Lure ons?

Selvfølgelig er det ikke riktig å lure noen på byn, og absolutt ikke det samme som å bruke donor.
Om man da itilegg velger å spaare på informasjonen om far i tilfellet barnet vil vite om faren, selv om man har skjult dette fra far i alle år så er det jo enda verre. Stakkars den faren som får ungen på døra etter 20 år, der mor hele tiden har visst hvem som er far, men utelatt å si noe. I det hele tatt, om man ikke bruker donor, å går direkte inn for å lure noen for å bli gravid uten deres tillatelse så tråkker man over mange grenser. Håper virkelig alle mannfolk som har ons passer på å bruke kondom, og ikke bare pga sykdommer, men pga egoistiske kjerringer som utnytter en. :)
Da får man heller se om man finner noen som er villig til å være "donor" utenom systemet, så får man pjegge litt på dem istedenfor, også lage en avtale om ingen ansvar eller hva man vil.

Last edited:
Selvfølgelig er det ikke riktig å lure noen på byn, og absolutt ikke det samme som å bruke donor.
Om man da itilegg velger å spaare på informasjonen om far i tilfellet barnet vil vite om faren, selv om man har skjult dette fra far i alle år så er det jo enda verre. Stakkars den faren som får ungen på døra etter 20 år, der mor hele tiden har visst hvem som er far, men utelatt å si noe. I det hele tatt, om man ikke bruker donor, å går direkte inn for å lure noen for å bli gravid uten deres tillatelse så tråkker man over mange grenser. Håper virkelig alle mannfolk som har ons passer på å bruke kondom, og ikke bare pga sykdommer, men pga egoistiske kjerringer som utnytter en. :)
Da får man heller se om man finner noen som er villig til å være "donor" utenom systemet, så får man pjegge litt på dem istedenfor, også lage en avtale om ingen ansvar eller hva man vil.
For fars del er det ikke det samme nei. For barnet er det likt. Er det lov med anonym donor i Norge eller ikke?

Syns helt klart mannen har et ansvar selv for å hindre at dama blir gravid. Selv om hun kanskje er ute etter å lure, trenger man jo ikke være lettlurt heller.

Men jeg mener også helt klart det er uetisk å planlegge noe slikt, at barnet aldri får vite hvem faren er og at faren aldri får vite at han har et barn. Kan ikke sammenlignes med å bruke en donor.

Kjenner faktisk ei som ble gravid for noen mnd siden på den måten!!!! Forstår det IKKE!! :o
Men har ikke sagt noe til hu om det, men tenker at hu får jo konsekvenser av det når hu må gjennom alle utfordringer alene..

Men jeg mener også helt klart det er uetisk å planlegge noe slikt, at barnet aldri får vite hvem faren er og at faren aldri får vite at han har et barn. Kan ikke sammenlignes med å bruke en donor.
Uetisk å planlegge at er barn aldri får vite hvem faren er... Det vil jo også si donor.

Jeg tenker at hvis en mann har sex med en dame, så har han ansvar for å bruke kondom hvis han er redd for å gjøre henne gravid. Hvis hun lyver om å gå på p-piller, så er det fortsatt hans problem at han er godtroende. "Alle" lyver jo i fylla, og man kjenner jo ikke personen.

Man få ta konsekvensen av sine handlinger.

Jeg tenker litt på hva slags forbilde man skal være for barna sine og, jeg da. Når de spør om pappa eller hvordan de ble til, så kan man velge mellom å lyve (noe som blir avslørt hvis man gir dem mulighet til å finne faren sin i voksen alder), eller å lære dem fra starten av at det er greit å lure seg til det man vil ha. Med donor kan man i alle fall forklare at h*n var så ønsket at man tok et litt spesielt valg, og at faren er en som har vært så snill at han har åpnet for denne muligheten.

Uetisk å planlegge at er barn aldri får vite hvem faren er... Det vil jo også si donor.

Nå er jeg mer delt der, men vil vel egentlig ta utgangspunkt i at det er langt verre å lure noen og dermed aldri ha sjansen til å finne det ut, i tillegg til at far ikke får være med på avgjørelsen.

Lurer på om jeg også har hørt om donorsituasjoner hvor man kan få tillatelse til å kontakte far, at de kan være åpne for det? Eller kanskje jeg blandet det med hva jeg har hørt om åpen adopsjon?

Uansett syns ikke jeg det er sammenlignbart. Å fortelle et barn at man fikk det ved hjelp av donert sæd/eggcelle fordi man ønsket et barn og enten hadde problemer med egne varer, eller man ønsket et barn mens man var ung nok til å klare det men bare ikke hadde møtt den rette partner enda (evt. var homofil), med å fortelle at man ble gravid på byen og ikke aner hvem far er og at man ikke ønsket å gi ham noen mulighet til å delta i livet deres. Sånn uten at jeg orker noen diskusjon videre på det, er på tur i seng nå. :p

Back
Topp