Rart spørsmål

mia1986

Elsker forumet
Jeg har sånn helt plutselig begynt å få vondt i rompa! Og ikke den delen man bruker når man går på do...! Når jeg er ute og går så er det akkurat som at det liksom låser seg i leddet mellom lårbeinet og hoftebeinet. Det er stikkende smerte som gjør at jeg småhalter rundt...
Andre som har opplevd lignende?? Synes det er så snodig...

Jepp! Også sliter jeg skikkelig med smerter på samme stedet når jeg har sittet stille over lengre tid og reiser meg og begynner å gå igjen:p

Gjorde meg kanskje ikke så mye klokere...

Vedlegg

• 1434392716020.jpg
    1434392716020.jpg
    30,9 KB · Visninger: 24
"Smertene kan lokaliseres flere steder i bekkenet. Noen har smerter bare foran i symfysen (’skambenet’), andre har smerter i alle 3 bekkenledd og noen har smerter i ett eller begge iliosacralleddene og eventuelt i kombinasjon med smerter fra symfysen. Smertene går ofte ut i setemuskulaturen og/eller er lokalisert på innsiden av lårene. Noen har også smerter nedover baksiden av lårene."

Leddet mellom hoftebeinet og lårbeinet, er ikke det pr def HOFTA? *prøver å huske gammel fysikklære*

Bekkenet har forøvrig tre ledd det typisk er vondt i ved bekkenløsning. to bak og et forran.

Se f.eks bilde her: http://lkb.no/about-2

bekken.gif

ilio-sakralledd og symfysen.

(det du beskriver høres egentlig its om å væremdet gule feltet, mellom hoftebein og lårbein? altså hoften? Om jeg ikke misforstår)

Du fant samme bilde som meg, jeg synes det viser ganske tydelig hvor bekkenleddene sitter jeg?

Jeg hadde bare i de bakre (og faktisk irritasjon i hoftene) da jeg fikk lillesøster, denne gangen er symfysen vel så plagsom.

"Typiske plager ved denne tilstanden er smerter i området rundt bekkenet ved belastning. Smertene kan sitte foran eller bak i bekkenet, og de kan stråle ut til lysken og ned i beina. Smertene kommer typisk når du går eller står. Situasjoner som er spesielt vanskelige ved bekkenløsning, er for eksempel å reise seg eller å gå i trapper"

"Typiske plager ved denne tilstanden er smerter i området rundt bekkenet ved belastning. Smertene kan sitte foran eller bak i bekkenet, og de kan stråle ut til lysken og ned i beina. Smertene kommer typisk når du går eller står. Situasjoner som er spesielt vanskelige ved bekkenløsning, er for eksempel å reise seg eller å gå i trapper"

Ja.

Hva er det da du lurer på siden du siterer dette? Jeg forstår ikke het om du np har funnet svaret på bekkenproblematikk eller om du fortsatt "ikke er klokere", og om det faktisk var hoften du mente, eller om jeg misforsto

Ja.

Hva er det da du lurer på siden du siterer dette? Jeg forstår ikke het om du np har funnet svaret på bekkenproblematikk eller om du fortsatt "ikke er klokere", og om det faktisk var hoften du mente, eller om jeg misforsto
Er ikke så mye klokere :-P Forstår ikke helt at vondt i rompa skal ha med bekkenet å gjøre, hehe :-)

Bekkenet har tre ledd, og to av dem er nettopp i rompa. Vondter sitter nesten alltid i leddene, der det er mulighet for friksjon. Og leddene er altså der. Det er der bekkenet er, rett og slett.

Hvor trodde du bekkenet var, egentlig? (Jeg spørr ikke for å være ekkel, men for å forstå problemet)

Bekkenet går selvsagt rundt hele, men leddene er altså et midt forran og to på sidene bak. Det er høyst logisk at det er der man har vondt da.

Takk for svar :-) Tenkte at bekkenet var litt mer der hoftene er :-P Hehe...
Men hadde stressrelaterte bekkenplager sist, så kan hende jeg lukter på noe av det samme nå. Har heldigvis 4 arbeidsdager igjen før det er lang ferie, så regner jeg med å hente inn kroppen igjen :-)

Personlig synes jeg det føles helt feil å si at det er bekkenet, når jeg altså har mest plager i symfysen.... Bekkenet tenker jeg på som mer bak.

Jeg har mest plager bak, så for min del høres det ut til å stemme..:confused:

+ : Stråler også ut i beina av og til...

Men fasiten er altså at noen har bare fremme, noen har alle tre, noen har bare bake, og noen har fremme og en av de bak.

Jeg har mest fremme og periodisk bak enn så lenge, men langt fra gangvansker, bare... plager

Back
Topp