Dårligere kondis

Sylvanas

Forumet er livet
Himmelbarn
Sommerfuglene 2017
Jeg har merket jeg blir lettere anpusten nå enn før. Jeg har hatt dårlig kondis lenge, så det er ikke nytt for meg at jeg sliter med å puste i oppoverbakke. Men nå merker jeg at jeg blir anpusten når jeg synger nattasang for lillemor.
Jeg har ikke jobbet på 3 måneder, men jeg hadde et stillesittende arbeid. Gikk ca 20 min til bussen da, 4 ganger i uka. Kan det at jeg ikke gjør dette lenger føre til at jeg blir lettere anpusten? Jeg trener 2 ganger i uka på treningssenteret, samt at jeg nå har begynt å trene i basseng. Ingen forbedring av den økte treningsmengden.
Jeg har mye smerter i kroppen for tiden, så det blir mye stillesitting. Samtidig synes jeg det er så rart å bli anpusten av å synge. Jeg er overvektig og har gått opp litt i det siste.

Det jeg lurer mest på er om det høres sannsynlig ut at jeg blir lettere anpusten fordi jeg har gått opp i vekt og beveger meg mindre, eller om det er noe jeg bør kontakte legen om. Jeg føler selv at jeg sikkert kan snu dette, jeg vil ikke gå til legen uten grunn.

Kænner meg igjen . Eg veier 20 kg mer æn e gjorde før blir anpusten bakken Upp. Trapper og er ikkje lika aktiv som før. Eg tenker att det e Pga vekten eg men kanske eg tar fel.

Tror om du går inn får å forbedre kondisen vil du merke det hjelper, og hvis ikke og du føler grunn til bekymring så kan du kontakte lege senere;)

Tror om du går inn får å forbedre kondisen vil du merke det hjelper, og hvis ikke og du føler grunn til bekymring så kan du kontakte lege senere;)
Høres fornuftig ut. Jeg sliter med å få opp kondisen, men har fått astmamedisin som jeg bruker før trening som jeg føler hjelper (har ikke diagnosen astma).

Høres fornuftig ut. Jeg sliter med å få opp kondisen, men har fått astmamedisin som jeg bruker før trening som jeg føler hjelper (har ikke diagnosen astma).

Har trent opp kondisen et par ganger og hatt elendig, fått blodsmak på 100 m jogging, drid de første ukene men så blir det bedre og kjekkere å trene;) men må tvinge meg den første tiden...

Har trent opp kondisen et par ganger og hatt elendig, fått blodsmak på 100 m jogging, drid de første ukene men så blir det bedre og kjekkere å trene;) men må tvinge meg den første tiden...
Høres brutalt ut ^^ Må vel bare komme igang. Må finne noe annet enn jogging pga skade, men det er vel ikke umulig :-)

Kan snakke for meg selv, har aldri likt å trene og aldri vært i form hele mitt liv:p Men sikkert pga gode gener og høy forbrenning har jeg vært slank selv om jeg er veldig glad i sjokolade. Helt til etter et par fødsler, da var ikke alt like enkelt lengre dessverre. Så nå har jeg tatt meg kraftig sammen og jogget kanskje halvannen mnd. Prøver to ganger i uka, en jogging en styrke eller bare jogging. Og jeg merker stor forbedring fra gang til gang, og det er ganske morsomt å se!! Har lastet ned runkeeper og den må ha en stor del av æren, lett å se hvordan man har klart seg. Kondisen har kommet seg betraktelig, og jeg har også slitt med at jeg føler jeg ikke får puste når jeg blir skikkelig andpusten. Men det bedrer seg faktisk! Så effekten av trening vises fort når du er utrent, bare å komme i gang! :)

Jeg hadde tatt meg en tur til legen, rett og slett for å sjekke opp i at det ikke er noe som gir press på lungene.
Og så hadde jeg snakket med denne ang vektreduksjon om det er noe opplegg du kan sendes på/kurs du kan gjennomføre (de har ofte dette på ettermiddag/kveld i nærheten av der du bor). Det er rett og slett livsstilsveiledning og mulighet for å snakke med profesjonelle og andre i samme situasjon, og dele tips, erfaringer og kanskje finne noen oppmuntrende turvenner, og dere kan samles og lage sunne retter og utveksle oppskrifter og si hva som funker og ikke.

Det er seriøst vanskelig å gjennomføre, og krever mye viljestyrke, tårer og svette. Men du kan virkelig klare det, om du virkelig vil!! Masse lykke til!

Jeg hadde tatt meg en tur til legen, rett og slett for å sjekke opp i at det ikke er noe som gir press på lungene.
Og så hadde jeg snakket med denne ang vektreduksjon om det er noe opplegg du kan sendes på/kurs du kan gjennomføre (de har ofte dette på ettermiddag/kveld i nærheten av der du bor). Det er rett og slett livsstilsveiledning og mulighet for å snakke med profesjonelle og andre i samme situasjon, og dele tips, erfaringer og kanskje finne noen oppmuntrende turvenner, og dere kan samles og lage sunne retter og utveksle oppskrifter og si hva som funker og ikke.

Det er seriøst vanskelig å gjennomføre, og krever mye viljestyrke, tårer og svette. Men du kan virkelig klare det, om du virkelig vil!! Masse lykke til!
Takk for svar :-)
Jeg står på venteliste til hjelp med vektreduksjon, håper jeg kommer inn snart! Det virker som et kjempebra opplegg, og så håper jeg å få hjelp med overspising :-) Jeg kjenner at jeg ikke klarer starten selv, dårlig selvfølelse står i veien.

Takk for svar :)
Jeg står på venteliste til hjelp med vektreduksjon, håper jeg kommer inn snart! Det virker som et kjempebra opplegg, og så håper jeg å få hjelp med overspising :) Jeg kjenner at jeg ikke klarer starten selv, dårlig selvfølelse står i veien.

Krysser fingrene!
Ja men det er jo helt klassisk, og de er flinke på slikt. Det går nok veldig fint, og du får gjerne hjelp med selvtilliten også! :)

Back
Topp