Rettigheter fedrekvoten.

Beate

Elsker forumet
Har prøvd å lese inne på nav.no, men finner ikke det jeg leter etter, så spør her.

Jobben til mannen min har slått seg vrang ang. Både ferie og uttak av fedrekvote. Planen var at han skulle ha to uker ferie i juni/juli og gradert uttak av fedrekvote med en dag i uken i ett år. Vi har bestilt flybilletter til Spania og fått plass i barnehagen 80% for begge ungene.

I går ringte sjefen og sa at han ikke får ferie når han vil og at han ikke får ta gradert uttak... Han hadde spurt sjefen før vi bestilte biletter og da sa han bare at det helt sikkert ikke var noe problem, men det var altså bare en muntlig avtale.

Jeg har permisjon frem til 13 mai og har søkt og fått ulønnet permisjon frem til sommerferien min starter. (lærerferie)

Mannen har jo fortsatt rett på permisjon, så vi står med to valg. At han går rett ut i permisjon når min er ferdig og har da permisjon til nest siste uken i juli. Eller at han går ut i permisjon når min ulønnet permisjon. Er ferdig i midten av juni og han vil da ha permisjon til nest siste uken i august. Vi ønsker helst siste alternativ, men uansett vil ferien vår være reddet.

Det jeg lurer på er altså:
1. Noen har sagt at man ikke har rett på gradert uttak, men at dette er opp til arbeidsgiver. Stemmer dette?
2. Man har jo rett på permisjon uansett men har man rett på å få den utsatt og hvem bestemmer det?
3. Kan sjefen nekte han å ta ut permisjon i sommer slik som jeg har beskrevet over?

Regner ikke med sjefen har tenkt ordentlig gjennom dette for det blir jo bare værre for han om mannen min går ut i full permisjon hele sommerferien...

Hjeeelp, skjønner ikke noe jeg :O

Mener de kun har krav på permisjon sammenhengende. Ikke at den skal deles opp eller graderes. Men ville da tror at for en arbeidsgiver er det bedre at den blir gradert over tid :/

Og ferie som blir tatt ut mellom mai og september har han ikke lov å benekte. Den skal vel i og for seg være minimum 3uker sammenhengende trodde jeg.

For at far skal få utsette sin permisjon er det krav til at mor er i jobb/student. Vi har samme problem her da sambo skal utsette sin perm til oktober, men fikk svar fra NAV at han foreløpig bare får utsette til 1.juli pga jeg ikke har skoleplass da, får ikke svar på om jeg har kommet inn på master før i midten/slutten av juli.. Så er latterlige regler.

Ellers kan jeg ikke svare på de andre spørsmålene, men arb.giver kan jo vertfall ikke nekte han perm etter din er ferdig..

For at far skal få utsette sin permisjon er det krav til at mor er i jobb/student. Vi har samme problem her da sambo skal utsette sin perm til oktober, men fikk svar fra NAV at han foreløpig bare får utsette til 1.juli pga jeg ikke har skoleplass da, får ikke svar på om jeg har kommet inn på master før i midten/slutten av juli.. Så er latterlige regler.

Ellers kan jeg ikke svare på de andre spørsmålene, men arb.giver kan jo vertfall ikke nekte han perm etter din er ferdig..
Hæ?

Både jeg og ett par venninner er nå i ulønnet permisjon, og fedrene har fått utsatt sine permisjoner.

Når det gjelder ferie, så bør man vente til å bestille ferie før man har det skriftlig .
Det er dumt av sjefen å ikke være klar og dette skaper jo dårlig stemning.

Hæ?

Både jeg og ett par venninner er nå i ulønnet permisjon, og fedrene har fått utsatt sine permisjoner.
Ja jeg ser nå at det er forskjellige regler, far her i huset skal ta fellesperioden, så da er det visst andre regler enn fedrekvoten :p beklager, min feil!

Arbeidsgiver kan ikke nekte tre uker ferie i sommer, men kan styre når de tas ut:....

Back
Topp