Dere med større barn, bilsikring?

Ikke i bruk

Forumet er livet
Dere med barn i skolealder, hvordan sikrer dere barna i bilen?

Mine barn er 8 og 10 år. 8 åringen er tyngst og høyest og bruker bare pute. 10 åringen er lettere og lavere og sitter i bilstol med bilens sikkerhetsbelte. Men hvor lenge kan de sitte slik?

Her er det beltestol som brukes. Det skal de vel ha til de er ca 140 cm høye eller 35 kg om jeg husker riktig. :-)

Min er bare 6,5 år, 115 cm og 19 kg, så han sitter i beltestol og der skal han sitte lenge. Er det ikke til de blir 35 kilo eller noe sånn da?

Hu er 8 og sitter i beltestol med bilens belter. Hu har god plass og blir sittende der til hun har vokst ut av setet.

Snart 9 og sitter i beltestol, der skal han sitte til han blir enten 36 kg eller 150 cm. Sannsynligvis når han 150 m først, men det er jo noen år til.
Det er helt uaktuelt å la han sitte uten beltestol ør han når enten kg eller høydekravet

Seksåringen er 124 cm og 21kg. Blir nok sittende en god stund til :-)

De sitter i beltestol begge to (4 og 7 år). Blir himla trangt i bilen med en babystol i tillegg, men det går :)

Min eldste er bare 6 år. Det ser ut som om han har plass i beltestolen i mange år ennå.

Han sitter i beltestol. Går i 2 klasse.
Det gjør mellomste også - begynner på skolen til høsten.

Han på snart 14 sitter bare i setet, men han på 6,5 sitter i beltestol.

Snart 9 og sitter i beltestol, der skal han sitte til han blir enten 36 kg eller 150 cm. Sannsynligvis når han 150 m først, men det er jo noen år til.
Det er helt uaktuelt å la han sitte uten beltestol ør han når enten kg eller høydekravet

Så når barnet er enten 36 kg eller over 150 cm høy så går man over til pute?? Eller bare ingenting? Hvor lenge kan pute brukes?
Min åtteåring er over 36 kg...

Så når barnet er enten 36 kg eller over 150 cm høy så går man over til pute?? Eller bare ingenting? Hvor lenge kan pute brukes?
Min åtteåring er over 36 kg...
Barn skal bruke beltestol eller pute til de er minst 135 cm høye. Når barna vokser ut av beltestolen, ofte ved 135 cm høyde, bør de gå over til bilpute frem til de blir 150 cm eller 36 kg. Både bilpute og sete må brukes sammen med bilens trepunktsbelte.

Pass på at barnet ikke legger beltet under armen. Det kan føre til alvorlige indre skader ved en eventuell kollisjon. Det er også viktig at beltet ligger over hoftene, ikke magen, og strammes godt.

Se animasjonen som viser hvordan barn skal sikres i beltestol her.

Dette står på trygg trafikk

Gutten min er 140 cm lang, veier 30 kg og sitter i beltestol. Det skal han gjøre lenge enda (håper jeg). Stolen han bruker er super og han har fremdeles god plass breddemessig. Ikke mye å justere i høyden, men det går veldig bra foreløpig :).

Har en gutt på snart 10 som sitter på pute, bakerst i 7seter (litt mindre seter der enn på midtrekka). Jenta på 7 sitter i beltestol på midtrekka, sammen med jenta på 2 og babyen på 6 uker, som sitter i hver sin bakovervendte maxi-cosi.

Mi på 7 bruker beltestol.

7 år og sitter i beltestol.
Han kunne lovlig sittet på pute, men greit med beskyttelse mot påkjørsel fra siden og så ligger beltet alltid riktig over skulderen. Kommer til å bruke den mange år enda.

Mine er 9 1/2 (141 cm og 28 kg) og 7 år (127 cm og 25 kg). Begge sit i beltestol og kjem til å gjere det til dei passerar 150 cm (det skjer nok før dei blir 36 kg).

Back
Topp