Barnehageplass?

Det er en regel på det, en begrensning i forhold til timer. Men husker ikke timeantallet... Kan sikkert google det ;-) Det var ihvertfall det da jeg jobbet i bhg og det ble utvidet åpningstider, da skulle ikke et barn kunne komme da bhg åpnet og hentes ved stengetid...

Det er en regel på det, en begrensning i forhold til timer. Men husker ikke timeantallet... Kan sikkert google det ;-) Det var ihvertfall det da jeg jobbet i bhg og det ble utvidet åpningstider, da skulle ikke et barn kunne komme da bhg åpnet og hentes ved stengetid...
Ja syns selv at det er lenge med 10 timer for et barn i barnehagen.. Så her i hus må nok arbeidstiden endres slik at en kan levere og en hente

Det er flere inntak i året. Men da er det ikke sikkert du får 100 prosent plass. Da stapper de deg inn på de ledige dagene :)
Tidsbegrensningen er 9 timer i kommunale barnehager :)

Vett dere forresten og on hvor lenge barnet kan være i barnehagen? Ser barnehagene her er åpent kl0700-1700. Men kan de være så lenge eller er det maks timer?
Har aldri hørt noe om at barnet kun får være der så og så mange timer, så det går nok mest på hvordan arbeidsdagen din ser ut og hvor mye dere selv vil ha barnet der.

Har aldri hørt noe om at barnet kun får være der så og så mange timer, så det går nok mest på hvordan arbeidsdagen din ser ut og hvor mye dere selv vil ha barnet der.
Er redd for at med våres arbeidstider må det være 9 timer..

Her søker jeg fra august 1.8.16 også har jeg oppstart når han er 10-11 mnd. Begge gutta starta i 10 mnd alders:) åpningstider er 07-17 barnet kan da være der alle de timene. Mange forskjellige svar du får så ting barnehagekontoret å spør

Det er en egen pris, pleier å være rundt 650 kr i mnd.
Det har jeg aldri hørt om.

Jeg har hørt om å betale full pris, evt uten matpenger, men slett ikke alle steder tilbys det heller.

Med mindre det er flere plasser enn unger sånn at alternativet er at bhg ikke får fylt opp plassene, tapet de jo mye penger på en slik ordning.

Og har kommunen så god dekning at det ikke er venteliste, så tar de jo inn unger fortløpende gjennom året også.

Mange tar inn noen unger i januar, pga at da regnes alle som fyller tre år det året som treåringer ettet kravet om bemanning og plass. Det trengs like mange pedagoger til to barn over tre som til et barn under.

Sjekk med kommunen, dette er ikke en vanlig løsning.
Det skal jeg gjøre! Føler det er bedre å være føre var og vite hvordan det kommer til å bli da jeg har ingen erfaring her.. Så regner med de klarer å gi meg gode råd :)

Det skal jeg gjøre! Føler det er bedre å være føre var og vite hvordan det kommer til å bli da jeg har ingen erfaring her.. Så regner med de klarer å gi meg gode råd :)
De fleste steder jeg vet om et det:

*Plass fra august 17
*Evt håpe på plass Jan 17, men det er mest de med prioritet (barn av ansatt eller søskenprioritet) sin får med mindre kommunen har overdekning.

Last edited:
De fleste steder jeg vet om et det

Plass fra august 17
Evt håpe på plass Jan 17, men det er mest de med prioritet (barn av ansatt eller søskenprioritet) sin får med mindre kommunen har overdekning.
Heldigvis trur jeg det er 9 barnehager her i kommunen og det er ikke så stort, så krysser fingrene for at når den tiden kommer så går det fint. Ellers får jeg ha en plan B klar :)

Det er 9 bhg i vår lille kommune også, fire komunale og fem private, den ene (den vi har våre i) er stor, 3 småbarn og 3 storbarn avdelinger) de andre er mer sånn 3-4 avdelinger pr bhg tror jeg.

Det er dog avhengig av hvor stor kommune, og hvor mange unger i den anderen det er, her slitert de hvert år med å oppfylle lovkravet til plass (som altså er at våre har rett på plass fra aug 17) og bygger ut en avdeling eller to på en barnehage nå for å klare det. Noen "venteplass" til 1/3 av det barnehagen hadde fått av å ha et barn i den plassen (og de får vel ikke kommunalt tilskudd heller for et barn som ikke går der) kan vi se langt etter, det er jo direkte tap av penger. Her skviser de inn unger alle steder de kan, ene storbrnsavdelingen i vår bhg har 42 unger! For all del, der er 7 voksne også, men det er ganske stort altså!

Kommunen vår er en nabokummune til en bykommune, hvor byen er "full", og unge folk som skal etablere eg trekker lenger og lenger utover, og altså i de omliggende kommunene. Det er derfor mye folk i etableringsfasen, derav mye unger i barnehage. Om få år begynner de på skolen, skoleklassene er stort sett økende for hvert år og det blir plassproblemer der også om få år.

Er sånn at man ikke har rett på plass før hovedopptaket til august 2017. Hvis du er heldig og det er ledig barnehageplasser, kan man få før. Avhenger vel av hvor du bor. Man kan vurdere dagmamma eller være hjemme med ulønnet perm og man får kontantstøtte fra og med barnet er 13 mnd.

Tror det er viktig for oss å søke til hovedopptaket 2017, med søknadsfrist 1mars. Vi får ikke nødvendigvis plass fra 1aug, men kan si man ønsker fra des/jan. Da er det flere Bhg som har suppleringsopptak!

Det har jeg aldri hørt om.

Jeg har hørt om å betale full pris, evt uten matpenger, men slett ikke alle steder tilbys det heller.

Med mindre det er flere plasser enn unger sånn at alternativet er at bhg ikke får fylt opp plassene, tapet de jo mye penger på en slik ordning.

Og har kommunen så god dekning at det ikke er venteliste, så tar de jo inn unger fortløpende gjennom året også.

Mange tar inn noen unger i januar, pga at da regnes alle som fyller tre år det året som treåringer ettet kravet om bemanning og plass. Det trengs like mange pedagoger til to barn over tre som til et barn under.
Det har hvertfall det her, og det var det samme i Vestfold der vi bodde tidligere.

Det har hvertfall det her, og det var det samme i Vestfold der vi bodde tidligere.

Neppe hele fylket i alle fall. Jeg fører regnskap for barnehager i over 25 kommuner rundtom i landet (private da) og ingen av dem har slike ordninger. Det fantes ikke i Bergen da vi bodde der, og ikke her vi bor nå heller.

At man kan få en plass og betale for den, tillates noen steder uten ¨bruke den, men å beale bare 650 kr har jeg virkelig aldri hørt om.

Kjempeflott at dere har slik mulighet, men det er altså ikke noe man kan forvente overalt, så sjekk med egen kommune er viktig

Neppe hele fylket i alle fall. Jeg fører regnskap for barnehager i over 25 kommuner rundtom i landet (private da) og ingen av dem har slike ordninger. Det fantes ikke i Bergen da vi bodde der, og ikke her vi bor nå heller.

At man kan få en plass og betale for den, tillates noen steder uten ¨bruke den, men å beale bare 650 kr har jeg virkelig aldri hørt om.

Kjempeflott at dere har slik mulighet, men det er altså ikke noe man kan forvente overalt, så sjekk med egen kommune er viktig
Er nok annerledes med kommunale bhg enn private, men hver enkelt må jo selvfølgelig sjekke i sin egen kommune :)

Back
Topp