Første kontroll hos jordmor

stormage

Elsker forumet
Desemberglede 2015
Hei hva tid har dere fått til for den første timen hos jordmor? Jeg ringte idag og fikk time til august for det var etter ordinær ul. Kan ikke huske at jeg fikk time så sent forrige gang? Hva med dere? Jeg klare ikke å vente så lenge? Får bare gå til legen i mellomtiden

Jeg har fått time hos lege når jeg er 12 uker, hun mente det ikke var noe vits å komme før. Syns det er så lenge til så jeg ringte til jordmor igår og fortalte at jeg kunne tenkt meg en kontroll før det og da kunne jeg komme allerede til uka når jeg er 8 uker :)

Hei hva tid har dere fått til for den første timen hos jordmor? Jeg ringte idag og fikk time til august for det var etter ordinær ul. Kan ikke huske at jeg fikk time så sent forrige gang? Hva med dere? Jeg klare ikke å vente så lenge? Får bare gå til legen i mellomtiden
Men har ho henvist deg til oul da?
Eller må du kanskje til legen.

Jeg har fått time hos jordmor når jeg er ca 11 uker.

Standard er

1 kontoll uke 8-12, lege eller jordmor

2. Kontroll oul

3. Kontroll osv lege eller jm ca en gang i mnd frem til slutten.

Jeg har ikke ringt noen enda. Tror jeg tar føste hos legen.

Har vært hos lege og fylt ut svangerskapspapirene og tatt blodprøver(lav blodprosent og lite jern), detta blei gjort uke 5+2 si eg trengte resept på Albyl-E.

Har ringt jordmor i dag, men ho va opptatt, så vente på at ho skal ringa meg tebake og setta opp time :)

Jeg har time 9. Juni da er jeg 8 uker

Jeg skal ta kontakt med jordmor senere, jeg har bestilt føste time hos legen, 10+0 8.6.15

Da fyller vi ut papirene og tar sikkert blodprøvene, om jeg ikke nå vente til uke 12 med dem slik noen leger sier

Jeg er allerde henvist til oul, så den timen vet jeg nok om innen legetimen, så stikker jeg innom hs, det er bare inn ei dør fra venterommet hos legen, og bestiller tid hos jm når det noe passe henne, trolig slutten av august om de følger vanlige retningslinjer

Sist så hadde jeg time hos legen i uke 12. Så fikk jeg time hos jordmor 1 mnd etter.
Denne gangen har jeg ikke bestilt noen time ennå, fordi jeg er litt redd for å miste for tidlig, å så må jeg ringe igjen å avbestille :S Så har valgt å vente litt.

Jeg snakka med jordmor i dag, og hun sa det var mest brukelig med første kontroll rundt uke 12, men da fikk jeg velge selv, - om jeg ville til fastlege eller jordmor. Jeg har allerede avtalt med legen min om å komme tilbake rundt uke 12. Så er det ikke vanlig med time igjen før etter oul, og da også kunne jeg selv velge om jeg ville til lege eller jordmor. Altså ikke brukelig med begge. Jeg tenker kanskje sånn annenhver gang jeg, men vil se an litt ift jordmor først, da jeg ikke har vært hos henne før. Legen min kjenner jeg godt, og stoler på. Så det er noe med det også.
Men siden jeg nettopp har vært igjennom et risikosvangerskap som brått ble avsluttet i sv.uke 20, - kunne jeg godt få en time til jordmor om bare noen uker om jeg ville. Altså før den uke 12 hos fastlegen. Noe jeg takket ja til :) Greit med masse oppfølging i en sånn situasjon syns jeg.

Jeg har fått time til lege i uke 11. Tenkte å ringe jordmor her nede i morgen. Hu ble skuffa når jeg ringte i høst også var jeg ikke gravid. Hehe. Måtte da høre hvordan oppfølging jeg kom til å få.

Hva gjør jordmor egentlig? Jeg var hos legen 5+5 og tok urinprøve + blodprøver. Skal dit igjen når jeg er 9+5, tar nok ny urinprøve, men hva mer? Tar jo ikke hiv-test og sjekker blodtype før uke 12?

Jm gjør det samme som legen. Som når man kommer litt lenger igang, det et jo svært så hyppig du går tidlig. For oss andre er det senere. I alle fall. Lege eller jm. Det er urinprøve, SF mål fra kontrollen etter oul, blodtrykk, snakke litt om ulike tema

Jm gjør det samme som legen. Som når man kommer litt lenger igang, det et jo svært så hyppig du går tidlig. For oss andre er det senere. I alle fall. Lege eller jm. Det er urinprøve, SF mål fra kontrollen etter oul, blodtrykk, snakke litt om ulike tema
Ja syntes det var ofte jeg også. Mulig det var fordi jeg hadde uvi sist jeg var. Eller pga jeg har leddgikt. Hmm... Vet bare ikke hva jeg skal neste gang, siden alle de andre testene skulle ikke taes før uke 12...

Skal til legen igjen i uke 12 og ta standard blodprøver osv. Ringte helsestasjon og de sa at man vanligvis ikke får jordmortime før uke 24! Men mulig jeg får litt før pga komplisert fødsel sist.

Skal til legen igjen i uke 12 og ta standard blodprøver osv. Ringte helsestasjon og de sa at man vanligvis ikke får jordmortime før uke 24! Men mulig jeg får litt før pga komplisert fødsel sist.
Det er standard det ja. Uke 12, oul, uke 24.

Men trenger du mer så får du det.

Back
Topp