Stor eller liten bhg?

Bkno4893172

Forelsket i forumet
Hva mener du er best for en 1 åring? Å begynne i en liten bhg med 15 barn mellom 1-4 eller i en stor bhg med mange avd og en småbarns avd på ca 16 barn?

Det er ikke nødvendigvis stor eller liten barnehage som har noe å si, men hvor mange barn det er på avdelingen, og hvordan de har valgt å legge opp dagsrytmen (om de er gode til å dele seg i mindre lekegrupper, osv). Småbarnsavdelingen er som oftest adskilt nokså mye fra de andre avdelingene, og styrer seg selv. I barnehagen hvor jeg jobber har f eks småbarna utetid før måltid, og vi har utetid med de store barna etter måltid.

Anbefaler deg å besøke barnehagene du vurderer. Da får du ett inntrykk av hvor dere vil trives best :)

For oss var det ikke snakk om noe annet enn å få han inn i en liten. Så vi går i en liten gårds bhg med 8 barn og 2 voksne. Tenkte han skulle bytte til større når han ble eldre, men vi blir ett år til, så han går rett på skolen.

Liten hadde eg valgt. Da er det færre å forholde seg til, og ungane blir som regel godt kjent med dei voksne (og ungane) på dei andre avdelingane slik at overgangen blir mindre når dei skiftar til stor avdeling:)

Større bhg med egen småbarnsavdeling tenker jeg. Jenta mi på 1 år går i liten bhg og de fleste barna på hennes avdeling er tre. Har opplevd små leker som ikke egner seg for henne inne på avdelingen. Føler ikke de tar hensyn til at hun kan sette ting fast i halsen.

Heldigvis begynner hun i større bhg til høsten med egen avd for barn på hennes alder.

Vi har stor Bhg. Eller mellomstor (?) . Er noen og 70 barn. Fordelt på 4 avd. Men de er super flinke til å dele avdelingene i små grupper ;) så vi er veldig fornøyde :)

Hadde valgt liten. Går i stor nå med 4 avdelinger. Funker ikke optimalt!

Har vært med i barnehage som assistent for et sykt barn i et par år.
Jeg vil ikke si størrelsen har så mye å si for meg, det som har noe å si for meg er at de voksne er klare over sitt ansvar og kan aktivisere barna på en god måte.
Der jeg var var personalet mest opptatt av å sitte med kaffekoppen å se på barna - og klage over støynivået...
Dessverre vanskelig å vite når man ikke har "jobbet" der, de var nemmelig ganske flinke når foreldre var på besøk.

En liten avdeling er best uansett alder og uansett størrelse på bhg totalt.

Det som er ulempen med så små bhg som du nevner er at de må bytte bhg når de blir eldre. Det kan være få barn rundt samme alder som de leker godt med. I bhg med flere gjevnaldrede på samme avdeling er det flere barn å velge mellom som lekekammerater. Og så er noen av disse små bhg dårligere mtp pedagogikk, feka familiebhg ikke har krav til pedagoger uten om en som er ansvarlig men ikke trenger å jobbe der med barna.

Dersom dere velger avdelingen med 16 småbarn, sett krav til at de deler barnegruppen slik at alle ikke er samlet inne samtidig.

Back
Topp