Første legetime?

Lady Raven

Betatt av forumet
Første gangen jeg var gravid hadde jeg veldig mange ekstra timer hos lege/jordmor/ul pga diverse årsaker. Så jeg lurer på når man egentlig bruker å ha den første timen? :P

Sist jeg var gravid så fikk jeg beskjed om mellom uke 10-12 her jeg bor. Tror det er veldig forskjellig praksis rundt om i landet. Fikk ikke ul før i uke 20/21 heller... og DET var lenge å vente det.

Jeg fikk første time hos jordmor når jeg er 8 uker har skjønt det er forskjellig praksis men at det egentlig er ønsket å ha første time relativt tidlig... 20/21 er jo altfor lenge å vente med å se den lille :-O

Mitt legekontor vil ikke ha meg inn på første kontroll før uke 14-18. Hadde visst endret rutinene sine nylig, men det synes jeg er veldig sent for første kontroll. Drar nok til jordmor før det (privat)

Oi! Det er da altfor lenge? Spurte du hvorfor? Da ville jeg også dratt et annet sted først..

Jeg fikk første time hos jordmor når jeg er 8 uker har skjønt det er forskjellig praksis men at det egentlig er ønsket å ha første time relativt tidlig... 20/21 er jo altfor lenge å vente med å se den lille :-O
17-19 er vanlig tid for oul, evt 17-20. Og egentlig ikke vanlig å se den før den tid om det ikke er noe spesielt.

Mitt legekontor vil ikke ha meg inn på første kontroll før uke 14-18. Hadde visst endret rutinene sine nylig, men det synes jeg er veldig sent for første kontroll. Drar nok til jordmor før det (privat)
Det var sent ja.

Hvorfor ikke offentlig jm som er gratis?

Litt forskjell på uke 17 og uke 21 også da... trodde det var vanligst i uke 18. Og da er 21 lenge..

Den er drøy! En skal jo på UL rundt uke 18. I verste fall blir din henvisning sendt da.... Da er det bra en heller kan gå til jordmor :D

Det var sent ja.

Hvorfor ikke offentlig jm som er gratis?
Fordi her i Bergen kommer man ikke til hos jm før uke 22 pga stor pågang. I tillegg så kjenner jeg en privat jm som har tilbudt å følge meg i svangerskapet. Samme jm som trolig skal ta hjemmefødselen om vi bestemmer oss for det :-)

Men ja, er lenge å vente på første kontroll hos lege. Jeg har time 1 juli og da er jeg i uke 14

Jeg fikk første legetime neste torsdag, da er jeg 5+6. Synes det var litt tidlig egentlig :p usikker på om jeg skal bruke lege eller jm mest, da vi nylig har flyttet til nytt sted. Forrige gang brukte jeg kun jm utenom når jeg måtte ta blodprøver..

Fordi her i Bergen kommer man ikke til hos jm før uke 22 pga stor pågang. I tillegg så kjenner jeg en privat jm som har tilbudt å følge meg i svangerskapet. Samme jm som trolig skal ta hjemmefødselen om vi bestemmer oss for det :-)

Men ja, er lenge å vente på første kontroll hos lege. Jeg har time 1 juli og da er jeg i uke 14
Ahh, da jeg bodde der fikk jeg ta alle kontrollene hos jm med siste, og med eldste hadde jeg i alle fall første time før ul.

Trist at det er så vanskelig å komme til jordmor her i bergen. Sist hadde jeg 3 håpløse leger som gjorde mer ugang enn nytte. Var så glad da jeg endelig kunne starte hos jordmord.

Tror du kan gå når du vil, men skal helst gå senest uke 12 tror jeg? Jeg gikk til legen i dag da og tok diverse blodprøver. Men de der standardgravidprøvene (HIV, syphilis, blodtyping osv) skal ikke taes for tidligst uke 12.

Jeg bor også i Bergen. Vet ikke hvor jeg finner jordmor heller!? Før gikk jeg privat, men syns det ble litt dyrt.

Jeg ser at det er veldig ulik praksis rundt om. Men du kan jo ringe jordmor eller lege og spørre.
Jeg ringte jordmor og så hvor langt jeg var på vei. Fikk time 11.juni, da er jeg 11+2

Ja det var mye variasjon her ser jeg :) Er veldig usikker på hvor langt jeg er på vei også da jeg må ha hatt eggløsning mye tidligere enn jeg egentlig skulle.

Tror du kan gå når du vil, men skal helst gå senest uke 12 tror jeg? Jeg gikk til legen i dag da og tok diverse blodprøver. Men de der standardgravidprøvene (HIV, syphilis, blodtyping osv) skal ikke taes for tidligst uke 12.

Jeg bor også i Bergen. Vet ikke hvor jeg finner jordmor heller!? Før gikk jeg privat, men syns det ble litt dyrt.
Jordmor finner du ved å kontakte helsestasjonen i bydelen du bor i.

Jeg tenkte å bestille time nokså raskt (rundt uke 6) siden jeg ønsker duotest i uke 8-14.

Back
Topp