Vekttabell

_Ella

Forelsket i forumet
Novemberlykke 2015
Tabellen er ikkje anbefalt vektoppgang, men gjennomsnittlig vektoppgang av alle gravide
d0c501cc2257d3902f594f6aefd76a57

Til min store frustrasjon følger eg denne til punkt å prikke. Hadde tenkt å legge på meg mindre en snittet denne gangen ;-)
 
Last edited:
Hehe ja eg liker den så lenge eg ikkje går over det som står der. men eg har litt ekstra vekt fra før, så eg hadde et håp om å kun gå opp det babyen med utstyr;-) veger. Altså rundt 8 kg
 
Godt under jeg da.:) 15 uker og pluss 2 kg.
Men jeg begynte ikke å legge på meg før uke 10 ca tror jeg....

Tror nok at jeg kommer til å gå opp mer enn 14 kg totalt.:)
 
Tror det har veldig mye å si hvor mye en veier før, jeg. Jeg mangler fortsatt nesten 2 kg på startvekta, men hadde fort 10 kg å kvitte meg med før svangerskapet hvert fall.
 
Jeg tror også det har noe å si hvor mye man veier fra før :) Jeg er 16+5 idag, og har litt ekstra på kroppen. Gikk ned noen kg i begynnelsen, men har fra startvekten bare gått opp 0,5-1kg :)
 
Godt unde jeg å.15+5 og gått opp 1,5 kg :)
 
Eg har minst 10 kg for mykje, men eg har lagt på meg tidleg med alle tre graviditetane. Eg blir fort stor. Livmora mi er på str med ei som er 20 uker på veg. Eg blir alltid sendt til tidleg ul for å sjekke om der er fleire ;-) Så trur ikkje det har så mykje med vekt før graviditet. Er vel meir personavhengig. Nokon legger lett på seg, nokon spyr opp all mat. Nokon er så kvalme at dei må ete heile tida for å holde kvalmen i sjakk, og derfor legger på seg. Desse 14 kg i tabellen er en snitt av alle gravide, ikkje en fasit på kor masse en bør eller skal legge på seg. I gjennomsnitt veier babyen og alt ca 8 kg ved termin :)
 
Kan virkelig ikke gå opp 14kg, da kommer jeg til å veie 100kg ved fødsel. ..wæææ!!! Har hittil gått ned 5kg, håper å klare å holde meg ganske jevn, altså ned i fettprosent.. Så tror det har mye å si med startvekt. De som er nesten undervektige bør jo gå opp mye mer enn vi som er overvektige. Det kommer en tid for amming også....
 
Kan virkelig ikke gå opp 14kg, da kommer jeg til å veie 100kg ved fødsel. ..wæææ!!! Har hittil gått ned 5kg, håper å klare å holde meg ganske jevn, altså ned i fettprosent.. Så tror det har mye å si med startvekt. De som er nesten undervektige bør jo gå opp mye mer enn vi som er overvektige. Det kommer en tid for amming også....
Dette er ikkje anbefalt vektoppgang, det er snitt vekt av kva alle gravide går opp :)
 
12+4
Opp 3kg.
Veide 55kg når jeg ble gravid nå:)
 
Åh takk denne likte jeg :D :D følte jeg hadde lagt på meg så sykt mye med mine 4 kilo i uke 16+0
Jeg gikk opp 7, 5kg de første 12 ukene med storebror. :p haha! Spiste hele tiden for å holde kvalmen i sjakk. :p denne gangen har jeg bare gått opp 1,5 kg og er nå 15uker. :)
Har kanskje noe med at jeg denne gangen er 10-15kg tyngre enn sist, og ikke har hatt matlyst.
Så lenge du ikke tar helt av og er kjempe stor i utgangspunktet tror jeg ikke du har noen fare! ;)
 
Jeg gikk opp 7, 5kg de første 12 ukene med storebror. :p haha! Spiste hele tiden for å holde kvalmen i sjakk. :p denne gangen har jeg bare gått opp 1,5 kg og er nå 15uker. :)
Har kanskje noe med at jeg denne gangen er 10-15kg tyngre enn sist, og ikke har hatt matlyst.
Så lenge du ikke tar helt av og er kjempe stor i utgangspunktet tror jeg ikke du har noen fare! ;)
Oj :p
Hehe misforstå meg rett men er godt å høre andre å kan gå fort opp :)

Jammen bra jobbet denne gangen da :D sånn var jeg med mellomste . Da gikk jeg opp totalt 3 kilo. Men var da veeeldig stor.

Nå er jeg normalvektig å er vell derfor det går fort opp denne gangen :)
 
14 kg syns jeg hørtes lite ut. Jeg har lest at gjennomsnitte er 16-18 kg :eek: jeg la på med 18 kg sist svangerskap. Nå er jeg 16+1 å gått opp 2,4 kg så denne gang ligger jeg under :)
 
Siden vi driver med tabeller... Jeg fant mange interessante tabeller hos Norsk Helseinformatikk:
http://nhi.no/graviditetsoraklet/symptomsjekker/vektokning-i-svangerskapet-37457.html

Først og fremst er det nok veldig store individuelle forskjeller, uansett om man er normalvektig, over eller under. Så jeg håper ingen blir veldig bekymret over å ligge litt over eller under. Best å ta det opp med legen, i tilfelle. Men disse tabellene nyanserer iallfall ut fra utgangsvekt:

Vekt før du ble gravid Anbefalt vektøkning
Undervektig (KMI under 18,5) Ca. 13 til 18 kg
Normalvektig (KMI fra 18,5 til 24,9) Ca. 11 til 16 kg
Overvektig (KMI fra 25 til 29,9) Ca. 7 til 11 kg
Fedme (KMI over 30) Ca. 5 til 9 kg

Det er også litt artig å lese hvordan de ekstra kiloene fordeler seg. Det er mye mindre andel i fettlagre enn det jeg trodde!
Babyen Ca. 3 til 3,6 kg
Større bryster Ca. 1 kg
Større livmor Ca. 1 kg
Morkaken Ca. 0,7 kg
Fostervann Ca. 1 kg
Økt blodvolum Ca. 1,4 til 1,8 kg
Økt væske i kroppen Ca. 1,4 til 1,8 kg
Fettlagrene Ca. 2,7 til 3,6 kg
 
Jeg er 16+6 og har gått opp1-2 kg. Bekymrer meg på ingen måte, selv om jeg er slank fra før. Matlysten kommer nok snart tilbake, og da kommer nok kiloene å! De to forrige gangene la jeg på meg 12 og 15 kg, og alt bare raste av med en gang babyen var født.. Greit å kunne ha litt fett på kroppen til amminga..
 
Hmm.. Jeg veier akuratt det samme som jeg gjorde i uke 4.. Er nå 13+3. Blir litt bekymret, lever akuratt som før, bare ikke noe alkohol eller kaffe. Har jo noen kilo ekstra, er 168 høy og veier 66,6 kg.. Før jeg ble gravid veide jeg 66,0kg. Er det noe å bli bekymret for?:(
 
Hmm.. Jeg veier akuratt det samme som jeg gjorde i uke 4.. Er nå 13+3. Blir litt bekymret, lever akuratt som før, bare ikke noe alkohol eller kaffe. Har jo noen kilo ekstra, er 168 høy og veier 66,6 kg.. Før jeg ble gravid veide jeg 66,0kg. Er det noe å bli bekymret for?:(
Har nesten samme utgangspunkt - er 169 og veier 67 nå (15+5). Startet på 66. Legen spurte vel egentlig bare om jeg fikk i meg nok, og som deg spiser jeg mer eller mindre som før (blir litt mindre porsjoner, men spiser mange ganger om dagen). Hun sa det så greit ut og at vekten ville komme senere ;)
 
Det er jo så individuelt hvor mye man legger på seg og hvordan kiloene blir fordelt i løpet av svangerskapet. Husk at denne tabellen bare er en pekepinn på gjennomsnittet! Altså er det like vanlig å legge på seg både mer og mindre :) I forrige svangerskap la jeg på meg 11 kg totalt (og jeg var i klassen overvektig fra før), men jeg la ikke på meg noen ting før jeg var 19 uker på vei.. Så de 11kg kom i siste halvdel. Fikk ei jente som veide akkurat gjennomsnittet, frisk og fin! :) Denne gangen er jeg også "overvektig" med startvekt 5kg høyere enn sist. Foreløpig ligger jeg 1,5 kg under startvekt, og er langt i fra bekymret :)
 
Back
Topp