Ingen menneskerett å få barn.

Vidorra

Forumet er livet
♡Junigull 2016♡
Dette er et argument jeg føler jeg må ta et oppgjør med. Derfor er det jo fint å lufte det her, blant folk som skjønner hvordan det er å ikke klare å få et.

Jeg har hørt det mange ganger - folk som sier nettopp det jeg skriver i overskriften.

Jeg kan bare ikke forstå det. Hvorfor tenker mennesker dette? Argumentet kan vel overføres til mange mer plausible sider av livet/helsevesenet, f. eks: Det er ingen menneskerett å få mageplastikk fordi man ikke er komfortabel med å kle av seg.

Allikevel hadde jeg jo aldri sagt dette til noen. For den det gjelder er det jo viktig. Så hvordan kan folk slenge ut dette med barn og menneskerettigheter i diskusjoner, og så oppfatter andre det som et helt valid argument?

Jeg sniker her. Jeg har et barn, og jeg forstår ikke argumentasjonen noen kommer med der. Det er mye som ikke er en menneskerett som er viktig for folk likevel, og som man gjør.
Nordmenn er f.eks generelt veldig opptatt av hjem og hus. Det er ikke en menneskerett å ha det fint rundt seg heller, men bare se hvor opptatt folk er av det. Hadde blitt teit å si til noen som dekorerer stua si at det skal de slutte med,siden det ikke er en menneskerett. (Sammenligner ikke sånne ting med en baby, bare synes det er like teit å si. Prinsippsak )

Noen ganger tenker jeg at noen rett og slett har et holdningsproblem der de ikke er så flinke å sette seg inn i andres situasjon. Det er deres problem. Og helt ærlig så synes jeg nesten synd på dem da. For sånne holdninger vil dytte dem langt unna folk.
Jeg håper at man kan la sånne typer mennrskers kommentarer prelle av så mye som mulig, for det er DE som har tråkket i salaten og som sitter med problemet. Ikke de som prøver å få barn, noe som for mange føles så naturlig.

Sorry at jeg sneik hehe...bare synes ikke sånne kommentarer hører hjemme noen plass :p

Hvis man ser på det helt bokstavelig, så er det jo sant. Det er ingen menneskerett å få barn.

Men det er jo så utrolig lite konstruktivt å si, hva er det ment som - trøst? "Skjønner at det er trist å ikke lykkes med prøvingen, men her har du litt fakta på bordet"?

Det er uansett et dypt ønske mange mennesker har, og heldigvis er det i Norge en "menneskerett" å få prøve å få barn. ❤️

Dette er også en argument som staten bruker om hvor mye de må dekke utgiftene til ivf behandling. Men man kan kom med lignende argument om de som får kreft på grunn av type livstil, røking, snus, overvekt... Ingen sier at de ikke bør få hjelp og det var deres valg å misbruke kroppen sin.
Å få barn er selvfølgelig ingen menneskerett men det er en naturlig del av livet. Å få hjelp når det trengs, er en "meneskerett" synes jeg.

Det er helt utrolig hva folk bare MÅ lire av seg. Det latterlige er jo at når man på den ene siden får høre at det ikke er en menneskerett å få barn, og på den andre siden er det egoistisk å velge et liv uten barn. Jaha? Noe mer du vil lage kvalme av når du først er i gang? :smiley-angry005

Dette er også en argument som staten bruker om hvor mye de må dekke utgiftene til ivf behandling. Men man kan kom med lignende argument om de som får kreft på grunn av type livstil, røking, snus, overvekt... Ingen sier at de ikke bør få hjelp og det var deres valg å misbruke kroppen sin.
Å få barn er selvfølgelig ingen menneskerett men det er en naturlig del av livet. Å få hjelp når det trengs, er en "meneskerett" synes jeg.

Akkurat. Kan ikke forstå hvorfor dette argumentet er så velbrukt akkurat når det kommer til å få barn. Skulle vi brukt det i alle sammenhenger der det stemmer, er det mange ting vi må ta et oppgjør med.

Akkurat. Kan ikke forstå hvorfor dette argumentet er så velbrukt akkurat når det kommer til å få barn. Skulle vi brukt det i alle sammenhenger der det stemmer, er det mange ting vi må ta et oppgjør med.
Samtidig går faktisk staten ut å sier at gjennomsnittlig fødte barn pr kvinne/familie bør stige fra 1,6 til 1,9 dvs at vi alle helst bør føde 3 barn hver. Huskrr ikke helt hvilkr sammenheng det var i men husker jeg reagerte på det da staten faktisk er veldig gniene på å hjelpe dem som ønsker seg barn men ikke får det til

Samtidig går faktisk staten ut å sier at gjennomsnittlig fødte barn pr kvinne/familie bør stige fra 1,6 til 1,9 dvs at vi alle helst bør føde 3 barn hver. Huskrr ikke helt hvilkr sammenheng det var i men husker jeg reagerte på det da staten faktisk er veldig gniene på å hjelpe dem som ønsker seg barn men ikke får det til

Vet. Dette har jeg tenkt på også. Det rimer jo ikke i det hele tatt. Får man ikke bare max to x tre forsøk med IVF?

Tror mange av de som slenger ut slike håpløse kommentarer hadde møtt seg selv i døra hvis de plutselig opplevde å bli ufrivillig barnløs! Da jeg var ung og dum sa jeg at ufrivillig barnløse burde adoptere fremfor å gjennomføre assistert befruktning. Fikk meg en aha-opplevelse da jeg selv opplevde å bli ufrivillig barnløs..(karma?)

Staten satser vel på at "Unge mødre" skal kjøres noen sesonger til...

Tror mange av de som slenger ut slike håpløse kommentarer hadde møtt seg selv i døra hvis de plutselig opplevde å bli ufrivillig barnløs! Da jeg var ung og dum sa jeg at ufrivillig barnløse burde adoptere fremfor å gjennomføre assistert befruktning. Fikk meg en aha-opplevelse da jeg selv opplevde å bli ufrivillig barnløs..(karma?)

Huff, nei. Selvsagt ikke karma!

Det du skriver viser jo bare at de som sier sånne ting ikke vet nok i noen tilfeller. Jeg visste lite om assistert befruktning og barnløshet før det gjaldt meg selv.

Er så enig at jeg ikke klare å la være å skrive her. Det handler om mangel på empati og visualiseringsevne rett og slett. Når man har fått både to og tre barn på naturlig vis så er det antakelig fristende for enkelte å lene seg tilbake og synse om både det ene og det andre som de ikke har forutsetning for å vite noenting om. "Du skal ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer deg selv.. " passer godt her også. Den som ikke har opplevd å være ufrivillig barnløs kan ikke fatte den sorgen og smerten som det bærer med seg - men noen er flinkere enn andre til å erkjenne at dette er noe de ikke vet nok om.

Er så enig at jeg ikke klare å la være å skrive her. Det handler om mangel på empati og visualiseringsevne rett og slett. Når man har fått både to og tre barn på naturlig vis så er det antakelig fristende for enkelte å lene seg tilbake og synse om både det ene og det andre som de ikke har forutsetning for å vite noenting om. "Du skal ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer deg selv.. " passer godt her også. Den som ikke har opplevd å være ufrivillig barnløs kan ikke fatte den sorgen og smerten som det bærer med seg - men noen er flinkere enn andre til å erkjenne at dette er noe de ikke vet nok om.

Godt skrevet. Jeg er helt enig. Spesielt i det "du skal ikke tåle...".

Back
Topp