Endometriose, GnRH og IVF

Eneste jeg kan om dette, er det jeg hørte fra en venninne som har endo, og som skulle igjennom ivf-forsøk.
Hun gikk ekstra lenge i nedregulert fase, for å "tørke ut" så mye som mulig av endometriosen.

Eneste jeg kan om dette, er det jeg hørte fra en venninne som har endo, og som skulle igjennom ivf-forsøk.
Hun gikk ekstra lenge i nedregulert fase, for å "tørke ut" så mye som mulig av endometriosen.

Ja, jeg tror det er konseptet her. Og tydeligvis en del studier som viser at det har positiv effekt. :) Jeg vil gjerne gjøre alt som kan maksimere sjansene mine. Takk for at du deler!

Jeg har endo og skal bare ha 2 uker nedregulering før jeg begynner på sprøyter. Burde det vært lenger da?

Jeg har endo og skal bare ha 2 uker nedregulering før jeg begynner på sprøyter. Burde det vært lenger da?

Altså; disse studiene viser en økt sjanse for graviditet ved 3-6 måneder nedregulering før forsøk, men jeg tror ikke det er veldig standard behandling enda. Det kan jo være noe du kan vurdere å ta opp senere. :) Jeg som sannsynligvis ikke får forsøk før etter sommeren har jo lyst til å høre om jeg kan nedregulere frem til oppstart.

Altså; disse studiene viser en økt sjanse for graviditet ved 3-6 måneder nedregulering før forsøk, men jeg tror ikke det er veldig standard behandling enda. Det kan jo være noe du kan vurdere å ta opp senere. :) Jeg som sannsynligvis ikke får forsøk før etter sommeren har jo lyst til å høre om jeg kan nedregulere frem til oppstart.

Ja, syns absolutt du bør vurdere å prøve når du uansett må vente så lenge. Kanskje du får mindre smerter i venteperioden i tillegg til økt sjanse for graviditet :) .

Jeg har sett at flere har fått 4-5 uker nedregulering og da tenkte jeg kanskje 2 uker for meg ble litt snaut. Mensen kom nesten 1 uke for sendt så de hadde nok ment at jeg skulle hatt nesespray hvertfall litt lenger. Men de vet vel hva de gjør regner jeg med :)

Ja, syns absolutt du bør vurdere å prøve når du uansett må vente så lenge. Kanskje du får mindre smerter i venteperioden i tillegg til økt sjanse for graviditet :) .

Jeg har sett at flere har fått 4-5 uker nedregulering og da tenkte jeg kanskje 2 uker for meg ble litt snaut. Mensen kom nesten 1 uke for sendt så de hadde nok ment at jeg skulle hatt nesespray hvertfall litt lenger. Men de vet vel hva de gjør regner jeg med :)
Dette er jo mange år siden nå, men jeg lurer på hvordan det gikk tilslutt? <3 Jeg har vært nedregulert i 2 uker nå og skal begynne på hormonpiller, før fryse-innsett. Hadde lapraskopi i januar.

Er det noen som har brukt GnRH medisiner i 3-6 måneder før IVF for å nedregulere endometriosen? Jeg ser at forskningen ikke kan vise noe helt sikkert enda, men at det ser ut til å kunne gi bedre sjanse for vellykket graviditet hos oss med endometriose. Jeg er litt nysgjerrig på om det ville vært lurt, siden jeg er redd endometriosen min ødelegger både eggkvaliteten og forholdene i livmoren ved graviditet.

Vil gjerne høre hva andre endo-jenter har fått anbefalt, og hva dere har av erfaring. :)

Edit: GnRH preparater nedregulerer eller lager "kunstig overgangsalder", f.eks. synarela nesespray.

Edit nr 2: Her er oppsummering av kunnskap man har om dette: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16437491

Jeg er litt Usikker på hvordan jeg skal svare.. Vet ikke om Du er igjennom ivf nå.. uansett det jeg fikk vite var om jeg ikke holdt på med god ville legene forsøkt å sette meg i en kunstig overgangsalder for å hindre progresjon av endo.

Men de kan også la deg gå på p-piller evt annen prevensjon som er lettere å hoppe av og på fra ved oppstart av ivf-behandling.
Vet ikke om dette være det du var ute etter..

Kan jo dele min erfaring på denne ettersom den er kommet opp igjen. Jeg har alvorlig endometriose og etter fire mislykkede forsøk fikk jeg gjennomslag for laproskopi og sanering før siste forsøk. Da det pga påske og annet ville det ta litt tid etter operasjonen før jeg kunne komme i gang med forsøk og jeg satte derfor en depot procren for å hindre spredning av Endo i perioden. Jeg fikk mye bivirkninger av denne og hadde tre generelt dårlige måneder, men jammen ble jeg ikke gravid på neste forsøk! Mener å huske jeg gikk over 100 dager uten mens og fikk også synarella i 21 i stedenfor 14 dager så nok av GnHn den runden og baby ble det. Hadde dog ikke tatt den sprøyten igjen, så dårlig som jeg ble.... gravid på nytt nå under et år etter forrige graviditet, men denne gang på standard lang protokoll, albyl-e og prednisolon.

Back
Topp