Endometriose, GnRH og IVF

Lykkeliten_86

♥ Håper på en liten en ♥
Tilgangsansvarlig
VIP
Himmelbarn
Maiblomstene 2016
Er det noen som har brukt GnRH medisiner i 3-6 måneder før IVF for å nedregulere endometriosen? Jeg ser at forskningen ikke kan vise noe helt sikkert enda, men at det ser ut til å kunne gi bedre sjanse for vellykket graviditet hos oss med endometriose. Jeg er litt nysgjerrig på om det ville vært lurt, siden jeg er redd endometriosen min ødelegger både eggkvaliteten og forholdene i livmoren ved graviditet.

Vil gjerne høre hva andre endo-jenter har fått anbefalt, og hva dere har av erfaring. :)

Edit: GnRH preparater nedregulerer eller lager "kunstig overgangsalder", f.eks. synarela nesespray.

Edit nr 2: Her er oppsummering av kunnskap man har om dette: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16437491

Last edited:
Jeg leste om ei her på forumet som skrev at hun hadde vært i kunstig overgangsalder i flere år p.g.a. endo, og nå skulle avslutte p.g.a. prøving. Det er ikke så lenge siden. Lurer på om det var ute på "vi som prøver". Husker dessverre ikke nicket.

Har ikke hørt om det, men hadde vært kjekt å holde endoen i sjakk.
Jeg har tatt så mye smertestillende pga endo/mens-smerter at jeg har utviklet magesår....
Hater endometriose så intenst!

Jeg leste om ei her på forumet som skrev at hun hadde vært i kunstig overgangsalder i flere år p.g.a. endo, og nå skulle avslutte p.g.a. prøving. Det er ikke så lenge siden. Lurer på om det var ute på "vi som prøver". Husker dessverre ikke nicket.

Ja, det er jo det man må dersom vanlig hormonprevensjon ikke er nok. Men det er hovedsakelig for symptomlindring. :) Jeg tenkte mer på som en del av IVF behandlingen, for å bedre sjansen for vellykket resultat. Hmm..

GnRH er jo f.eks. synarela, men jeg tror det brukes en del forskjellige ved endometriose. Gynekologen som har undersøkt meg med tanke på endo har ikke spesifisert hvilket GnRH preparat han tenker seg for meg. :)

Jeg har aldri hørt om det dessverre.

Det er helt i orden. Det er ikke så fryktelig god dokumentasjon på effekten riktig enda, men jeg ser at mange steder rundt i verden så krever IVF-avdelingen minimum 10 uker eller 3 måneder nedregulering ved endometriose før oppstart. Og det er visst flere studier på gang også. Så da blir jeg veldig nysgjerrig. :p

Har ikke hørt om det, men hadde vært kjekt å holde endoen i sjakk.
Jeg har tatt så mye smertestillende pga endo/mens-smerter at jeg har utviklet magesår....
Hater endometriose så intenst!

Ja. Det er jo enten gestagener eller GnRH preparater som brukes i behandling av endometriose dersom vanlige p-piller (uten pillefri uke) ikke er nok. Men så ser jeg at det er studier som mener de kan se en positiv effekt av lang nedregulering frem mot IVF forsøk. Og da blir jeg veldig nysgjerrig. Det betyr jo prøvepause i så fall, men om det betyr økt sjanse for baby så er det greit nå. :D

Jeg tror det er nokså slitsomt med "overgangsalderen" også, men da slipper man jo ofte mye av endo-plagene. Så jeg ser det som positivt.

Jeg brukte Procren, som er i samme medikamentgruppe som Synarela, i ett år før det siste forsøket vårt. Og etter 5 mislykka forsøk ble jeg endelig gravid. Så jeg har STOR tro på lang nedregulering for oss endodamer. Var på ett foredrag i endometrioseforeningen i høst med han son driver klinikk Hausken og han snakket også om lang nedregulering ved endometriose

GnRH er jo f.eks. synarela, men jeg tror det brukes en del forskjellige ved endometriose. Gynekologen som har undersøkt meg med tanke på endo har ikke spesifisert hvilket GnRH preparat han tenker seg for meg. :)

Jo, nå forstår jeg! Litt treig i oppfattelsen her;-) Jeg har alltid hatt langt regime, med enten Synarela eller Suprecur (har endo). Jeg har hatt nedregulering fra 2 uker, opp til 6 uker. Jeg har opplevd dette som utrolig utmattende for kroppen, hater nedregulering.. Desto flere dager, desto verre. Blir sykmeldt pga. bivirkninger dessverre. Har faktisk fått flere og bedre egg når jeg har hatt kortere nedregulering - men det kan jo ha med noe annet å gjøre..

Jeg brukte Procren, som er i samme medikamentgruppe som Synarela, i ett år før det siste forsøket vårt. Og etter 5 mislykka forsøk ble jeg endelig gravid. Så jeg har STOR tro på lang nedregulering for oss endodamer. Var på ett foredrag i endometrioseforeningen i høst med han son driver klinikk Hausken og han snakket også om lang nedregulering ved endometriose

Oj! Det var jo veldig lenge da. Alle studiene jeg har funnet er 3-6 måneder. Hvorfor hadde du et helt år?

Tusen takk for at du deler! :) Så utrolig bra at det hjalp deg. Jeg har sett at han har anbefalt det på Endometrioseforeningens ekspertpanel, men håper jo litt at jeg kanskje kan få prøve det i det offentlige.

Oj! Det var jo veldig lenge da. Alle studiene jeg har funnet er 3-6 måneder. Hvorfor hadde du et helt år?

Tusen takk for at du deler! :) Så utrolig bra at det hjalp deg. Jeg har sett at han har anbefalt det på Endometrioseforeningens ekspertpanel, men håper jo litt at jeg kanskje kan få prøve det i det offentlige.
Jeg visste ikke om jeg orker flere forsøk, var så sliten av alle nedturene og smertene. Så det var egentlig ikke i sammenheng med IVF, men som endometriosebehandling. Når jeg bestemte meg for ett siste forsøk var jeg jo allerede ferdig nedregulert! Fertilitetsklinikken Porsgrunn syns også det var veldig i interessant at vi lykkes etter dette opplegget. Jeg brukte Prednisolon, Albyl-e og Fragmin under forsøket også forresten:) Resultatet er bare helt fantastisk, og verdt alt sammen :) Lykke til til deg :)

Jeg visste ikke om jeg orker flere forsøk, var så sliten av alle nedturene og smertene. Så det var egentlig ikke i sammenheng med IVF, men som endometriosebehandling. Når jeg bestemte meg for ett siste forsøk var jeg jo allerede ferdig nedregulert! Fertilitetsklinikken Porsgrunn syns også det var veldig i interessant at vi lykkes etter dette opplegget. Jeg brukte Prednisolon, Albyl-e og Fragmin under forsøket også forresten:) Resultatet er bare helt fantastisk, og verdt alt sammen :) Lykke til til deg :)

Ok, da skjønner jeg varigheten litt bedre. Jeg er ikke helt motivert for å vente et helt år på første forsøk, så jeg ble nesten litt engstelig. :p Det er jo det beste resultatet vi kan få. ♥ Jeg har allerede resept på Lutinus, Albyl-E og Prednisolon, så nå håper jeg bare at det vil gå hele veien neste gang, ved hjelp av IVF. :) Tusen takk!

Jo, nå forstår jeg! Litt treig i oppfattelsen her;-) Jeg har alltid hatt langt regime, med enten Synarela eller Suprecur (har endo). Jeg har hatt nedregulering fra 2 uker, opp til 6 uker. Jeg har opplevd dette som utrolig utmattende for kroppen, hater nedregulering.. Desto flere dager, desto verre. Blir sykmeldt pga. bivirkninger dessverre. Har faktisk fått flere og bedre egg når jeg har hatt kortere nedregulering - men det kan jo ha med noe annet å gjøre..

Hmm.. Så synd at du har hatt den negative effekten av medisiner som egentlig skulle hjulpet deg i forhold til endo-plager. Jeg er redd for at endometriosen og adenomyosen min er årsaken til abortene mine, og derfor vil jeg helst dempe det så mye som mulig før forsøk dersom det kan gi gunstig effekt på utfallet, men det er jo ikke bevist - og det aller meste gjelder jo ikke for alle uansett. Jeg får vel vente og se. Jeg er litt for nysgjerrig og litt for utålmodig bare. :rolleyes:

Takk for at du svarte! :)

Hmm.. Så synd at du har hatt den negative effekten av medisiner som egentlig skulle hjulpet deg i forhold til endo-plager. Jeg er redd for at endometriosen og adenomyosen min er årsaken til abortene mine, og derfor vil jeg helst dempe det så mye som mulig før forsøk dersom det kan gi gunstig effekt på utfallet, men det er jo ikke bevist - og det aller meste gjelder jo ikke for alle uansett. Jeg får vel vente og se. Jeg er litt for nysgjerrig og litt for utålmodig bare. :rolleyes:

Takk for at du svarte! :)

Jeg ble jo gravid etter en lang antibiotikakur, etter at Serumklininkken fant Hidden C hos meg. Den endo-cysten som alltid har vært i veien ved forsøk, og som har ødelagt mange av eggene mine, var borte nå.. Kan jo være tilfeldig, men jeg lurer jo på om antibiotikaen har hatt en fin effekt på den.. Blir jo bare spekulasjoner da.. Men ingenting har villet feste seg tidligere, og nå er jeg faktisk gravid 5+6 - uten tegn til spotting eller blødning hittil iallfall. <3

Jeg ble jo gravid etter en lang antibiotikakur, etter at Serumklininkken fant Hidden C hos meg. Den endo-cysten som alltid har vært i veien ved forsøk, og som har ødelagt mange av eggene mine, var borte nå.. Kan jo være tilfeldig, men jeg lurer jo på om antibiotikaen har hatt en fin effekt på den.. Blir jo bare spekulasjoner da.. Men ingenting har villet feste seg tidligere, og nå er jeg faktisk gravid 5+6 - uten tegn til spotting eller blødning hittil iallfall. <3

Ja, jeg har lest om denne antibiotikakuren din. Det er veldig spennende om det har hatt effekt. :) :D Det kan hende jeg sender prøve dit etter hvert jeg og, men jeg tror jeg venter til etter første forsøk. Jeg krysser fingrene for at du kommer helt til termin! ♥ Det er helt fantastisk at du er gravid nå. :)

Heller ikke hørt om, heller hørt det motsatte. Ble anbefalt å la endo være endo, og smerter være smerter om vi hadde plan om å bli gravid med det første. Nedregulering og svangerskap i nærmeste fremtid var ikke å anbefale, men det var jo snakk om andre GnRH-agonister enn de som brukes ved IVF. Men alt nytt er jo farlig i følge mange leger.

Heller ikke hørt om, heller hørt det motsatte. Ble anbefalt å la endo være endo, og smerter være smerter om vi hadde plan om å bli gravid med det første. Nedregulering og svangerskap i nærmeste fremtid var ikke å anbefale, men det var jo snakk om andre GnRH-agonister enn de som brukes ved IVF. Men alt nytt er jo farlig i følge mange leger.

Det er jo ikke helt nytt, men det er ikke helt konkludert enda. Så jeg tenker at det sikkert er mer derfor leger sier ulikt. Det er ikke så mange studier. Oppsummering av studiene hittil viser en fire ganger så høy sjanse for klinisk graviditet ved IVF etter lang nedregulering i forkant hos endo-pasientene.

"Endometriosis is defined as the presence of ectopic endometrial tissue which induces a local inflammatory reaction. Usually, this tissue is located at any level in the pelvic region, but extrapelvic locations have been described. It is a chronic disease whose cause is unknown, although a genetic predisposition has been proven. It is estimated that endometriosis affects 7-15% of women of fertile age, and up to 30-40% of women with endometriosis have infertility.

Assisted reproduction techniques (ART) are the treatment of many causes of infertility, including endometriosis. The results of assisted reproduction in women with endometriosis appear to be somewhat worse than those obtained from women without endometriosis. Some authors have proven a significant reduction in implantation and pregnancy rates in these patients.

The worst pregnancy rate and implantation is believed to be originated in a poor oocyte quality, which can lead to a lower rate of fertilization. This poor oocyte quality produce poorer quality embryos with a reduced capacity to implant, particularly in severe endometriosis.

On the other hand, endometrial receptivity does not appear to contribute to the reduction of results of ART in these women.

In an attempt to improve ART outcomes in women with endometriosis, different strategies have been proposed prior to the cycle realization, with different results.

Surgical resection of endometriomas (endometriosis cysts) before the cycle of IVF/ICSI may adversely affect the results. On the other hand, careful laparoscopic cystectomy appears not to affect the ovarian response to stimulation.

In addition to surgical approaches, have been tried different medical treatments to improve the results of IVF / ICSI in women with endometriosis. It has been suggested that treatment with Danazol prior to IVF may improve results. Similarly, prolonged treatment with GnRH analogues few months before IVF could improve the implantation and pregnancy rates. Unfortunately, many of these studies were not randomized and / or controlled so that the true value of therapy with GnRH analogues before IVF in women with endometriosis still needs to be valued. A recent meta-analysis showed that a 3-6 month treatment with GnRH analogues before IVF increased 4 times the odds of clinical pregnancy in women with endometriosis. Nevertheless, these results were concluded from 165 patients and 78 pregnancies, included in 3 clinical trials, which was not specifically to patients with endometriomas.

The lack of studies with proper design, suggests that there is insufficient evidence at present to establish firm recommendations in this regard. This study will contribute to increasing scientific evidence to recommend or not pretreatment with GnRH agonists before IVF en patients with endometriosis."

https://www.clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT01581359

Det pågår en studie nå, som skal vurdere denne effekten. Den har et bedre studiedesign enn det som hittil har vært gjort. Det blir nok mer sikkert hva som gjelder etter at denne studien er ferdig. :)

Det er jo veldig interessant da. Det jeg mente med nytt var, mer nytt i Norge. Norske leger virker redd for å prøve ut ting som kanskje er brukt i andre land i mange år. Det går gjerne både 10 og 15 år før de her kommer på at "oi, dette må vi prøve" og finne ut at det fungerer, til tross for at det har vært behandlingsmetode nummer 1 i andre land i mange år.

Det er jo veldig interessant da. Det jeg mente med nytt var, mer nytt i Norge. Norske leger virker redd for å prøve ut ting som kanskje er brukt i andre land i mange år. Det går gjerne både 10 og 15 år før de her kommer på at "oi, dette må vi prøve" og finne ut at det fungerer, til tross for at det har vært behandlingsmetode nummer 1 i andre land i mange år.

Det er sant. :) Men de skal helst vente på randomiserte studier før de anbefaler det som standard behandling. Så det er sånn sett tidlig dette her da, ikke helt ferdig studert enda.

Back
Topp