Asperger

*Krusedullen*

Forelsket i forumet
Er det noen her som har ban med asperger syndrom? og som kanskje kan fortelle litt om hvordan utredningen foregår?
 
Min lillesøster på 14 har nettopp fått diagnosen, og det har vært en lang vei. Hun var vel til utredning i langt over 1 år.
Mye samtaler med forskjellige leger og psykologer og hun måtte ta flere tester der hun svarte på mange spørsmål. Om 1 svar var utenfra malen på Asperger så ble det nye spørsmålstester for å sjekke etter alle mulige andre diagnoser. Dette tar jo tid og krever veldig mye av en person med asperger. I tillegg ble oppførsel observert av psykiater både ved lek, oppgaver o.l på kontoret, men også hjemme og på skolen der psykiateren skulle komme helt tilfeldige dager og observere hennes oppførsel der.
Foreldrene mine måtte til mange samtaler der de måtte svare på ekstremt utfyllende spørsmål: Til og med spørsmål som: "Når sluttet hun med bleier", "hvordan oppførte hun seg i tiden rett etter bleieslutt", "hvordan reagerte hun på...." MANGE små detaljer om livet fra fødsel til nå.
Lærere på skolen måtte også intervjues utdypende.

Om disse 3 (barnet, foreldrene, lærerne) kom med så mye som 1 svar som ikke samstemte med hverandre eller med en slik diagnose ble det nye runder.
Det har altså vært en veldig krevende prosess, MEN ting blir lettere med en diagnose:
Rettigheter og tilrettelegging både til barnet og foreldrene blir jo innvilget raskt og enkelt når barnet har en dokumentert diagnose.

Dette var hvertfall slik det var hos bup her. Hvordan det gjøres andre plasser kan jeg ikke svare på :)
 
Last edited:
Korrekt. Fint at du endret innlegget ditt.
Det må jo stå riktig. Jeg vet det jo godt, med en søster som har den diagnosen. Skrev innlegget på jobb i hastverk og da er det raskt at ordet sykdom smetter seg inn ;)
 
Asperger er ikke en sykdom.

Det var det du klarte å få ut fra forklaringen?
Syns det var et veldig utfyllende svar jeg da:)
Og det er et syndrom som til en viss grad kan medisineres, og de lærde strides faktisk om hva det defineres som.

Veldig utfyllende og bra svar Venessiela:)
 
Last edited:
Min lillesøster på 14 har nettopp fått diagnosen, og det har vært en lang vei. Hun var vel til utredning i langt over 1 år.
Mye samtaler med forskjellige leger og psykologer og hun måtte ta flere tester der hun svarte på mange spørsmål. Om 1 svar var utenfra malen på Asperger så ble det nye spørsmålstester for å sjekke etter alle mulige andre diagnoser. Dette tar jo tid og krever veldig mye av en person med asperger. I tillegg ble oppførsel observert av psykiater både ved lek, oppgaver o.l på kontoret, men også hjemme og på skolen der psykiateren skulle komme helt tilfeldige dager og observere hennes oppførsel der.
Foreldrene mine måtte til mange samtaler der de måtte svare på ekstremt utfyllende spørsmål: Til og med spørsmål som: "Når sluttet hun med bleier", "hvordan oppførte hun seg i tiden rett etter bleieslutt", "hvordan reagerte hun på...." MANGE små detaljer om livet fra fødsel til nå.
Lærere på skolen måtte også intervjues utdypende.

Om disse 3 (barnet, foreldrene, lærerne) kom med så mye som 1 svar som ikke samstemte med hverandre eller med en slik diagnose ble det nye runder.
Det har altså vært en veldig krevende prosess, MEN ting blir lettere med en diagnose:
Rettigheter og tilrettelegging både til barnet og foreldrene blir jo innvilget raskt og enkelt når barnet har en dokumentert diagnose.

Dette var hvertfall slik det var hos bup her. Hvordan det gjøres andre plasser kan jeg ikke svare på :)


Tusen takk for svar :) Her er gutten 6 1/2 år og jeg gruer meg litt til å sette i gang med utredning. Men nå vet jeg i hvert fall litt av gangen i det. Har søsteren din fått ekstra hjelp på skolen? Sønnen vår sliter med å konsentrere seg og får ikke gjort det han skal gjøre på skolen.
 
Tusen takk for svar :) Her er gutten 6 1/2 år og jeg gruer meg litt til å sette i gang med utredning. Men nå vet jeg i hvert fall litt av gangen i det. Har søsteren din fått ekstra hjelp på skolen? Sønnen vår sliter med å konsentrere seg og får ikke gjort det han skal gjøre på skolen.
Hun får ekstra hjelp på skolen, bedre tid på prøver om hun har behov og det er sagt hun kanskje kan begynne å få bli gitt prøver i en litt annen form. Som de fleste med asperger så kan spørsmål på prøver der det ikke er klare svar være svært forvirrende for henne og legger opp til mistolking.
Hun går også ukentlig til psykolog for å få hjelp til å bearbeide alt som foregår, i tillegg til at vi i familien får muligheten til å delta på ulike kurs for å lære mer om hvordan vi kan hjelpe :)

Er veldig bra å få begynt utredning i såpass tidlig alder hvertfall :) Ha tålmodighet, ta en dag av gangen og benytt deg av støtte fra familie eller støtte gitt i form av samlinger/kurs der du får komme i kontakt med andre som har barn med asperger :)
 
Det var det du klarte å få ut fra forklaringen?
Syns det var et veldig utfyllende svar jeg da:)
Og det er et syndrom som til en viss grad kan medisineres, og de lærde strides faktisk om hva det defineres som.

Veldig utfyllende og bra svar Venessiela:)
Noen sier sykdom, noen diagnose, noen syndrom. Det er klassifisert som et syndrom, men i min hast så skrev jeg først ordet sykdom 1 gang inni der. Opprinnelig linje jeg redigerte: "Om 1 svar var utenfra malen på denne sykdommen så ble det nye spørsmålstester for å sjekke etter alle mulige andre diagnoser". ... Men ut fra alt jeg skrev så var det jo ikke det som var fokuset.. :p
 
Noen sier sykdom, noen diagnose, noen syndrom. Det er klassifisert som et syndrom, men i min hast så skrev jeg først ordet sykdom 1 gang inni der. Opprinnelig linje jeg redigerte: "Om 1 svar var utenfra malen på denne sykdommen så ble det nye spørsmålstester for å sjekke etter alle mulige andre diagnoser". ... Men ut fra alt jeg skrev så var det jo ikke det som var fokuset.. :p

Var ikke det jeg la merke til heller og fikk ut fra innlegget ditt, selv om jeg så du hadde skrevet det. Reagerte bare litt på at det var det som ble dratt ut av svaret ditt;)
 
Kan jeg spørre hva det er som gjør at dere skal starte utredning? Har lærer antydet at det er asberger syndrom? Ser dere noen tegn selv? Jeg bare lurer altså, trenger ikke å svare :)
 
Først samtaler med foreldre, sjukehistorie frå svangerskapet og fram til dags dato. Deretter spørreskjema til foreldre og lærar, observasjon i klassen og testing av barnet hos BUP. Samtaler med foreldre innimellom.

Sånn var det hos oss, heile prosessen tok frå påske til slutten av november. Fekk tilleggsdiagnose ADHD drøyt 2 år seinare.

Vil ikkje ha så mykje info liggande her, men eg kan gjerne svare deg på pm viss du har spørsmål.
 
Var ikke det jeg la merke til heller og fikk ut fra innlegget ditt, selv om jeg så du hadde skrevet det. Reagerte bare litt på at det var det som ble dratt ut av svaret ditt;)
Men for en person med asperger for eksempel, hvetfall i min søsters tilfelle, så vil en så liten detalj "stå ut". En liten skrivefeil eller et ord som er brukt feil er noe hun legger merke til med det samme og henger seg opp i fordi det kan ødelegge hvordan hele setningen tolkes. Vi oppfatter ting forskjellig. Uansett så endret jeg til riktig benevnelse :)
 
Var ikke det jeg la merke til heller og fikk ut fra innlegget ditt, selv om jeg så du hadde skrevet det. Reagerte bare litt på at det var det som ble dratt ut av svaret ditt;)
Random quote: oppdatering fra gyntimen i dagboken ;)
 
Jeg har et tantebarn med asberger. Vet lite om diagnoseringsprosessen, men husker at det tok tid. Likevel ble alt mye bedre etterpå, med riktig tilrettelegging på skolen og sånn, så jeg har skjønt at det absolutt var verdt det. Lykke til! :)
 
Holder å med utredning nå, har mest sannsynlig asperger.
Var først innkomstsamtale med oss foreldrene, så spørreskjema over nettet, observasjoner på BUP og på skolen, legeundersøkelse og nå gjenstår siste del, som er ados test.

Har tatt oss 9 mnd til nå og vi har enda ikke fått diagnose.. men tipper somsagt det kommer nå neste mnd.
 
Back
Topp