Dødfødsel i 2006, fødte en frisk gutt i 2008 og gravid på ny nå - oppfølging?

Zita85

Andre møte med forumet
Hei jenter!

I 2006 mistet jeg min ufødte datter i 7. mnd. Da jeg ble gravid på nytt var jeg redd det skulle skje igjen, men jeg fikk masse oppfølging, mtp mitt forrige svangerskap,med kontroller og ultralyder og fødte en frisk og velskapt sønn i 2008. Han ble født 14 dager før termin da jeg ble strippet grunnet lite fostervann, Nå er jeg gravid på ny og er naturligvis veldig bekymret for at jeg skal miste igjen. Kan jeg, til tross for et normalt svangerskap sist, kreve/få ekstra oppfølging også denne gangen?
 
Jeg vil tro at du skal kunne det.
Ta kontakt med fastlegen din og luft det med han, evt hør med sykehuset på OUL.
Alt slik skal stå på Helsekort for gravide, så vil tro at der en naturlig ting å følge opp.
Skjønner godt du er bekymret! Sender deg en klem, og ønsker deg lykke til!
 
Tusen takk for svar :) Skal til legen på fredag så skal snakke med han om det da. Er bare litt usikker på om det er god nok grunn for ekstra oppfølging denne gangen også siden sist svangerskap forløp fint.
 
Tusen takk for svar :) Skal til legen på fredag så skal snakke med han om det da. Er bare litt usikker på om det er god nok grunn for ekstra oppfølging denne gangen også siden sist svangerskap forløp fint.

Jeg vil tro at det er mer enn god nok grunn for ekstra oppfølging :) Nå vet jeg ikke hvorfor det endte i dødfødsel, men samme forhold som gjorde at du fikk tett oppfølging ligger jo der nå også?
 
Jeg har også født igjen etter dødfødsel . Hadde samme lege på oppfølging gjennom hele svangerskapet og han sa etter fødselen; Da sees vi igjen da?
(Som jeg da tolket som en like god oppfølging i neste svangerskap..) Tenker at uansett hvor man barn man får etter den man mistet, vil man være like bekymret fordi man vet hvordan det KAN gå.. Det forsvinner ikke fordi man også ser at det går bra.. Brent barn skyr ilden, det ligger noe i det..
 
Jeg har også født etter dødfødsel og fikk beskjed om at jeg skulle få samme oppfølging hvis jeg skulle velge å få flere barn. Lykke til og håper du får den oppfølgingen du har behov for :)
 
Håper du får den oppfølgingen du trenger! Lykke til!
 
Ja, tror ikke det vil bli noe problem å få ekstra oppfølging denne gangen også. Du vil jo sitte med de samme bekymringene som i svangerskap nr 2, selv om det gikk bra. Og du skal jo ikke gå rundt å bekymre deg i 9 måneder!

Gratulerer så masse med graviditeten :)
 
Du skal bli fulgt opp ekstra om du har mistet eller har født for tidlig vet jeg.d sa jordmor til meg.
 
Back
Topp