Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Til uke 22 med jenta og uke 15 med gutten.
Sender deg mange klemmer. Kvalmen gikk over rett etter at babyen var ute. Helt utrolig at det går så fort.
*hyperemesis*skulle det stå..
Hvor lenge var dere dårlige? Ble dere bedre i løpet av svangerskapet?
Jeg er så lei av å kaste opp og føle den kvalmen nå, er nesten redd det har blitt kronisk og at det ikke går over etter fødsel![]()
Hele svangerskapet, men ikke like ille utover, men ble det stress, lite søvn, eller noe så kom kvalmen og oppkast.
Spiste kun brød og drakk melk, nesten ingenting annet. Det var "best" å spy opp. Kunne ikke pusse tenner, dusjet sjeldent for da ble jeg superdårlig..
Det henger i etter fødsel også til meg, har en helt syk brekningsrefleks, og vanskelig å begynne å spise normalt![]()
Jeg prøver å få de til å sette meg igang (lege og jordmor), men sykehuset nekter. Er nå i uke 39 og føler det har blitt kronisk..
Har hatt det til fødsel med de to andre også, men ikke så voldsomt som nå. Hadde depresjon med andre mann, redd jeg ender opp der igjen.
Håper den går over for meg også, akkurat nå føler jeg det er litt mørkt
Godt å lese at det går faktisk over..
Det var så rart her også. Kvalmen var over og jeg ville spise. Men spiste jeg for mye kunne kaste opp, luktet noe rart gjorde jeg det også. Men det er fortsatt sånn :/Det henger i etter fødsel også til meg, har en helt syk brekningsrefleks, og vanskelig å begynne å spise normalt![]()
Det har ødelagt mitt forhold til matDen brekningsrefleksen blir aldri bra tror jeg, for jeg ble slik etter førstemann og kaster opp utrolig lett utenom svangerskapene også.
Konsistens, lukt og smak trigger det utrolig lett![]()
Jeg utviklet også fødselsdepresjon etter førstemann, og kjente faresignalene fort med andremann. På innleggelsene hadde jeg hyppig besøk av overlegen og jeg fikk samtaler med psykolog. På siste innleggelse i uke 35 var prøvene og verdiene mine så dårlig at de ville planlegge igangsetting. I tillegg kunne de registrere at minsten ikke hadde det bra hver gang jeg kastet opp. Pga av god oppfølging og en nøye overvåket igangsetting gikk tiden etter fødsel som en drøm. Men jeg må love overlegen å aldri bli gravid igjen![]()
Det har ødelagt mitt forhold til mat![]()
Føler meg liten på dine vegne. Det virker som om man som pasient er heldig om man blir hørt. De har sine rutiner og regler, og liker ikke å vike fra dem. Jeg skjønner at de vil beholde babyen i magen så lenge som mulig, men når du nå er så godt som på målstreken så burde din helse veie veldig tungt!Så flott oppfølging du har fått!
Her har jeg klaget på både kommunal jordmor og sykehus for å ikke sette seg godt nok i hva dette er!
Drikk litt ingefær fikk jeg som råd..
Etter innleggelse fikk jeg endelig kvalmestillende som fungerte, men fikk beskjed å trappe ned med engang.. Og de dro det for langt før jeg fikk hjelp.. Så godt å høre at det finnes sykehus som virkelig forstår hva dette er. Jeg går fortsatt på Max dose av kvalmestillende, har noen bra dager men synes det blir verre og verre igjen nå. Lever på sjokolademelk og is![]()
Føler meg liten på dine vegne. Det virker som om man som pasient er heldig om man blir hørt. De har sine rutiner og regler, og liker ikke å vike fra dem. Jeg skjønner at de vil beholde babyen i magen så lenge som mulig, men når du nå er så godt som på målstreken så burde din helse veie veldig tungt!
Dere som går igjennom hyperemesis er helter i mine øyne. Selv var jeg kvalm og fikk kvalmestillende i mitt andre svangerskap, men spydde aldri. Jeg syntes veldig synd på meg selv, men jo mer jeg leser om hyperemesis jo mer forstår jeg at mine plager var veldig små i forhold til hva det kunne ha vært!
Var du bra da uten kvalme frem til termin?