Altså, jeg lærte å sykle jeg også selv om jeg brukte støttehjul, men kanskje noe senere.
Hva er det med samfunnet i dag som gjør at ungene skal kunne alt mulig tidligst mulig???
Sykle uten støttehjul før de er 5/6, lese før skolestart, svømme, osv. Føler det er mye mer press på barn nå enn da vi var små. Og det synes jeg er litt skummelt å se på. Hvorfor kan ikke barn være barn og lære i sitt tempo?
Storebror her er som yngste din.
Han fikk sykkel uten støttehjul til femårsdagen sin ifjor. Det var ikke mulig for ham å sykle på, så vi satte på støttehjulene like greit.
Men han hadde aldri hatt balansesykkel, var ikke så i vinden da han var to år, eller, vi hadde kanskje ikke hørt om det.
Han fikk ny sykkel nå i år, uten støttehjul, men det tar tid. Han er forsiktig og redd enda, så vi har kjøpt sånn stang til å ha bak sånn at vi kan holde ham litt.
Lillesøster på snart 3 er en helt annen type; tøffere og mer uredd, så hun fikk en brukt balansesykkel her nå.
Men hun vil heller ikke. Føler det veldig utrygt og vil heller bruke trehjulssykkelen. Kan jo ha noe med at hun er for kort også og ikke riktig får nok kontroll. Hun er også for kort for 12" med støttehjul.
La henne bruke det hun er mest komfortabel med ;-)