Pottetrening

Blir de fortere tørr hvis man begynner tidlig med dotrening da?

Har forstått det slik at det er for å få de vant til potten/doringen :)
Joda... Men hvorfor begynne med det når barnet er 1 år? Når de allikevel ikke begynner ordentlig dotrening før 2,5 år kanskje? Jeg ser liksom ikke poenget fordi jeg tror det går seg til når hun viser interesse for det og tiden er inne for å trene på sånt...

Joda... Men hvorfor begynne med det når barnet er 1 år? Når de allikevel ikke begynner ordentlig dotrening før 2,5 år kanskje? Jeg ser liksom ikke poenget fordi jeg tror det går seg til når hun viser interesse for det og tiden er inne for å trene på sånt...
Vi trener ikke. Men vi blir kjent med toalettet. ;) Setter dem på sånn av og til, har ikke noe rutine på det. Men bare prøver litt for at de skal bli kjent med toalettet og lære hvordan det fungerer. :)

Jeg trener ikke,men setter henne på i tidvis for å bli kjent.storesøster ble nylig bleie i fri,hun var 3 for to mnd siden.Så er absolutt ikke for at mini skal bli bleiefri raskt.De er uannsett ikke klar før de er det:-)

Rotet skrevet,styrer med fler ting:-p

Neste spørsmål - hva er da vitsen med å begynne så tidlig da? :P
Her begynner vi tidlig fordi jeg opplever mange barn føler et forventningspress ved bleieslutt når de blir eldre. De er vant til å gjøre i buksa i flere år og så skal de plutselig slutte med det. Her går alle i familien på do som en helt hverdagslig ting, som at alle pusser tenner og dusjer. Og så synes jeg selv at det må jo være bedre å få gå på do enn å få bæsj smurt utover rompa. Og vi slipper vaskingen etterpå. De er jo helt klart store nok til å skjønne litt av greia hva de skal gjøre. De fleste som begynner tidlig er tidligere tørre, uansett om det er målet eller ikke tror jeg. Alle barn er forskjellig, synes det er litt dumt å vente til hun er nærmere tre før vi prøver hvis hun faktisk er klar når hun er to. Tror ikke norske barn er mer evneveike enn andre, så er nok forholdene som bestemmer at norske barn bruker bleie lenge.

Her er det ingen interesse for det så har vel egentlig tatt en pause. Hun sitter ikke i ro på potta mer enn 2 sek, tisser med en gang hun går av. Doen vil hun ikke sitte på. Stresser ikke med det, planen er å gå inn for bleieslutt neste sommer hvis hun er klar for det :)

Her begynner vi tidlig fordi jeg opplever mange barn føler et forventningspress ved bleieslutt når de blir eldre. De er vant til å gjøre i buksa i flere år og så skal de plutselig slutte med det. Her går alle i familien på do som en helt hverdagslig ting, som at alle pusser tenner og dusjer. Og så synes jeg selv at det må jo være bedre å få gå på do enn å få bæsj smurt utover rompa. Og vi slipper vaskingen etterpå. De er jo helt klart store nok til å skjønne litt av greia hva de skal gjøre. De fleste som begynner tidlig er tidligere tørre, uansett om det er målet eller ikke tror jeg. Alle barn er forskjellig, synes det er litt dumt å vente til hun er nærmere tre før vi prøver hvis hun faktisk er klar når hun er to. Tror ikke norske barn er mer evneveike enn andre, så er nok forholdene som bestemmer at norske barn bruker bleie lenge.

Mamma har jobbet flere år i bhg og sier at tidlig dotrening ikke har noe for seg fordi de vil ikke slutte tidligere med bleier uansett. De slutter når de er klar for det. Og hun har jobbet i bhg hvor de hadde tidlig dotrening. Samt bhg som ikke hadde det.

Mamma har jobbet flere år i bhg og sier at tidlig dotrening ikke har noe for seg fordi de vil ikke slutte tidligere med bleier uansett. De slutter når de er klar for det. Og hun har jobbet i bhg hvor de hadde tidlig dotrening. Samt bhg som ikke hadde det.
Som sagt alle unger er forskjellig og det er ikke dermed sagt at det gjelder alle barn. Sønnen min var 21mnd. Hadde jeg begynt når han var 2,5 så sier det seg selv.

Som sagt alle unger er forskjellig og det er ikke dermed sagt at det gjelder alle barn. Sønnen min var 21mnd. Hadde jeg begynt når han var 2,5 så sier det seg selv.
Jeg sluttet med bleier på dagen da jeg var 2,5. Nektet å bruke de... Ikke spesielt mye dotrening før det :) men man legger jo kanskje merke til at andre går på do og vil etter hvert ønske å gjøre der selv.

Jeg sluttet med bleier på dagen da jeg var 2,5. Nektet å bruke de... Ikke spesielt mye dotrening før det :) men man legger jo kanskje merke til at andre går på do og vil etter hvert ønske å gjøre der selv.
Var ikke det jeg mente. Jeg synes de skal få slutte når de er klar for det. Sønnen min var klar da han var 21mnd. Og da hadde det vært dumt å vente til han var 2,5 :)

Det sier de i barnehagen til storesøster også:-) ingen slutter før de er klar,og "presse" dem gjør det mye verre! Stortsett er de ikke klar før 2-3 års alder.

Men jeg setter henne likevel på,hun set storesøster bruker den så hun er naturligvis nyskjerrig å da prøver jeg uten press.To sekund nedpå som regel:-p

At ingen slutter før de er klar er jeg enig i men man kan absolutt få fortgang i prosessen og hjelpe dem å bli klar ved å tilvenne dem. Eksempelvis la dem gå i perioder uten bleie og venne dem til potte og do. Det er jo en grunn til at barn i gjennomsnitt slutter med bleie mye senere nå enn hva de gjorde før. Det er jo ikke barna som har forandret seg men bleiene og voksnes forhold til det at barnet bruker bleier.

Jeg valgte å la storebror gå uten bleie mye av sommeren han fyllte to år og det var grunnen til at han ble klar for å slutte. Hadde jeg ikke gjort det hadde han sikkert brukt bleie frem til den neste sommeren.

Tenker jeg kommer til å la lillebror gå en del uten bleie ute i sommer og også sette frem potten.

Back
Topp