Trenger råd ang katt

Er jo bare "babyen" enda... :P

Har en tulling av en katt selv. Akkurat sprutet på den for å få den ned fra kjøkkenskapene.( altså overskapene)

Katter liker å utforske. Ha en sprayflaske med eddikvann eller sitrusvann. Det skal de ikke like. Ellers er det bare å passe på. Ha leker osv. Katter kjeder seg fort. De er også nattdyr så utslit den ved masse lek før leggetid.
Den bryr seg ikke om vann osv. Denne katten er glatt med i dusjen den..
Har å masse leker.

Har den fått ormekur?

Her hadde vi det samme problemet da jeg hadde hypermeisis og mannen hadde derfor ansvaret for kjøkkenet. Det stod konstant matrester igjen på benken og bordet. Få rutine på å rydde vekk alt og vask godt så det ikke lukter fra noen små smuler engang. Ta ut søppel minst en gang om dagen. Hver gang katta er på benken så kast den ut med en gang - konsekvent.

Prøv å ha rutine på å gi den noe. Aldri gi mat fra kjøkkenbenken eller spisebordet. Regner med den har tørrfor i skåla si. Du kan ha fast rutine på at hver morgen/kveld når den kommer inn så gi en ss med boksmat som kanskje er mer fristende og blir litt snacks. Prøv å variere tørrforet innimellom, kan hende den er lei

Den ene katten min er helt ørsk på mat. Den var ekstra ille da den var liten - skjønte rett og slett ikke grensesetting så lenge det var snakk om mat. Det gikk seg litt til etterhvert.
Ja den har det.

Han har aldri blitt gitt noe mat fra oss. Kun i sin skål å kun katte mat. Vi har aldri mat stående fremme å kjøkkenet vaskes ned etter det er brukt.
Har å flere typer tørrfor den får så det er variasjon i det.

Sånn er det jo å ha katt, mine er på benken så fort jeg snur meg, de er over 7 år gamle. De har til og med brent potene på stekeplatene, men det er glemt neste gang. Katten din er 10 måneder, altså ungdom og er da litt vannskelig.
Men jeg ville hatt mye større problemer med at katten ikke var renslig og jobbet med det.
Og man avliver ikke en frisk katt fordi den går på benken.
Kjør også en ormkur på katten og begynn å gi katten faste måltider. Her får de mat kun en gang om dagen.

Og gi ett kvalitet for og ikke for kjøpt på rema! Næringsinnholdet på de er elendig og katten får aldri det de skal ha. Er som å spise på mcdonalds hver dag..

Det var ikke snakk om å avlive fordi den går på benken. Hadde det bare vert det så.

Men når den plutselig begynner å tisse å besje inne.
Å den griner slik som den har gjort hele tiden.
Å unnskyld at jeg sier det men tydelig ikke er så veldig smart. ( den klarer ikke skyve opp en dør)

Det ser ikke ut som katten har det noe godt, å sånn høres det ikke ut heller.

Jeg er da glad i katten å hadde aldri i verden i det hele tatt tenkt tanken om det ikke virka som om den ikke hadde det bra.
Er vandt med katter å har erfaring men det ser ikke ut som denne katten har det godt til tross for alt vi gjør for den.

Det var ikke snakk om å avlive fordi den går på benken. Hadde det bare vert det så.

Men når den plutselig begynner å tisse å besje inne.
Å den griner slik som den har gjort hele tiden.
Å unnskyld at jeg sier det men tydelig ikke er så veldig smart. ( den klarer ikke skyve opp en dør)

Det ser ikke ut som katten har det noe godt, å sånn høres det ikke ut heller.

Jeg er da glad i katten å hadde aldri i verden i det hele tatt tenkt tanken om det ikke virka som om den ikke hadde det bra.
Er vandt med katter å har erfaring men det ser ikke ut som denne katten har det godt til tross for alt vi gjør for den.

Ene katten min skriker hele dagen, det er språket hans. Noen katter er mer verbale enn andre, slik er det jo med oss voksene også.
Kjøp denne til å ha i stikkontakten http://www.apotek1.no/produkter/feliway-diffuser-til-katt-48ml-903226p
Den skal roe ned enn stresset katt, sett tissekassen på de stedene han tisser og kjør en ormkur.

Og der er da ikke alle katter som klarer å skyve opp en dør, hvorfor må han skyve opp en dør? Kommer han ikke til tissekassen uten å lukke opp en dør?

Ene katten min skriker hele dagen, det er språket hans. Noen katter er mer verbale enn andre, slik er det jo med oss voksene også.
Kjøp denne til å ha i stikkontakten http://www.apotek1.no/produkter/feliway-diffuser-til-katt-48ml-903226p
Den skal roe ned enn stresset katt, sett tissekassen på de stedene han tisser og kjør en ormkur.

Og der er da ikke alle katter som klarer å skyve opp en dør, hvorfor må han skyve opp en dør? Kommer han ikke til tissekassen uten å lukke opp en dør?
Det var bare en måte å forklare det på.. Å det var snakk om katteluken på kattedoen..
Er mye annet å.
Jeg har hatt ormekur på katten nettopp som skrevet over.

Det var bare en måte å forklare det på.. Å det var snakk om katteluken på kattedoen..
Er mye annet å.
Jeg har hatt ormekur på katten nettopp som skrevet over.

Da synes jeg du skal ta av den luken jeg, mine lukker heller ikke opp den. Da tisser de heller utenfor.
Vi måtte også ta av taket, da de hater å stå inne under den.

Den er jo bare en ungdom enda! Og noen katter er bare mer vokale enn andre! Er det en ren innekatt eller er den ute? Du skriver at den har leker, men leker dere nok med den i løpet av en dag? De trenger mye stimuli.

http://norskhuskattforening.net/innekatt.htm

Her står det litt om innekatt!

Ene katta mi fikk navnet Elvis - fordi han satt på kjøkkenet og saaaaaang etter mat (artisten var jo glad i mat). Må nok bare komme over tenårene :)

Vi har to katter, men ingen av de hopper opp på bord/disker. Da de var små sprutet jeg vann på de med en spruteflaske viss de hoppet opp plasser som ikke var lov, eller prøvde å klore på møbler. Harmløst, men veldig effektivt!:)

Katter går hvor de vil, våre går også på benken. Spruteflaske med vann funker for noen, men ikke alle. Løsningen er å ikke ha mat stående fremme, og å bruke lokk på kjeler osv som må stå fremme. Når benken er ryddig og fri for mat er det ikke lenger noe spennende å være der :)

Det at han prater mye er nok også helt normalt. Som nevnt over her, noen katter er mer skravlete enn andre.

Skjønner at det er frustrerende når den gjør fra seg utenfor kassa. Siden du har vært hos dyrlegen med den ville jeg prøvd meg frem med kassa. Den må selvfølgelig være ren, noen er mer nøye på det enn andre. Ene mi må ha rensa doen sin 2 ganger om dagen hvis ikke bæsjer hun utenfor. Kanskje er den ikke fornøyd med sanden? Kanskje den ikke liker å ha lokk på doen? Her må du bare prøve deg frem og gi det tid. Håper det går seg til :)

Jøss...
Har katt som aldri har gjort slike ting, ikke engang i nærheten...

Nå har forsåvidt hun vokst opp med en Border Collie, og går tur sammen med oss, så kan være hun tror hun er mer hund enn katt :p

Villeste hun gjør er å hoppe opp på sybordet mitt der maten hennes er :p

Vi har to katter, men ingen av de hopper opp på bord/disker. Da de var små sprutet jeg vann på de med en spruteflaske viss de hoppet opp plasser som ikke var lov, eller prøvde å klore på møbler. Harmløst, men veldig effektivt!:)

Min elsker vann, han står gjerne i dusjen samme meg :p
Så vann fungerer ikke på min :D

Har den fått ormekur?

Her hadde vi det samme problemet da jeg hadde hypermeisis og mannen hadde derfor ansvaret for kjøkkenet. Det stod konstant matrester igjen på benken og bordet. Få rutine på å rydde vekk alt og vask godt så det ikke lukter fra noen små smuler engang. Ta ut søppel minst en gang om dagen. Hver gang katta er på benken så kast den ut med en gang - konsekvent.

Prøv å ha rutine på å gi den noe. Aldri gi mat fra kjøkkenbenken eller spisebordet. Regner med den har tørrfor i skåla si. Du kan ha fast rutine på at hver morgen/kveld når den kommer inn så gi en ss med boksmat som kanskje er mer fristende og blir litt snacks. Prøv å variere tørrforet innimellom, kan hende den er lei

Den ene katten min er helt ørsk på mat. Den var ekstra ille da den var liten - skjønte rett og slett ikke grensesetting så lenge det var snakk om mat. Det gikk seg litt til etterhvert.

Mange gode forslag her!

Hørt om Bozita? Robur har kattemat som er som vom for hunder - råfôring for katter som inneholder nok taurin etc som katter trenger :)
Min katt er helt vill etter kreps og blåskjell, selv om hun er ganske vill etter alt som heter Bozita :p
Katter er, som hunder, ikke ment for å spise tørrfôr, og er ikke dyrt heller ;)

Håper virkelig ikke du dreper en frisk katt bare fordi den ikke gjør som du vil. Kan hende du syns jeg er stygg som sier det, men jeg er virkelig imot avliving med mindre et dyr allerede er Halvdød og ingenting annet kan redde den. Gi den heller bort til noen som setter pris på den om ting ikke forbedrer seg.

Kanskje det hjelper å kastrere den? Alle katter som ikke skal brukes i raseavl bør kastreres, det finnes nok av hjemløse katter rundtomkring...

Er katten kosete mot dere mennesker? Oppsøker han dere eller gjemmer seg vekk? Virker den skremt og redd eller trygg og tilfreds?

Jeg hadde en katt en gang som var litt slik du forklarer. Vi lot han bli 3 år før vi innså at det var noe helt klin galt med han. 4 ganger til 4 forskjellige dyrleger som alle mente han var "psykisk syk".

Du har fått mange gode råd her, og det virker som du gjør alt riktig. Men la han bli voksen før du tar en endelig avgjørelse.
Lykke til :)

Back
Topp