Dere som ikke jobber..

Evette

Gift med forumet
Å har bhg barn, er dere oppe hveeer morgen å levere ungene i bhg? Mine har ofte fri, enten får de besøk av bestefar som bor et stykke unna eller de har logoped time eller at vi bare har lyst å kose oss hjemme :) Jeg nyter det å kunne bestemme dette litt selv siden det ikke er aktuelt å gjøre slikt når de begynner på skole om 1,5 år! Ungene vokser så altfor fort!

Han har ofte fri og mye korte dager! Må benytte muligheten nå når jeg har den! Plutselig er han skolegutt og jeg er ferdig i perm!

Jeg hadde min ofte hjemme,for meg er det selvsagt . Det blir traveltnok når de starter på skolen

Jeg var hjemme en liten periode. Jeg sendte han i bhg de dagene det var noe spesielt, feks tur, skidag, lage påskepynt, førskolegruppe ol. Bedre å få litt sånt innput en å bare leke hjemme. Var det bare frilek i bhg ble han hjemme. Sa da ifra at han ikke kom i god tid og la opp en plan for uka så han var forberedt på hvilke dager han skulle i bhg og ikke.

Var sykemeldt og i permisjon når han gikk i første og andre klasse og synes han er mye mer hjemme nå enn da han gikk i bhg fordi det er så korte dager. Han hadde kvart SFO plass i første.

Jeg var hjemme en liten periode. Jeg sendte han i bhg de dagene det var noe spesielt, feks tur, skidag, lage påskepynt, førskolegruppe ol. Bedre å få litt sånt innput en å bare leke hjemme. Var det bare frilek i bhg ble han hjemme. Sa da ifra at han ikke kom i god tid og la opp en plan for uka så han var forberedt på hvilke dager han skulle i bhg og ikke.

Var sykemeldt og i permisjon når han gikk i første og andre klasse og synes han er mye mer hjemme nå enn da han gikk i bhg fordi det er så korte dager. Han hadde kvart SFO plass i første.
Samme her. Følger opp turdager å de dagene de skal noe spesielt. Jeg unner de å få oppleve ting sammen med vennene sine også :) Ringer så tidlig som mulig å sir ifra :)

Jeg jobbet natt og turnus når hu gikk i barnehagen så hadde en del fri. Hu fikk da mye fri og fikk velge mye selv hva hun ville. Vi benyttet og muligheten til å besøke familie og slikt som bor på andre siden av landet. Hu var og mye med farmoren på hytta og slikt da hun og jobber turnus og sov mye hos min mor som er ufør.

Hu har korte dager og har ofte fri :) Eldste vil helst i bhg hver dag, han syns det er kjedelig hjemme(bor hos oss annenhver uke) :p Må benytte det nå for til høsten begynner jeg på skolen og må levere kl 7 og får ikke hentet før kl 16 :(

Jeg har gått hjemme noen måneder nå og oppdaget at når ungen fikk mye fri, ble levert seint og henta tidlig etc så ble hun fryktelig usikker og lei seg i bhg.

Hun kom ikke inn i leken, var mye trist og til slutt ville hun ikke i bhg mer. :(

Vi flytta så for en drøy måned siden og hun begynte i ny bhg. Etter det har jeg konsekvent levert henne til frokost kl 08.15 og hentet henne kl 15 hver dag.

Hun er som en helt annen unge, ingen problem å levere henne. Hun er glad hele dagen og leker masse der, og er helt i hundre når hun blir hentet. :)

Så for vår unge er det viktig at hun får fastholdte rutiner hver dag selv om jeg er hjemme. Vi tar fri innimellom, men nå har det akkurat vært langfri i forbindelse med påsken så da behøver hun å være der hver dag en stund for å komme inn i det igjen.

Mine vil ALDRI i bhg :p men ikke alltid de vil hjem når jeg henter dem heller:p
Det kan være til hjelp at de vet hvilke dager de skal i bhg og ikke. Jeg vet noen foreldre sliter med å få de i bhg de dagene de MÅ (foreldrene jobber ikke hver dag) fordi de ofte får lov til å velge selv. Når de først kommer i bhg koser de seg, men de vil bare ikke bli avbrutt i leken hjemme og dra avgårde.

Jentungen var i barnehagen hver dag, som i at vi ikke tok en dag fri her og en dag fri der, men vi tok litt mere ferie enn gjennomsnittet. Hun hadde 6 uker sommerferie, høstferie, vinterferie, påske, jul, og noen ekstra uker i løpet av året.

Men en dag her og der, på sparket, tok vi aldri fri. Hun trengte rutinene og forutsigbarheten i hverdagen for og trives i barnehagen. Forsøkte noen fridager i perioder, men så at dette gjorde at hun trivdes dårligere i barnehagen generelt.

Hver dag, men bare fra 09.30-14. De kjeder seg så hjemme. Blir bare krangling.

Jeg er i ulønnet permisjon med minsten. Vesla har korte dager, type 10.-15. og hun har fri så mye hun vil. I går feks, tok vi fri og besøkte oldeforeldre. Vi drar også mye på ferie utenom de vanlige feriene.

Jentungen var i barnehagen hver dag, som i at vi ikke tok en dag fri her og en dag fri der, men vi tok litt mere ferie enn gjennomsnittet. Hun hadde 6 uker sommerferie, høstferie, vinterferie, påske, jul, og noen ekstra uker i løpet av året.

Men en dag her og der, på sparket, tok vi aldri fri. Hun trengte rutinene og forutsigbarheten i hverdagen for og trives i barnehagen. Forsøkte noen fridager i perioder, men så at dette gjorde at hun trivdes dårligere i barnehagen generelt.
Vi har opplevd det samme! Vår behøver forutsigbarhet i hverdagen. ;) Dersom hun skal ha en dag fri må hun forberedes på det en dag eller to i forveien, slik at hun ikke tror vi kan bestemme hver morgen om hun skal i bhg eller ikke.

Men lange ferier går helt fint, merkelig nok!

Jeg har en i barnehage og en på skolen i tillegg til en nyfødt baby som jeg er hjemme med.

Jeg må jo opp med skolegutten uansett, så da leveres mellomste i barnehagen og. Det hender hun får fri, men bare hvis jeg har planlagt noe spesielt som gjør at vi får kvalitetstid sammen. Hun er veldig glad i barnehagen og kjeder seg fort hjemme, så hun ville som regel valgt barnehagen framfor å være hjemme med meg om hun fikk bestemme.

Det kan være til hjelp at de vet hvilke dager de skal i bhg og ikke. Jeg vet noen foreldre sliter med å få de i bhg de dagene de MÅ (foreldrene jobber ikke hver dag) fordi de ofte får lov til å velge selv. Når de først kommer i bhg koser de seg, men de vil bare ikke bli avbrutt i leken hjemme og dra avgårde.
Det er aldri problem å få de i bhg da, aldri gråting eller sutring men de sier at de aller helst vil være hjemme me mamma:p i bhg er det trygge barn som er med i alle aktiviter :) noen ganger når jeg henter å de nettopp har begynt med en ny leke (Lego,perle etc.) Hender det at vi må megle litt for å få de med. Tilbyr da å ta frem en gøy leke hjemme før vi begynner på middagen å da går det oftest greit :)

Jeg studerer fulltid (distanse), og leser mye og gjør oppgaver. Sitter som regel med skolearbeid 5-7 timer når ungene ikke er hjemme. De får fri innimellom, en fredag f eks når vi skal til Norge eller litt kortere dager. Men de elsker bhg, så har ikke noe dårlig samvittighet for å ha de der :-)

min eldste fikk bestemme selv mye, i tllegg til han var der 5-6timer 3 dager i uka de første 2 årene og hadde fullplass de 2 siste årene, fikk bestemme mye selv da også men da var han der 5-7timer.

Min mellomste som er 3år nå, har ikke fått bestemme så mye, men er det en dag ho absolutt ikke har lyst får ho bli hjemme. og har ho hjemme mye også, men med 3 barn er det greit å få unna litt husarbeid ;) ho har fullplass, men noen uker er ho der 2-3dager andre 5. når babyen min begynner får de 2 jentene 80%plass, men det er over 1år til :) Da jobber jeg sikkert 3-4dager i uka så da blir det nok ikke så mye valg.. Min eldste som er skolegutt slutter kl.13 så syns det blir litt feil at 3åringen MÅ i bhg hver dag til klokka 15 er da de er ferdig med fruktmåltidet.. :)

Back
Topp