Hormonspiral og migrene!

Klatremus Lillemann

Juni12s allviter/orakel
VIP
Hvordan er egentlig det der?

De som har migrene; hva slags prevensjon kan de bruke?

Jeg lurer så fælt om dagen.

Har migrene, men har tidligere år hatt lite anfall, typ 3-4 i året. Har da brukt p-piller.
Under svangerskap og amming har jeg knapt hatt anfall.

Men i oktober (den 8.) satte jeg inn hormonspiral.
Og nå siden 28 november har jeg hatt ikke mindre enn 7 anfall! Det er knappe 5 mnd det, og i gjennomsnitt over ett anfall i mnd.

Kan det være at jeg reagere sånn på hormonspiralen???

Andre med samme erfaring?

Last edited:
Jeg vet bare at min søster med migrene ble frarådet å sette det inn. Men hun tåler faktisk vanlige p-piller, selv om de kan gi migreneanfall

Nå er jeg ganske ny i migreneverdenen, men kan nevne at jeg hadde 3 anfall første halvdel av desember. Satt i hormonspiral 17.des. og har ikke hatt ett eneste anfall siden :)

Reagerte på P-plaster. Hadde va ett anfall i uken. Tok det av og ble gravid men fikk fortsatt anfall (hormonelt igjen pga svangerskap) beg med Akupuntur mot det og anfallene stoppet opp, beg så på P-plaster igjen og da gikk det greit. Så verdt å prøve det før du bytter prevensjon

Reagerte på P-plaster. Hadde va ett anfall i uken. Tok det av og ble gravid men fikk fortsatt anfall (hormonelt igjen pga svangerskap) beg med Akupuntur mot det og anfallene stoppet opp, beg så på P-plaster igjen og da gikk det greit. Så verdt å prøve det før du bytter prevensjon
Tenker du på akupunktur? Ja kanskje det er verdt et forsøk...

Takk for svar.

Jeg prøver litt til, så får vi se hva jeg gjør.
Skjønte på nett at migreneanfall kan øke i starten før de roer seg ned når kroppen er vant til spiralen. At så lenge man har uregelmessige blødninger så kan også migrenen bli kraftigere/oftere.

Ellers nevnte osteopaten min at han hadde god erfaring med laserbehandling på migrenepasienter, så er kanskje verdt et forsøk det også.

Mange med migrene blir bedre med hormonspiral, men blir verre i starten da dette er av bivirkninger.

Det er veldig lite sannsynlig at det er den som gir deg migrene.
Jeg sliter med den verste formen med migrene og hadde spiral, ble ikke noe verre med den.

Mange med migrene blir bedre med hormonspiral, men blir verre i starten da dette er av bivirkninger.

Det er veldig lite sannsynlig at det er den som gir deg migrene.
Jeg sliter med den verste formen med migrene og hadde spiral, ble ikke noe verre med den.
Så da kan jeg håpe på at det bare er forbigående frem til kroppen stabiliserer seg? Jeg har fortsatt uregelmessige blødninger, så kan jo være at kroppen ikke er helt i rute enda...

Hva slags type migrene har du?

Så da kan jeg håpe på at det bare er forbigående frem til kroppen stabiliserer seg? Jeg har fortsatt uregelmessige blødninger, så kan jo være at kroppen ikke er helt i rute enda...

Hva slags type migrene har du?

Kronisk og hortons i svangerskap.

Det kan ta opptil 6 mnd før blødningene blir regelmessige.
Jeg fikk vanlig mensen, men blødde er bare noen få dråper.

Jeg var i kontakt med tryggmammamedisin, Nervolog, lege, Tine Pole (spesialist på migrene) og et spesialist senter på migrene før jeg satt i spiral. Alle mente jeg trygt kunne sette den i og at den ikke ville gi noe mer migrene.

Kronisk og hortons i svangerskap.

Det kan ta opptil 6 mnd før blødningene blir regelmessige.
Jeg fikk vanlig mensen, men blødde er bare noen få dråper.

Jeg var i kontakt med tryggmammamedisin, Nervolog, lege, Tine Pole (spesialist på migrene) og et spesialist senter på migrene før jeg satt i spiral. Alle mente jeg trygt kunne sette den i og at den ikke ville gi noe mer migrene.
Ja da er du hardt rammet. Jeg har aldri hørt om hortons, skal sjekke det opp.

Jeg har hatt spiralen i et halvår nå, så håper det vil stabilisere seg snart.
Men da lurer jeg på hvorfor jeg plutselig får så mange anfall nå kontra før? Det eneste nye er spiralen. Kan migrenen bare eskalere sånn plutselig?

Ja da er du hardt rammet. Jeg har aldri hørt om hortons, skal sjekke det opp.

Jeg har hatt spiralen i et halvår nå, så håper det vil stabilisere seg snart.
Men da lurer jeg på hvorfor jeg plutselig får så mange anfall nå kontra før? Det eneste nye er spiralen. Kan migrenen bare eskalere sånn plutselig?

Jeg er ekstremt hardt rammet og er til behandling hos et spesialist senter for migrene og hodepine hvor jeg har vært siden juni. Per nå blir jeg behandlet med botox på sykehus, samt forebyggende medisiner.

Altså, man skal selvfølgelig ikke utelukke det er spiralen og det står at det i svært få tilfeller kan gi mer migrene.

Vet du hva som utløser migrene hos deg? Stress? Mat? Har du gjort noe annerledes i det siste?

Jeg er ekstremt hardt rammet og er til behandling hos et spesialist senter for migrene og hodepine hvor jeg har vært siden juni. Per nå blir jeg behandlet med botox på sykehus, samt forebyggende medisiner.

Altså, man skal selvfølgelig ikke utelukke det er spiralen og det står at det i svært få tilfeller kan gi mer migrene.

Vet du hva som utløser migrene hos deg? Stress? Mat? Har du gjort noe annerledes i det siste?
Tar av meg hatten for at du i det hele tatt klarer å fungere!

Nei jeg vet ikke hva som kan utløse anfall. Eller, jeg vet at skarpt lys kan trigge det, men har også noen ganger nå våknet opp med anfall. Og da har jeg hverken spist, drukket eller vært stresset.

Har skrevet ned i kalenderen når jeg har hatt anfall. Hadde i går, da var det nøyaktig to uker siden forrige. Så hadde jeg ett to uker før det igjen. Så var det fire uker, så 8 uker, så 4 uker, så fem dager. Så er så variert lengde imellom også.

Tar av meg hatten for at du i det hele tatt klarer å fungere!

Nei jeg vet ikke hva som kan utløse anfall. Eller, jeg vet at skarpt lys kan trigge det, men har også noen ganger nå våknet opp med anfall. Og da har jeg hverken spist, drukket eller vært stresset.

Har skrevet ned i kalenderen når jeg har hatt anfall. Hadde i går, da var det nøyaktig to uker siden forrige. Så hadde jeg ett to uker før det igjen. Så var det fire uker, så 8 uker, så 4 uker, så fem dager. Så er så variert lengde imellom også.

Veldig smart å skrive ned, og be om en henvisning til nervolog om du allerede ikke har vært hos en.

Jeg har den sidste tiden funnet ut at jeg reagerer på kunstig søtning, har kuter ut all ligt brus, tyggis o.l synes faktisk det har hjulpet veldig.
Samt stress er en annen utløsende faktor.

Jeg er også avhengig av å legge meg meg og stå opp til samme tid hver eneste dag, hverdag som helg.

Det som er med migrene er at det ikke vet hvorfor man får det, jeg håper en vakker dag at de finner ut av det.

Jeg har vært rimelig engasjert i migrene de to siste årene. Etter jeg ble gravid og fødte eskalert migrenen helt min!

Veldig smart å skrive ned, og be om en henvisning til nervolog om du allerede ikke har vært hos en.

Jeg har den sidste tiden funnet ut at jeg reagerer på kunstig søtning, har kuter ut all ligt brus, tyggis o.l synes faktisk det har hjulpet veldig.
Samt stress er en annen utløsende faktor.

Jeg er også avhengig av å legge meg meg og stå opp til samme tid hver eneste dag, hverdag som helg.

Det som er med migrene er at det ikke vet hvorfor man får det, jeg håper en vakker dag at de finner ut av det.

Jeg har vært rimelig engasjert i migrene de to siste årene. Etter jeg ble gravid og fødte eskalert migrenen helt min!
Nei aldri vært hos nevrolog.

Og er vel kanskje ikke den beste på å legge meg tidlig... Men blir så jeg legger meg og står opp til nesten samme tid likevel... Unntatt helg.

Ja jeg håper også de klarer å finne ut mer om dette, sånn at andre etter oss får bedre hjelp.

Jeg hadde ikke migrene under svangerskap og amming, ikke som jeg kan huske iallefall.

Back
Topp