Bør Påsken avvikles?

Nå er ikke påsken opprinnelig en kristen høytid. Hedningene feiret våren. Jesus feiret også påske, den jødiske - selv om den ifølge kristendommen handler om hans død gjorde den jo ikke det på hans tid. Muslimene har også en slags påskefeiring.

Alle har samme budskap: nytt liv!

Litt fridager med feiring og markering etter egne ønsker kan vi fint unne oss. Enten vi priser sola og vårtegn eller jesu offer.

Jeg synes det er helt greit å ha en feiring av våren. Og lik jul, som opprinnelig var en feiring av solsnu.

Men Kristi Himmelfart og slike ting ar tøysete å ha som helligdager i mine øyne. Skill kirke og stat, legg til en ekstra ferieuke, og la folk ta ut ferie hvis de skal ferie slike ting.

Jeg hadde ikke protestert om man hadde lagt inn en vårferie i stedet for påskeferie i skole/barnehage i hvert fall :)

Koselig med en gul ferie :D
Akkurat påsken har jeg fri annhver så da kan jeg nyte barna mine annhver år. Så håper ikke den blir aviklet :)
Ikke de andre helligdager heller, kjekt med litt ekstra betalt i blant :D

Last edited:
Nei jeg syns absolutt ikke det, hva enn man feirer, eller om det kun er tradisjon, voksne og barn har godt av litt ferie slik hverdagene er i dag :-)

Absolutt ikke! Ingen får røre helligdagene!! :D

Nei jeg syns absolutt ikke det, hva enn man feirer, eller om det kun er tradisjon, voksne og barn har godt av litt ferie slik hverdagene er i dag :)
Men kunne man ikke forskjøvet vinterferien?

Jeg hadde ikke protestert om man hadde lagt inn en vårferie i stedet for påskeferie i skole/barnehage i hvert fall :)
Men kunne bare ikke forskjøvet den "forhatte" vinterferien?

Men kunne man ikke forskjøvet vinterferien?
Man kunne jo sikkert det, men ser ingen grunn til å ønske en løsning hvor barna får mindre fri fra skolen/bhg. Jeg jobber jo i helsevesenet, så får jo aldri fri i slike ferier, men barna mine gjør jo det :-)

Jeg synes det er et pussig perspektiv å snakke om "godene fra kristendommen". Som påpekt over her - vi har i Norge hatt en rekke hedenske ritualer som har blitt feiret, og som etterhvert har fått et religiøst innhold. Ritualer, feiringer, tradisjoner, årsrytme - dette er ikke eid av religionen. I Norge i dag handler påske for mange om påskeegg, skiturer, krim, fridager osv. En årlig tradisjon, som ikke kristendommen har hevd på. Nordmenn får nå selv fylle våre tradisjoner med det innhold vi ønsker at det skal ha. Det er ikke noe kristendommen, eller andre religioner, eier. Det eier vi selv, innbyggerne.

Det kan vel kanskje komme av at man ikke selv får fri?
Jeg synes det er fint barna får litt avbrudd på skolen :)
Det er det nok. Jeg er super glad for feriene jeg, og vi har intet problem med å ta fri:)

Men kunne bare ikke forskjøvet den "forhatte" vinterferien?
Nei, jeg syns ikke det. Særlig for de yngste barna er det viktig med noen avbrekk i løpet av skoleåret, kun en ferie fra januar til juni er etter min mening alt for lite. Det er slitsomt å gå på skole :)

Back
Topp