Hva er ung/eldre mor?

Jeg tenker ung under 25 og eldre over 35 :-)

Jeg rekker akkurat å få første før jeg fyller 35, og anser meg selv som eldre førstegangsfødende, selv om jeg på langt nær definerer meg som gammel...mentalt sett er jeg ikke en dag over 25 ;) Men tror jeg blir påvirket av min omgangskrets, som for lengst er ferdig med småbarn lenge før jeg har fått startet, og at det styrer min oppfatning av meg selv som eldre mor,

Jeg er 29 og har fire barn. Fikk første når jeg var 22. følte meg ikke så ung da, men føler meg ikke gammel enda selvom siste fødte kun er 3 måneder :)

Unge er de som er 22 eller yngre. Gamle er de som er 38+.

Gode mammaer er de som vil det beste for barna sine :)

Jeg forstår, og er enig. ;) Jeg syns igrunn jeg er en ung mor siden jeg blir tobarnsmamma innen jeg er 24, men hadde dette vært første hadde jeg nok sagt jeg var gjennomsnittlig. ;) Fikk første da jeg var 21.

Du er fremdeles ung mor, jeg synes det har med når første kom, jeg.

Enig i det noen skriver, under 25 er ung og over 35 er gammel.

Jeg føler at de under 25 går under som ung mamma :D

Men når det er sagt, så syntes jeg ikke man er gammel mor om man er over 25 :p da går man vel mer i normalen, også er 36-37 eldre mamma
:)

Jeg blir 25 og har ei på 1 år. Føler at jeg er relativt ung.. Men tror "ung" og "gammel" kommer ann på hvor i landet du bor.
I store byer som Oslo og Bergen er det vanligere å vente lengre enn mindre tettsteder:)

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg var fjerde og siste barnet til pappa. Han var 36 da han fikk meg. I hele barndommen var jeg flau og bekymret for at jeg syntes han var så gammel... Min mor er 15 år yngre enn han, så jeg har jo en relativt ung mor. I dag er det jo veldig vanlig å få første barn etter 30. En jordmor jeg kjenner godt sa at dette er veldig uheldig, og at biologisk sett er det ideelle å få barn rundt 20 år, og at svangerskapet blir mer risikofyllt med høyere alder. Jeg fikk min første 22 år gammel. Har lyst på tre, og satser på å være ferdig med å få barn innen jeg er 27. Jeg føler meg ikke som en spesielt ung mor, men regner med andre mener jeg er det. Jeg har ingen formening om når andre velger å få barn, så lenge de har overskudd, og kan gi barna en god og trygg barndom. Selv har jeg ikke lyst til å ha bleiebarn i en alder av 40 år. Da vil jeg reise på kjærestetur uten barn, og leve livet, og også kanskje seile og reise med barna, som vil være store og selvstendige. I bunn og grunn kommer det jo til prioriteringer, og når ønsket om barn meder seg.

Er vel en av de "eldre" mødrene :) Var 34 1/2 år da vi fikk første og 36 med nr 2. Fordeler og ulemper selvsagt. Hadde ikke gjort noe om jeg var noen år yngre (30) men det skal jo klaffe med mann og alt :) Kansje vi da hadde ventet noen år og fått nr. 3 evt. På den andre siden var vi modne og veldig klare for å dele livet sammen etter å ha "levd livet", reist og vært i andre forhold. Og vi var veldig klare for barn. Ferdig utdannet og begge hadde faste gode jobber, god økonomi og nytt hus med god plass.

Okei. Før i tiden var det helt normalt å gifte seg, og få unge "tidlig".
Nå er den alderen steget enormt mye pga samfunnet som vi lever i er blitt forandret, og de fleste individer i samfunnet setter utdanning fremfor familie. Jeg mener det er derfor alderen på førstegangsmødre f.eks er steget sånn.
Jeg ser på meg selv som "gammeldags" når det gjelder dette tema, og syns det at hvis du er under 18 så er du en ung mor, mens hvis du er 20-30 så er du en eldre mor. :)

Jeg må selvfølgelig tilføye at hvis man får unge som 14, 15, 16 eller 17 åring så blir det alt for ungt, så 18 har jeg satt som absolutt minste alderen for det som virker akseptabelt.

Tenåring: for ungt for å bli mamma, synes jeg! Kunne ikke blitt gravid når jeg enda bodde hjemme under taket Til mor og far. Glad jeg ikke ble det!! :s

20-25: fortsatt ung men "forsvarlig" å bli mor. Man bor som oftest med kjæreste eller for seg selv da (i tilfellet alenemor)

25-30: gjennomsnitt, "vanlig" :)

30-35: litt gammelt å få sitt første barn for min del.

Dette er min mening :) og det er mange her som er uenig og det er helt ok ;)

Tenåring: for ungt for å bli mamma, synes jeg! Kunne ikke blitt gravid når jeg enda bodde hjemme under taket Til mor og far. Glad jeg ikke ble det!! :s

20-25: fortsatt ung men "forsvarlig" å bli mor. Man bor som oftest med kjæreste eller for seg selv da (i tilfellet alenemor)

25-30: gjennomsnitt, "vanlig" :)

30-35: litt gammelt å få sitt første barn for min del.

Dette er min mening :) og det er mange her som er uenig og det er helt ok ;)
Enig ! :)

Jeg er 22 år og har en baby på straks 6 mnd. Synes ikke jeg er ung Mamma, har både hus og sambo. Så For min del var det helt perfekt alder og timing å bli foreldre på:-)
Kommer helt an på personen mener jeg.

Jeg er 22 år og har en baby på straks 6 mnd. Synes ikke jeg er ung Mamma, har både hus og sambo. Så For min del var det helt perfekt alder og timing å bli foreldre på:-)
Kommer helt an på personen mener jeg.
Synes under 20 er ung, men du er innafor synes jeg :) jeg Er 23 år og gift og skal ha baby i april det er litt ungt, men fortsatt ikke :)

Back
Topp