år etter. Blir koko jeg.

Har såå lyst på spekemat selv! Det hører liksom sommeren til for min del. Fikk ikke spist det i fjor heller:( men jeg hører boen sier at man kan spise spekemat om den har vært fryst? Men jeg veit ikke hva jeg skal stole på;/

Jeg spiste spekemat når det var sånne tilstelninger i forrige svangerskap siden jeg ikke greier å holde meg unne. Hehe. Men tok bare litt og spiste mest av det andre. Verste var når mamma ba oss på rømmegrøt og spekemat. Hatet rømmegrøt, men kanelen lukta så godt. Hehe. Synes de går så frem og tilbake på ting. Når jeg var gravid sist så skulle man ikke spise jordbær eller få i seg asbartam. Men de sier noe annet nå 2 år etter. Blir koko jeg.

Var jordbær REELT problematisert faglig, eller var det noe du ble fortalt av andre?

Det var nemlig "før i tiden sa man, men det er ikke noe hold i" allerede for 7 år siden, så jeg finner det merkelig at det reelt var i kostholdsrådene for 2 år siden

Aspatarm og annen kunstig søtning skal man vel helst begrense fordi man ikke kjenner til mulige konsekvenser

Men spekemat er rått kjøtt. Det skulle man ikke spise for to år siden, sju år siden (når jeg fikk min eldste) ti år siden eller tjue år siden.

Rått kjøtt kan inneholde toxoplasmose og listeria, og konsekvensene for fosteret er svært alvorlige om du blir smittet, reelt sett snakker vi ofte da fosterdød. Bare en av disse unngår du ved å fryse, ikke den andre. Dette er en risiko jeg med tanke på mitt svært etterlengtede barn ikke er villig til å ta.

Men det skal stå et utvalg av spekemat på bordet i januar, ja. Jeg elsker spekemat. Det er bare ikke aktuelt nå i 2015

Jeg skal forøvrig ha biff til middag i dag, det er bare meg og mannen hjemme så vi lager oss god middag for to. Vi valgte biffstrimler, for som jeg sa, er man et øyeblikk for sen med å ta dem av er de jo gjennomstekt, så da bare er vi det da". Å gjennomsteke en BIFF hadde jeg liksom ikke gjort.

(dog, min bror helgrillet ytrefilet av okse på 17. mai, og da ba jeg ham legge et par av skivene på stekepanna litt "for jeg kan ikke spise rått kjøtt før neste år", det var slik jeg annonserte svangerskapet for min nærmeste familie)

Last edited:
Poenget er at hvis man skal høre på alt de sier som de forandrer hele tiden så blir man bare koko. Som når jeg var gravid sto det i avisen: gravide kan ikke spise jordbær i sommer fordi de innholder noe som ikke bra for gravide osv. Men på barselavd med mange gravide så får man nesten bare fy mat. Hvorfor har de det da?

på BARSEL er det ikke fy med spekemat. Om de er GRAVIDE er det fy med spekemat, mykost av upasturisert melk, småsegg og enkelte andre greier. (og for mye kaffi) Jeg har aldri vært innlagt som gravid, så at jeg fikk sånn mat etter at ungene var kommet ut var jo kurant, salami er av de mest populære pålegene på barsel. Fordi "ENDELIG"!

AVISA stoler jeg ikke på for fem flate, kostholdsråd leser jeg på matprotalen, der de offisielle, faglig begrunnende rådene står

Og forholder man seg til DEM så blir man ikke koko av at de går frem og tilbake, for de har knapt forandret seg en tøddel siden jeg begynte å lese meg opp på dem for 10 år siden, de fleste av dem var kjent også for min mor fra da hun fikk oss.

Mmmm. Min mor og svigermor sier noe helt annet da men.

Ikke alt var kjent for mamma, men hun sier "det er jo fint at de har funnet ut det da!"

Det er svært lite av det som er faglig begrunnet de har trukket tilbake de siste 10 årene i alle fall. "naboen til mamma sier" derimot og "vg skriver", det forandrer seg på to mnd.

Og det denne tråden handler om er ganske enkelt. Rått kjøtt. Listeria og toxoplasmose.
Det blir godt i janaur

Jeg leste det nå. De konsentrerte seg hovedsakelig om rått kjøtt. Oppskåret kjøttpålegg kunne spises frem til noen dager før utløpsdato. Mye av det i ett koldtbord også da.

Spekemat ER rått kjøtt.

oppskåret kjøttpålegg på et koldtbord er somregel ganske ferskt, har ikke ligget vacuumpakket i et par tre uker.

Har sååå lyst på spekepølse! Va på martnad i helgen, og der var det flere boder med spekepølser i alle varianter. Tok å smakte på to små biter, men er nok best å bare holde seg unna til neste år

Lysten er stor, selvkontrollen større.

Jeg skal dog frotse når baby er ute

Altså når jeg spiser biff, gjennomsteker jeg den ikke. Skal man høre på alt, kan man jo ikke spise noe omtrent. Man må ta det med en klype salt, og passe på utløpsdato. Det er ganske mange som er immune mot toxoplasmose også.

Skal man høre på alt faglig, kan man spise ganske mye, faktisk.

Back
Topp