Økonomi

• Trådstarter Trådstarter Anonymperson
  • Opprettet Opprettet
A

Anonymperson

Guest
Hei alle dere :)
Økonomi er ikke min sterke side akkurat, så tenkte jeg kunne forhøre meg litt på nett ;)
Lurer på om vi må sette igang en god sparing nå...har nemlig en følelse av at vi ikke kommer til og få stort av staten pga våres inntekt totalt...
Jeg har ikke stort i mnd, er ufør så har kun ca 15500kr i mnd etter skatt...samboeren min er selvstendig, så han har mellom 400 - 500000kr i året. Pga våres samlet inntekt her ser jeg for meg at vi ikke har krav på noe fra staten. Har ellers kun et huslån på oss på ca 2,5mill...
Håper noen kan hjelpe litt her ;) vi skal få våres kjære etter sommeren, så greit og vite litt om fremtiden vår :)

Krav på noe fra staten? Skjønner ikke helt hva du mener :-P
Tenker du foreldrepenger? For det får alle som har hatt inntekt 6 av 10 siste mnd

Jeg har ikke hatt annet en ufør de siste tre årene pga sykdom...samboeren min er selvstendig... Men med våres inntekt totalt på ca 700 vet jeg ikke om vi har krav på noe ekstra kr, altså barnetilegg....

Jeg har ikke hatt annet en ufør de siste tre årene pga sykdom...samboeren min er selvstendig... Men med våres inntekt totalt på ca 700 vet jeg ikke om vi har krav på noe ekstra kr, altså barnetilegg....
Barnetrygd? Er vel på 970 kr pr barn. Det har du krav på. Tror ikke det er noe mer enn det. Og fra barnet er 13-23 mnd kan dere få kontantstøtte om barnet ikke går i bhg eller kun 50%. Men det er en stund til :-)

Dere tjener jo ganske greit i grunn. Har mye mere enn oss for å si det slik. Barnetrygd får dere uansett da.

Hva krav?
2,5 er vel kanskje litt mye om dere har andre lån (studielån, billån osv) men uten andre lån går det nok

Det går vel uansett ikke på felles inntekt, men på den inntekten den som skal ha permisjon har hatt. Jeg vet ikke om uførepensjon teller som inntekt, men hvis den gjør det, så har du rett på foreldrepenger slik som alle andre. Mannen din sin inntekt er jo bra den, der er det i alle fall ingen fare, men det har med om du har krav på det eller ikke å gjøre. Ring nav og hør, de er flinke til å hjelpe med disse tingene, syns jeg. Bare spør om du har rett på foreldrepenger når du har uførepensjon. :) Hvis du ikke har det får du engangsstønad, usikker på hvor mye den er på. Barnetrygd får alle. :)

Forstår ikke helt spørsmålet jeg? Dere har ca det samme som oss i inntekt og vi har mer enn nok med huslånet på 1,7 pluss et lite billån så jeg ville virkelig spart det jeg hadde klart. Aldri dumt med en buffer hvis det skulle skje noe. Du har ikke krav på noe mer enn barnetrygd på 970 kr.

Hei alle dere :)
Økonomi er ikke min sterke side akkurat, så tenkte jeg kunne forhøre meg litt på nett ;)
Lurer på om vi må sette igang en god sparing nå...har nemlig en følelse av at vi ikke kommer til og få stort av staten pga våres inntekt totalt...
Jeg har ikke stort i mnd, er ufør så har kun ca 15500kr i mnd etter skatt...samboeren min er selvstendig, så han har mellom 400 - 500000kr i året. Pga våres samlet inntekt her ser jeg for meg at vi ikke har krav på noe fra staten. Har ellers kun et huslån på oss på ca 2,5mill...
Håper noen kan hjelpe litt her ;) vi skal få våres kjære etter sommeren, så greit og vite litt om fremtiden vår :)
De ser på mors intekt, ikke samlet....

Hos oss er jeg ufør .. mannen fast ansatt med en inntekt på 600 000
PR år ca

Da jeg var gravid med minsten fikk jeg engangsstønaden på nesten 30000 selv om vår samlede inntekt er høy

Ett vennepar, begge i jobb , samlet inntekt på ca 400 000
Tror mor tjente rundt 200000
Fikk ikke engangsstønad pga var i jobb

Forstår ikke helt spørsmålet egentlig:p tenker du på foreldrepenger, pensjon, barnetrygd?

Jeg lurer og på hva du mener du har krav på!?? Som ufør får du engangsstønaden:)
Men dere har bedre inntekt enn oss og vi klarer oss fint med huslånet på 2.5 billån på 150 000. Har 5-600 000 på sparekonto pg bsu. Vi sliter overhodet ikke. Jeg er på aap på 8 året og har 10 500kr utbetalt og mannen tjener mellom 4-500 000 i året. Kan ikke forstå at dere skulle ha dårlig råd:) vi venter nummer to nå

Kan du ikkje prøva førklara lite Va du menar med frågan din . Førstår inte helt vad du menar

Du får engangsstønad og barnetrygd. That's it. Dere trenger vel ikke mer enn det :)
Eller, han har rett på 10 uker pappa-perm men det er vel vanskelig om han er selvstendig.

Last edited:
Foreslår at du titter innom Nav. Der får du svar fra mange kloke mennesker, om akkurat dette =)

Last edited by a moderator:
Back
Topp