Mekling..Hjelp..

Cupcake90

Forelsket i forumet
Julikulene 2020
Skal på mekling neste uke og lurer på om noen har vært borti dette og kan fortelle meg hva jeg går til?

Far har permisjon nå og vil dele 50%. Jeg tror ikke dette er realistisk fordi han er så sosial og har mange aktiviteter og jeg føler at sønnen vår tilbringer mest kvelder med meg. Men siden jeg er i jobb og far er i permisjon så er jeg redd at mekler vil ta hans side. Jeg har lest litt om temaet og det jeg har lest mest er at når barnet er 1 år så er det mest naturlig at den bor fast hos den ene foreldren og den andre har samvær noen dager i uka.

Jeg er redd at siden far er hjemme med han nå, at han får "hovedansvaret" siden han ser han mest? Begynner å stresse en del nå. Kan noen hjelpe meg? Har du vært på mekling? Hva prater dere om?

Jeg har ingen erfaring, men vet at det anbefales at barnet bor fast hos en forelder til de er rundt 5 år. Og da kun har dagssamvær med den andre foreldren.

Vet at det er annbefalt med fast bosted og event annenhver helg + en dag i uken med den andre parten frem til en viss alder. Men alt dette kan de inne på meklings kontoret. Hvem sitt parti mekleren tar er ikke godt å si. Begge parter stiller nok sterkt, men ofte stiller mor sterkest.
Kan ikke annet enn å ønske deg lykke til!

Uff.. For en trasig situasjon. Har ingen erfaring eller råd desverre. Men har du mulighet til å ha med deg noen kanskje?. Mammaen din for eksempel?

Tror nok de vil anbefale fast bosted hos ene parten og samvær annenhver helg og en dag i uka hos den andre. Absolutt best for små barn og ha en fast plass å bo.

Om bf ikke vil gi seg på det, så må det nok videre i systemet, dessverre.

Jeg og bf gjorde det slutt da barnet var kun 6 mnd, men hun har hatt fast samvær hos han annenhver helg siden hun var året. Har gått veldig bra. Men han er lett og samarbeide med, og var hele veien enig om at det var best at barnet bodde fast hos meg..

Håper det ordner seg da. Kjip situasjon når man ikke er enige. Lykke til!

• Liker
Reactions: EJ
Ingen råd mer enn prøv å tenke på barnet og lykke til;)

Ville tenkt på barnet og prøvd å bli enige dere imellom. Du kan jo nevne det for partner at "blir det ikke vanskelig for deg å være hjemme hver kveld på dine uker?". Om dere tror det er best for barnet at dere har hver deres uke, så kan dere fint avtale det uten at mekleren skal legge seg opp i det, vel og merke om dere tror at dere klarer å samarbeide.

At far er hjemme akkurat nå i permisjon har nok ikke veldig mye å si i den store sammenhengen, du har vel hatt permisjon du også?

Leste om noen som hadde fått kommentar ang at de bodde 50% hos hver av foreldrene, og det var slitsomt. Kommentaren var "tenk så heldig du er som har to foreldre som ikke klarer tanken på å være fra deg mer enn halvparten av tida!".

Barnets beste er klart å ha et fast bosted og samvær annen hver helg. Tror ikke du skal være redd for at mekleren skal ta parti med den ene eller den andre :) er barnet bare 1 år er det uansett naturlig at han får fast bosted hos mor og samvær med far. Så du har jo praksis på "din side" og tar mekler parti så blir det mest sannsynlig med deg.. Lykke til <3 håper det ordner seg :)

Back
Topp