Lite penger

Timmy

Betatt av forumet
Er alenemor for to, jobber og går på skole. Har ikke så mye penger igjen hver måned. Sitter alene med et hus og stort boliglån. Klarer betale litt ned på d hver mnd og alle regningene. D jeg sitter igjen med etterpå er ikke så mye. Slik som denne måneden skulle jeg absolutt ha hvert hos frisøren men har rett og slett ikke penger til d... Andre som ikke alltid har penger til slike ting? Vet jo d å gå til frisøren er en luksus ting og ikke en nødvendighet men i forhold til alle i min vennegjeng og omkrets ser jeg på
Meg selv som fattig da jeg rett og slett ikke har penger til d og lever fra lønning til lønning.

Sånn hadde min mamma det en periode. Hun brukte vel aldri penger på seg selv, og jeg setter så pris på alt hun gjorde for meg i dag. Nå står vi på egne bein alle tre, og hun kan unne seg ting igjen. Vil bare si at dere er kjempeflinke, og at jeg som voksen beundrer dere. Håper ting bedrer seg for deg!

Vi har IKKE råd til frisør, jeg klipper hele gjengen selv..
Vi har ikke råd til det pålegget vi vil ha en gang.. Vi kan ikke kjøpe den middagen vi vil, vi kan ikke ta oss en tur på lekeland, vi kan ikke dra på kafè, vi kan ikke unne oss litt ekstra godt.. Folk har lett for å si 'du har da råd til en kaffe, vel?' Men nei - vi har faktisk ikke nok penger til NOE annet enn det aller nødvendigste.. Så vil kalle oss fattig nå ja! At du ikke kak dra til frisøren er ikke noe å klage over for som du sier så er det luksus, men når du ikke kan gi barnet ditt yoghurt når dem vil ha eller må prøve å spare på både babygrøt og MME - da er ikke livet særlig morsomt å leve rett og slett..

Trist å lese at dere har det sånn, Prox :(

Vi har IKKE råd til frisør, jeg klipper hele gjengen selv..
Vi har ikke råd til det pålegget vi vil ha en gang.. Vi kan ikke kjøpe den middagen vi vil, vi kan ikke ta oss en tur på lekeland, vi kan ikke dra på kafè, vi kan ikke unne oss litt ekstra godt.. Folk har lett for å si 'du har da råd til en kaffe, vel?' Men nei - vi har faktisk ikke nok penger til NOE annet enn det aller nødvendigste.. Så vil kalle oss fattig nå ja! At du ikke kak dra til frisøren er ikke noe å klage over for som du sier så er det luksus, men når du ikke kan gi barnet ditt yoghurt når dem vil ha eller må prøve å spare på både babygrøt og MME - da er ikke livet særlig morsomt å leve rett og slett..
Uff det må være tøft å ha det slik..:(
Er det speielt nå dere har det slik eller er det alltid slik? Håper det ordner seg for dere❤️

Sånn hadde mamma det med tre barn. Hu fikk hjelp av mormor hvis det var krise. Vi klipper håret til hverandre. Den eneste som har vært hos frisøren her er dattera vår siden hu er så liten. Vi har ikke råd til alt vi vil selv om vi er to. Eneste grunnen til at det går rundt den mnd her er at jeg har spart opp litt penger. Hvis ikke måtte vi spurt om hjelp. Er flere som har dårlig råd enn det man trur og selv om man er to er det ikke sikkert at man kan gjøre hva man vil. Vi leier og slippe r unna mange utgifter og enda så har vi ikke penger. En tur til frisøren er jo ikke så viktig.

Det er steintøft å ha dårlig råd.

Var alene med eldste en periode, og som aleneforsørger uten rettigheter hos nav som forsøkte å gå ferdig skole var det et par heftige år. Men det gikk Da visste jeg at det var snakk om en periode, og jeg kunne spørre foreldrene mine om det var krise.

Men ja, det var ganger der jeg måtte prioritere knallhardt siste uka før lønn for å være sikker på at bensinen rakk til å levere i bhg og komme meg på jobb.

Det er utrolig slitsomt, spesielt fordi det er en forventning i samfunnet i dag om at "alle" har råd til alt.

Er man aleneforsørger tror folk man får penger hivd etter seg, er man to regner folk med at man har nok penger til alt.
Sannheten er en ganske annen. Det finnes mange som klarer seg på en lønn uten særlig mer tilskudd fra NAV, fordi man har valgt 50/50 løsning f.eks. det var det vi hadde gjort, og det resulterte i 970,- til oss hver i en delt utvidet
barnetrygd.

Om man er to er det heller ikke sagt at man har penger til alt. Boligpriser er generelt høye mange steder i landet, mange har relativt lave lønninger, kanskje en av foreldrene er syk og har ytterligere nedsatt inntekt pga aap eller uføretrygd.

Å ikke ha råd til å gå til frisør på noen måneder tror jeg det er mange fler enn det vi ser og tror som opplever. Noen klipper seg selv mens andre venter lenge for å få spart opp de hudnrelappene det er snakk om.

I Norge har vi en høy barnefattigdom (i form av relativ fattigdom) i forhold til hvordan gjennomsnittet og livsstandarden er i landet. Det er et tankekors i et av verdens rikeste land

Kjenner meg igjen i mye dere skriver. Vi lever veldig måned til måned. Planlegger alle kjøp, for å forsikre meg at vi har råd til vanlige ting vi trenger (bensin, mat o.l)

Altså.

Jeg har nå mann, barn, hund, hus, og to biler (og en veteranbil), samt to mopeder, en til bruks og en veteran.
Alt dette koster.
Om sommeren kjører mannen mopeden min til jobb for å spare drivstoff og bompenger. Til vanlig kjører han den gamle bilen vår for en trekker mindre drivstoff.
Vi har trang økonomi pga det vi har ervervet oss. Vi hadde hatt en helt grei økonomi dersom vi ikke hadde hatt alt dette. Men når man sitter i det, så har vi likevel mindre penger til å gjøre ting for og kjøpe ting for enn mange andre. Mye av det er min feil, pga jeg ikke er i stand til å arbeide noe særlig.
Men fakta er at vi sitter igjen med en liten sum penger til å fordele over mange utgifter.

Blir litt sint når noen sier at jamme ndu kan jo selge det du har og fire ned på kravene.

Klart hun kan det, men det ville kanksje gå inn på henne psykisk å selge hjemmet sitt, barnas hjem. Hun jobber og gjør alt hun kan for at det skal gå, og noen ganger blir man oppgitt over det man må ofre for å ha råd til noe. Det blir jeg også! For to år siden hadde jeg råd til å spare til ferie to ganger i året. Det har jeg ikke nå!
For to år siden hadde jeg råd til å kjøpe meg fine ting jeg sparte til. Det har jeg ikke nå! Og det er frustrerende.
Men jeg er jo glad for at jeghar kommet meg på boligmarkedet og har råd til å ha bil og kjøre når jeg trenger det.
Men jeg ser også venner/venninner som sier de har dårlig råd og har ganske mange tusen mer i mnd å bruke og de står friere til å gjøre hva de vil når de vil. Og DET er frustrerende.

Føler med deg ts. Selv er jeg student, har ett barn og jobber litt ved siden av. Det jeg får inn av stipend og lønn, dekker regningene mine og stort sett det. Men jeg er så heldig å ha en samboer med alt på stell, så det er ikke synd på meg i hele tatt. Heldigvis er studiet over etter dette semesteret og jeg skal da ut i full jobb. Hvis jeg finner noe da. Kjenner jeg blir stresset pga lite jobber, men regner med det ordner seg til slutt. Da jeg startet på bacheloren min, var jeg i et forhold med en annen som også var student. Han flyttet inn i min leide leilighet og vi delte på alle utgifter. Så gjorde han det slutt og jeg ble sittende med alt alene. Det gjorde at jeg måtte jobbe mye ved siden av studiet for å klare regningene. Likevel holdt det ikke.. Jeg klarte regningene, men hadde da ikke råd til mat eller uforutsette ting. Kjempegøy!

Uff det må være tøft å ha det slik..:(
Er det speielt nå dere har det slik eller er det alltid slik? Håper det ordner seg for dere❤️
Det er spesielt nå ja, må holde ut noen måneder til.. Det er veldig kjedelig, prøver å være åpen med våre nærmeste om det men de tror ikke helt på at vi ikke har noe som helst penger til overs :o gleder meg til vi kan unne oss noe ekstra :)

Har som regel ikke mye til overs til meg selv jeg heller, men jeg prøver å tenke på det slik: At jeg er faktisk litt heldig som vet hva det vil si å ha litt dårlig råd. Slik at jeg kan ha litt bedre vett når jeg er ferdig som student og får større lønn, og hvor mye bedre det jeg unner meg "vil smake" enn om jeg kunne unnet meg det når som helst :)

tja sønnen min og samboeren min går til frisør, jeg kan rett og slett ikke å klippe hår, men jeg selv har vært til frisør 3 ganger på 2 år tror jeg og den ene gangen ble jeg sponset av tante. ikke kan vi unne oss noe særlig ekstra så nei du er ikke alene og vi er 2 voksne. men jeg har veldig lav inntekt fordi jeg er syk, men foreløpig ikke blitt utredet og er uten særlig rettigheter hos nav, klarte ikke jobbe nok til å få en lønn/sykelønn i sykehjemsjobben min. og sliter med å få annen jobb da jeg nesten ikke har annen erfaring eller utdanning. Er ganske frustrert, sliten, lei og nær en depresjon nå om dagen...

Vi er to, men med huslån, billån, regninger og mat er det lite til kos.. Selger min bil nå i håp om bedre tider, mer stress, men bedre økonomi.. Håper vi :/

Lykke til!!

ganske fattige for tiden vi også.. etter fasteutgifter så har vi ca 2-3000kr igjen og det går til mat.. vi er 5stk den minste på 6mndr så nå begynner hun å spise litt mer enn bare morsmelk også. heldigvis så har jeg en jobb jeg kan ta noen vakter på, men med en baby som ikke er helt klar for å være borte fra mammaen sin så blir det ikke mange vaktene i mnd. nå går permisjonen min ut snart så da forhåpentligvis får jeg jobba masse så da snur nok økonomien også, men slitsomt å leve trangt..
er forresten hos frisør 1gang i året og da er det bursdaggave :p

Back
Topp