Mat til baby?

November14

Blir kjent med forumet
Hei, hvor gammel er babyen deres og hva gir dere av mat i tillegg til morsmelk/mme og hvor ofte?
Grøt,frukt,middag? :)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Han er 4,5 mnd og han får bittelitt grøt på ettermiddagen nå... Noen ganger med litt fruktmos i...
 
min er 4,5 mnd nå. Får kun morsmelk. Vil ikke begynne før han blir rundt 6 mnd :)
 
Hun er 4,5 mnd og får grøt til kvelds og ellers pupp
 
5 mnd neste uke, og godt over gjennomsnittet stor. Får frukt til frokost og grønnsaker/grøt til kvelds, ellers mme :)
 
Fem mnd til mandag. Tenkte å begynne med litt smaksprøver etter påske ;)
 
Hannah er 4,5 mnd og får smoothie eller frukt/grønnsaksmos på formiddagen og grøt om kvelden.
 
Lillegutt er 5 mnd nå.
Frokost: morsmelk til vi begynner med litt grovere grøt.
Middag: Halvt middagsglass med gulrot/potetblanding. Skal få et helt så snart jeg føler at magen hans har vent seg på litt fastere mat :)
Kveldsmat: Grøt.

Får pupp når han vil iløpet av dagen og natta.
 
5 mnd frukt til lunsj med pupp etterpå, 4 mnd middagsglass med vann og pupp etterpå til middag, liten posjon grøt og vann til kvelds og eventuelt pupp etterpå om han fortsatt e sulten (JA han e veldig glad i mat og spis MYE).. Resten e bare pupp men vurder å sett inn fler og større grøt måltid
 
Fikk smake søtpotet i går og i dag. Gaper når første skjea kommer men ikke like interessert videre :p men smiler når ho får svelget ned....
 
Smakte bananmos i dag og tror det falt litt bedre i smak for åpna munnen med en gang skjea kom ;)
 
Driver jo bare med smaksprøver enda.

Tenkt å begynne med å smake grøt snart og vil etterhvert gi dette på kvelden. Gir nå smaksprøver på dagen i forhold til evt reaksjoner.

Hvor mye grøt bør vi være oppi på dagtid før vi flytter det til kvelden??

Og kan vi enda fortsette med smaksprøver på dagen??

Kom gjerne med innspill ;)
 
Grøt før leggetid på kvelden, var ca 19 uker når vi startet med det. Fått smake litt på most frukt og søtpotet.
 
Her spiser gullet mitt :

en hel frukt/grønnsak/smoothie måltid + vann kl 11.
En god porsjon grøt + vann kl 18.

Ellers får han pupp når han vil. Magen er nå tilvennet og han gaper godt for maten, så jeg vurderer å begynne med litt enkel middag i 14.30 tiden. (mos av søtpotet, gulerot, potet, pastinakk osv)
 
Min er 5 mndr. Får tynn grøt på flaske i 11 tiden, av morsmelk og grøtpulver + maltekstrakt. Og så litt mos av frukt/grønnsaker ved 17 tiden. Fri tilgang på pupp ellers
 
Vår er nå 6 mnd, har spist grøt siden 4 mnd, brødskive i en måned, fruktmoser, grønnsaksmoser etc går ned på høykant. Pastinakk, gulrot, potet, sørpotet, mais, blomkål, brokkoli, tomat og litt kjøtt er noe av det vi har blanda. Avokade og banan var ikke så hodt vi starta tidlig med mat fordi hun selv gav tegn til at hun ville ha mere mat. Får både morsmelk å morsmelkerstatning.
 
Vår er nå 6 mnd, har spist grøt siden 4 mnd, brødskive i en måned, fruktmoser, grønnsaksmoser etc går ned på høykant. Pastinakk, gulrot, potet, sørpotet, mais, blomkål, brokkoli, tomat og litt kjøtt er noe av det vi har blanda. Avokade og banan var ikke så hodt vi starta tidlig med mat fordi hun selv gav tegn til at hun ville ha mere mat. Får både morsmelk å morsmelkerstatning.

Hvordan gir du brødskive? I biter, uten skorpe, med/uten pålegg? Fint eller grovt brød? er du redd for at hun skal sette i halsen? Har hun tenner? Har lyst til å prøve brødskive jeg og, men jeg er så uerfaren, og vet ikke hvordan...
 
Hvordan gir du brødskive? I biter, uten skorpe, med/uten pålegg? Fint eller grovt brød? er du redd for at hun skal sette i halsen? Har hun tenner? Har lyst til å prøve brødskive jeg og, men jeg er så uerfaren, og vet ikke hvordan...

Vi har akkurat prøvd skive uten ho har tenner ;) jeg har delt opp i små biter. Brød uten korn.... Siden jeg ikke tåler lukt av leverpostei og makrell i tomat får samboer gi det pålegget :p i går tok jeg litt kaviar på tallerken og dyppet brødbitene i det....

Bare pass på ho sitter godt oppe så går det nok bra ;) tygger godt med gommene....
 
Er det noen som har tips til hva vi kan ta på brødskiva til prinsessa? Vi har gitt leverpostei, men vil gjerne variere litt...
 
Back
Topp