Kufjøs.

LilleBurugla

☆ En del av Juni-13 ☆
jentene i juni13
Tilgangsansvarlig
VIP
Hei! I dag har jeg vært i et fjøs. I forbindelse med det har jeg et spørsmål. IKKE kritikk til en eller annen mulig hårsår bonde, men et spørsmål fordi jeg ikke er bonde, og ikke aner hvordan ting fungerer.

Idag var det kommet en ny kalv. Denne kalven (og dem andre kalvene) blir tatt rett fra moren, satt inn i ett lite "bur" med varmelampe og fores med flaske.
Er det noen grunn til at man gjør det? Har ikke kalvene behov for mammaen sin, og blir det ikke problematisk for mammaen å miste kalven sin på den måten?
Jeg syns det var så vondt å se, men siden jeg ikke aner noe om noe så...

Hei! I dag har jeg vært i et fjøs. I forbindelse med det har jeg et spørsmål. IKKE kritikk til en eller annen mulig hårsår bonde, men et spørsmål fordi jeg ikke er bonde, og ikke aner hvordan ting fungerer.

Idag var det kommet en ny kalv. Denne kalven (og dem andre kalvene) blir tatt rett fra moren, satt inn i ett lite "bur" med varmelampe og fores med flaske.
Er det noen grunn til at man gjør det? Har ikke kalvene behov for mammaen sin, og blir det ikke problematisk for mammaen å miste kalven sin på den måten?
Jeg syns det var så vondt å se, men siden jeg ikke aner noe om noe så...
Det er vanlig at det blir gjort slik og selvfølgelig helt forferdelig både for kua og kalven. Men sånn er menneskene når penger styrer. En grunn til å droppe melkeprodukter.

Jeg kan ingenting om kuhold. Men altså hvis ei ku klarer å produsere nok melk til både kalven og i tillegg til oss mennesker, hvorfor må kalven få fra flaske og ikke direkte. Om det pumpes i tillegg vil jo kua produsere like mye uansett. Tragisk!

Huff ja, det er trist hvordan landbruket holder på :(

Jeg ble fortalt at kalvekjøtt smaker best hvis de ikke har fått råmelk, men kunn hørt.
Det er jo melkekyr som blir fratatt kalver, for den melka skal vi ha... Og de melkes jo kontinuerlig i flere år uten stopp, og mange går på mye medisiner for de sliter med infeksjoner i jur. Og de lever ikke så lenge som en vanlig ku ville gjort.

Nå har ikke jeg vært i så mange fjøs akkurat, men jeg har hjulpet til under noen kalvinger for noen år tilbake. Dette var hos "matkuer" og ikke melkekuer da. Og der gikk kua og kalven sammen iallefall.

Nå har ikke jeg vært i så mange fjøs akkurat, men jeg har hjulpet til under noen kalvinger for noen år tilbake. Dette var hos "matkuer" og ikke melkekuer da. Og der gikk kua og kalven sammen iallefall.

Ja, det er bare melkekua de gjør dette med. Forferdelig grusomt der pengene rår.
En økologisk melk så skal ku og kalv gå sammen i tre dager tror jeg det var. Men synes ikke det er så mye bedre!

Huff ja, det er trist hvordan landbruket holder på :(

Jeg ble fortalt at kalvekjøtt smaker best hvis de ikke har fått råmelk, men kunn hørt.
Det er jo melkekyr som blir fratatt kalver, for den melka skal vi ha... Og de melkes jo kontinuerlig i flere år uten stopp, og mange går på mye medisiner for de sliter med infeksjoner i jur. Og de lever ikke så lenge som en vanlig ku ville gjort.
Råmelken går ikke på tanken, den går til kalven. Melken fra kyr som går på medisiner går heller ikke på tanken, og de er dermed ikke så lønnsomme om de sliter med sykdom. Mange bønder slakter heller slike kyr. Dette er i Norge da. Om kyr sliter med infeksjoner så må bonden vurdere renholdet og kua selv. Syke dyr er ikke lønnsomme.

Men ja, det er synd at kalven tas fra mor så tidlig. Men slik fjøsene har vært, med bås, så er det lite praktisk å ha kalven med mor. I tillegg vil man kontrollere melkemengden til kua i forhold til fôret. For mye kraftfôr rett etter fødsel kan gi sykdom, samtidig som man vil passe på at kua får nok næring. Men jeg vet av fjøs der kuene ikke får noe særlig med kraftfôr med en gang. Dette var rene melkekyr da. Det finnes mange grunner til å ta kalven fra kua rett etter fødsel, men personlig synes jeg at kuas naturlige atferd burde stå i større fokus enn pengene. Men så jobber jeg ikke døgnet rundt for luselønn, så jeg skal vel egentlig ikke uttale meg.

Kjøttfe har naturlig produksjon av melk, nok til kalven sin og that's it. Ca 4 liter pr. dag. Til sammenligning produserer melkekyr gjerne 20-30 liter om dagen. Det har ingen hensikt å skille ku og kalv av kjøttfe, det skaper bare ekstra arbeid for bonden med å fôre kalven.

At ku og kalv skilles rett etter fødselen er bedre for kua, enn om kalven fjernes etter råmelksperioden, hun rekker ikke å knytte bånd til kalven. Men det er ikke bra for kalven. Den kommer seg raskere etter fødselen, det er bedre for fordøyelsen å få die litt annenhver time enn å få større mengder melk fra bøtte 4-5 ganger om dagen. Kalver som går sammen med moren vokser også raskere de første månedene.

At ku og kalv skilles er stort sett pga fjøsenes utforming. De har ikke plass til en egen binge til hver ku og kalv. Det er for å spare plass og penger.

Jeg skjønner uansett ikke at det er lov å drive slik. Dyrenes velferd burde gått først, når vi tross alt utnytter dem for mat.

Uff, jeg syns det er helt tragisk. Jeg skjønner ikke hva som er problemet med å la kalven være hos moren sin hele tiden. (Har ikke peiling på melkeproduksjon og sånt, da) For sånn som jeg har forstått det er det minimalt kalven drikker fra mor i forhold til hva moren produserer.

Dyr gir oss så mye, men vi gidder sjelden gi dem respekt tilbake... I hvert fall ikke det dem fortjener. Alt er jo bruk og kast, og alt skal være praktisk og effektivt for oss.

Kjøttfe har naturlig produksjon av melk, nok til kalven sin og that's it. Ca 4 liter pr. dag. Til sammenligning produserer melkekyr gjerne 20-30 liter om dagen. Det har ingen hensikt å skille ku og kalv av kjøttfe, det skaper bare ekstra arbeid for bonden med å fôre kalven.

At ku og kalv skilles rett etter fødselen er bedre for kua, enn om kalven fjernes etter råmelksperioden, hun rekker ikke å knytte bånd til kalven. Men det er ikke bra for kalven. Den kommer seg raskere etter fødselen, det er bedre for fordøyelsen å få die litt annenhver time enn å få større mengder melk fra bøtte 4-5 ganger om dagen. Kalver som går sammen med moren vokser også raskere de første månedene.

At ku og kalv skilles er stort sett pga fjøsenes utforming. De har ikke plass til en egen binge til hver ku og kalv. Det er for å spare plass og penger.

Jeg skjønner uansett ikke at det er lov å drive slik. Dyrenes velferd burde gått først, når vi tross alt utnytter dem for mat.
Hvorfor må kalv og ku skilles etter råmelksproduksjonen?
At kua tar det helt fint å bli fratatt kalven er bare tull. Har selv hørt kuer stå å rope i flere dager etter kalven sin, før de til slutt resignerer. Ja kanskje værre å miste den etter at de har vært sammen, men skjønner ikke hvorfor de må skilles uansett. Om melkemaskin blir satt på kua som vanlig i tillegg til at kalven drikker sine 4 liter ila dagen kan da vel ikke være noe problem?

At kua tar det helt fint å bli fratatt kalven er bare tull. Har selv hørt kuer stå å rope i flere dager etter kalven sin, før de til slutt resignerer. Ja kanskje værre å miste den etter at de har vært sammen, men skjønner ikke hvorfor de må skilles uansett. Om melkemaskin blir satt på kua som vanlig i tillegg til at kalven drikker sine 4 liter ila dagen kan da vel ikke være noe problem?

Jeg tror også det er tull. Det er vel det bøndene sier til seg selv for å gjøre det lettere for dem selv. Kua går jo drektig i månedsvis, slik som oss, og glemmer ikke akkurat kalven fordi den fjernes rett etter fødsel.

Fordi det er upraktisk for bonden å ha kalven svinsende rundt moren under melking, og dyrt å tilrettelegge.
Ikke ta meg for en tilhenger eller forsvarer av denne praksisen. Jeg gikk tre år på landbruksskole på videregående, og har jobbet i mange år som avløser. Jeg hater at de driver på den måten.

Kua melker faktisk ofte mer når kalven dier, da det er mer effektivt og stimulerende enn en melkemaskin. Men det kan være trøblete nedgiving/utdriving av maskin når de er vant til kalvens diing.

Takk for svar, ser at jeg ikke har helt feil i min reaksjon i det minste.
Men kyrne her går ute på sommeren da har jeg blitt fortalt, så da vil jo mor og kalv møtes igjen!? Jeg skjønner det ikke.....

Men kyrne her går ute på sommeren da har jeg blitt fortalt, så da vil jo mor og kalv møtes igjen!? Jeg skjønner det ikke.....

De jeg har erfaringer med holder dem adskilt, melkekyr/kviger/kalver.

Melkekyr går ikke/sjelden med kviger. De må inn å melkes morgen og kveld. Kviger/ yngste kan gå ute hele døgnet. Her ble de alltid kjørt opp på fjellet :)

At kalven blir tatt fra kua med en gang er gjerne fordi det blir veldig dyrt om man skal la ku og kalv gå sammen. Det har med utforming av fjøs å gjøre.

At kuer ofte er syke og har mye infeksjoner er en drøy påstand. Melka fra en syk ku vil ikke kunne brukes og vil derfor bli for dur for en bonde å holde.

Man kan jo diskutere side opp og side ned om hva som er rett å gjøre, men mange glemmer minkar bøndene har en vanvittig stor og ansvarsfull jobb. Før man begynner å kritisere er det nok lurt å skaffe seg litt kunnskap og evt legge på prisen på kjøtt, melk og egg. (Dette er et generelt svar, ikke bare til ts) :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Og der fikk jeg lyst å kutte ut melk helt :(
Ufattelig sørgelig at slikt dyreplageri er lov :(
Kyr har det bra i forhold til andre dyr. I noen land er det f.eks. lov å ha purka i en egen liten grind, i mangel på et bedre ord, slik at hun kun kan legge seg og reise seg. Ungene hennes kan smette ut og inn, men hun står fast. Kyr på bås kan bevege seg litt sidelengs, og loven sier at de skal ut om sommeren (noen bønder får fritak fra dette). Men løsdrift skal bli normen, og det er jo bra.
Så har du eggproduksjon, og der blir det etter min mening ikke bra uansett om du bruker bur eller løsdrift. For hakkeordenen er hard, og de kan hakke hverandre til døde :(
Å ta bort kalven rett etter fødsel er fælt, men jeg synes faktisk det er verre å se kyr stå med størknet bæsj oppover beina. Piller man det bort kan man finne sår hud. Noen får skikkelige sår. Flinke bønder pusser dyra sine jevnlig.
En kan forstå hvorfor folk blir vegetarianere! Men mye handler om økonomi, og det faktum at det "alltid" har vært slik. Det må fokuseres på dyrevelferd og verdien av et liv. Vi må se dyra som individ og ikke bare en flokk. Dessverre vil man ha store bruk, og indivitet forsvinner i mengden.

Kyr har det bra i forhold til andre dyr. I noen land er det f.eks. lov å ha purka i en egen liten grind, i mangel på et bedre ord, slik at hun kun kan legge seg og reise seg. Ungene hennes kan smette ut og inn, men hun står fast. Kyr på bås kan bevege seg litt sidelengs, og loven sier at de skal ut om sommeren (noen bønder får fritak fra dette). Men løsdrift skal bli normen, og det er jo bra.
Så har du eggproduksjon, og der blir det etter min mening ikke bra uansett om du bruker bur eller løsdrift. For hakkeordenen er hard, og de kan hakke hverandre til døde :(
Å ta bort kalven rett etter fødsel er fælt, men jeg synes faktisk det er verre å se kyr stå med størknet bæsj oppover beina. Piller man det bort kan man finne sår hud. Noen får skikkelige sår. Flinke bønder pusser dyra sine jevnlig.
En kan forstå hvorfor folk blir vegetarianere! Men mye handler om økonomi, og det faktum at det "alltid" har vært slik. Det må fokuseres på dyrevelferd og verdien av et liv. Vi må se dyra som individ og ikke bare en flokk. Dessverre vil man ha store bruk, og indivitet forsvinner i mengden.

Får ikke mer lyst å spise andre dyreprodukter heller...

Får ikke mer lyst å spise andre dyreprodukter heller...
Jeg har kuttet ut kylling og svin, har ikke helt klart å kutte melkeprodukter da jeg dessverre ikke klarer smaken av havre/soya som erstatning i mat.
Egg kjøper vi som regel fra en bonde der vi vet hønene har det bra.
Jeg har i mange år tenkt jeg skulle slutte med dyreprodukter, men det er vannskelig!
Men man får ikke lyst til å spise dette når det er slik at veldferden til dyra kommer sist.

Tror noen har godt av å komme seg litt mer i fjøset og se litt mer, og snakke litt med erfarne bønder :)
Er nok mye forskjellige praksiser ute å går, så ikke døm alle bønder likt for noen sier at sånn er det! Har enda til gode å møte en bonde som ikke bryr seg om dyra sine.
Her f.eks er det vanlig å sende kuer, kviger og kalver til fjells om sommeren. Da melkes kuene ned på våren og får gå ute hele sommeren og blir sett inn i fjøset på høsten når de skal kalve.

Back
Topp