Hva er lite liv?

Agnete

Forumet er livet
Hva betegnes som lite liv?
Kjenner man ikke noe bevegelser da, eller kjenner man litt?
I dag har mageboeren vært stille, jeg har kjent litt hikking og en dult her og der. Har prøvd å dytte litt uten respons, drikke kaldt vann og spist noe med sukker. Det er veldig stille..
Men jeg har jo kjent noe, men mindre enn vanlig. Når skal man bekymre seg?

JM sa til meg at hvis du skulle vekke den lille måtte du noen ganger hoppe og virkelig dytte, for de sover rimelig godt innimellom. Det er vanskelig å si hva som er lite liv, siden det er individuelt, men er du beskymret kan du jo ringe føden, evt JM :) deilig å slippe å beskymre seg ;)
Evt kjøre på litt ekstra med sjokolade og halvliter iskaldt vann.

Er det veldig stille, selv om man kjenner litt kan det jo være greit å bare ta en telefon :)

Jeg har lest at man bør kjenne bevegelse/spark minst 10 ganger på 2 timer. Greit å måle på kvelden når minien pleier å være mest aktiv. Drikk kaldt vann, og legg deg rett ned og kjenn godt etter....

Hvis du legger deg på sofaen, drikker kalt drikke, skal du i løpet av en time kjenne liv 10 ganger. Dette fikk jeg beskjed om fra jm....

Kommer selvfølgelig også an på hvor langt du er på vei.. Det glemte jeg å skrive! ;)

Jeg er 35 uker :)
Ligger på sofaen med iskald drikke og sjokolade :D
J
Har det plutselig blitt mindre enn før? Du får nyte sjokoladen, og forhåpentligvis våkner lille veldig snart!

Har det plutselig blitt mindre enn før? Du får nyte sjokoladen, og forhåpentligvis våkner lille veldig snart!

Ja, det et helt klart. Har ikke vært så rolig som dette på mange uker.
Spesielt kvelden er en aktivperiode, derfor jeg begynte å tenke på om dette var for lite liv.
Jeg nyter sjokoladen :D Hihi

Lite liv er når babyen tydelig endrer seg, og beveger seg mindre enn vanlig. Babyer er så utrolig forskjellige i utgangspunktet, så det er også variasjon i hva som er bekymringsfullt lite liv. Veldig greit å ta en sjekk om man er usikker synes jeg.

Jeg tenker alt som avviker fra normalen er verdt en telefon om ikke annet :-)

Ja, det et helt klart. Har ikke vært så rolig som dette på mange uker.
Spesielt kvelden er en aktivperiode, derfor jeg begynte å tenke på om dette var for lite liv.
Jeg nyter sjokoladen :D Hihi
Hvor langt har du tellet til nå da?

Lite liv er når babyen tydelig endrer seg, og beveger seg mindre enn vanlig. Babyer er så utrolig forskjellige i utgangspunktet, så det er også variasjon i hva som er bekymringsfullt lite liv. Veldig greit å ta en sjekk om man er usikker synes jeg.
Signerer denne. Om det plutselig er store endringer i aktivitetsnivået til den lille er det greit å ta en telefon til føden, så vurderer de om du skal inn til en sjekk eller ei.

Signerer denne. Om det plutselig er store endringer i aktivitetsnivået til den lille er det greit å ta en telefon til føden, så vurderer de om du skal inn til en sjekk eller ei.

Da skal jeg huske det! Er så langt til sykehuset så kvier meg alltid for å ringe ;)

Da skal jeg huske det! Er så langt til sykehuset så kvier meg alltid for å ringe ;)
Har den lille våknet litt til liv nå, etter sjokolade og kaldt vann? Det hender jo de små har roligere dager, men mye bedre å ta en telefon til føden dersom man er usikker. Ikke noe greit å bekymre seg for slikt.

Og nå oppdaget jeg plutselig svaret ditt innimellom de andre her, at lille har våknet til liv. Følg litt med og er du fremdeles bekymret i morgen, ringer du føden! De er der for deg og den lille.

Og nå oppdaget jeg plutselig svaret ditt innimellom de andre her, at lille har våknet til liv. Følg litt med og er du fremdeles bekymret i morgen, ringer du føden! De er der for deg og den lille.
Enig!
Det er jo helt normalt at aktivitetsnivået går litt opp og ned, men forblir du bekymret er det bedre å ringe. (Kan være greit å kunne fortelle at du allerede da HAR drukket kaldt vann, spist sjokolade og ligget rolig for å registrere liv...)
Håper på breakdance i magen din snart! ;)

Har den lille våknet litt til liv nå, etter sjokolade og kaldt vann? Det hender jo de små har roligere dager, men mye bedre å ta en telefon til føden dersom man er usikker. Ikke noe greit å bekymre seg for slikt.

Hjalp ikke så mye med sjokolade og kaldt vann. Men med varm blomkål suppe så fikk jeg noen gode bevegelser:D Litt omvendt av alle denne babyen :p Hihi
Ja, skal ringe de i morgen om det er stille da også. Synes babyen er veldig rolig i forhold til slik det pleier.
Men minnes litt at det var slik med de andre også. Begynner å bli dårlig plass :)

Jeg har vært ut for det samme. Våknet en morgen, og mannen lurte på om jeg hadde sovet godt. Ja, overraskende godt, sa jeg. Så begynte jeg å tenke etter, og oppdaget til min store forskrekkelse at jeg ikke hadde kjent liv siden tidlig kvelden i forveien.. Vi spiste frokost, og jeg passet på å spise mye søtt (syltetøy ++) og drakk mye vann. La meg deretter ned på sofaen, for å se om han våknet til liv. Men den gang ei.. Etter et par timer, så dro mannen meg med ned til fastlegen min, og inn i resepsjonen. Jeg fikk komme inn umiddelbart, og ble undersøkt der. De fant hjerterytme, og hun bestilte time på sykehuset direkte for videre undersøkelse der. Fikk beskjed om å kjøre innom butikken på tur til sykehuset og kjøpe med et par sjokolader og brus, og bare helle innpå.. :p Mens jeg satt på sykehuset og ventet på tur, så merket jeg de første sparkene på nesten et døgn! Alt sto bra til :) Mannen mini var den som absolutt mente at dette burde sjekkes opp, og jeg er veldig glad for at han tok meg med! Jeg tenkte ikke noe over det der og da, men jeg fikk litt skjelven etterpå.. Ikke noe moro når det blir sånn, så jeg anbefaler deg å sjekke det opp, selv om du kjenner litt aktivitet. Så lenge den ikke er slik den pleier å være, så dra avgårde. Avstand til sykehuset bør ikke være det som hindrer deg i å søke hjelp!! For å sette det litt på spissen; hva om det er det som skal til for at du redder livet du har i magen?? Mye bedre å søke en gang for mye, enn en gang for lite.. :)

Jeg synes ikke man skal sitte å bekymre seg. De ansatte på føden forsikrer alltid om at du aldri er til bry! Det er jobben deres, og å sitte til registrering krever ikke akkurat all verdens med resurser eller tid. Spis og drikk noe kaldt og søtt, legg deg ned å dytt litt nå og da. Våkner ikke mini skikkelig til liv, ring føden. De sier selv at du ikke skal vente til neste dag. Hvis det virkelig er noe galt kan 12 timer ha veldig mye å si! Og det er jo ofte på kvelden når man setter seg ned etter en lang dag at man kommer på at man ikke har kjent god aktivitet på mange timer. Lille i magen fortjener at du tar bekymringene dine på alvor :happy:

Back
Topp