Soving og legging

tuppis

Glad i forumet
Hvordan er det hos dere ? Hvordan gjør dere det med legging og når? Hvor mye sover de på dagen ? Bare nysgjerrig.
Her har vi lagt han i 7-8 tida på kvelden og da er det mat igjen rundt 11, 03 og 06-07. Så sliter eg litt med å plassere kvilene. Han er litt urolig så vanskelig å si om han er trøtt eller lei, han sovner som regel rundt 11-12 og sover da to timer ca. Thats it :)
 
Vi legger kl 19, og det går veldig greit. Hun er egentlig trøtt fra kl 16 og utover. Prøver å drøye første måltid på natta til 02 nå. Så mat igjen kl 05. Hun vil gjerne stå opp 06, men hender jeg klarer å lure meg til en halvtime til etter en ekstra ammerunde ;)

Vi har det litt som dere på dagtid...Veldig uregelmessig og variabelt med dagsøvnen.
 
Snuppa har vanligvis tre hviler på dagtid nå, men det er bare et par uker siden vi fikk så gode rutiner ;) Er herlig med litt mer forutsigbarhet! Hun har passert 5 mnd.

Et typisk døgn kan være slik som dette:

Hun legger seg kl 19. Varierer litt når hun våkner på natta, men typisk kl 22, 1, 4 og morgen kl 6. Av og til våkner hun flere ganger enn dette, og en sjelden gang sover hun lengre mellom hver amming. Bruker vanligvis bare 5-10 min på amming, og så sovner hun fint igjen:)

Kl 8-8:30 er hun klar for dagens første dupp. Sover da ca 2 timer.

Kl 12-13 er hun klar for neste dupp. Sover da 1-2 timer.

Ca kl 16 tar hun dagens siste dupp. Sover da ca 30 min-1 time.

Jeg har nå begynt å legge henne i senga si på soverommet på dagtid også (hvis vi ikke går tur). Merker at hun sover mye bedre i senga si enn vugga nå. Er blitt litt mer var for lyder rundt seg, og så hjelper det sikkert at det er kjølig og frisk luft på soverommet, mens det er varmt i stua det vugga står :)
 
Her har også dagene begynt å bli litt mer forutsigbare.
Vi legger snuppa mellom 19-20 og så sover hun til ca 07. Hun spiser ca kl 03 og kl 06.
Deretter sover hun tre ganger om dagen:
kl 09 eller 10 - sover 1 time
kl 12 eller 13 - sover 2 timer
kl 15 eller 16 - sover 1 time


Jeg fikk tips av helsesøster å gå turer med vogna på faste tider hver dag for å lage rutinen om dagsoving. Det har fungert fint her, for hun blir nå trøtt på de samme tidene hver dag. Men det er kun ute i vogna at hun klarer å sove 2 timer, og den siste duppen må som oftest gjøres i bæresele eller sjal :)
 
Vi står opp rundt 8 halv 9. Første dupp fra 10.30/11 til 13.30 ca. Mat iform av pupp og grønnsaker/grøt, ny dupp kl 16 - 18.30/19, grøt kl 20 med påfølgende bading og stell. Pupp og natta rundt 21 :)
 
Lille bader ca kl 18, får nattbleie og pysj. Vi legger hun ca18.30. Merker at hun sover dårligere hvis vi prøver å drøye det. Hun får pupp på soverommet i mørket, og legges så i senga si og sovner. Mat på natta vet jeg ikke siden hun ligger ved siden av meg og jeg glemmer å sjekke klokka, men ca 3 ganger. Morgen mellom 6.30-7.30.
Så legger hun seg igjen etter to timer ca. Hun har tre lurer. To korte og én lang. Hun er som oftest våken i 1.5-2 timer før hun skal sove igjen. Tredje luren hennes er som oftest rundt fire. Hun sover aldri etter 16.30:)
 
Her har det vært veldig varierende i noen uker, men plutselig så har vi fått en fast rytme de siste dagene.
Vi står opp 0730-0800 hver dag.
Første dupp i 10 tiden. Sover i 30 min- 3 timer. Altså veldig varierende:p
Men det vi ser er at han er våken maks to timer omgangen før han må sove litt.
Han sover ikke etter klokken 17. Og 19-20 så er han i seng :)
Spiser 1 gang i løpet av natta. Dette er når vi er hjemme da. Han sover alltid i vogna og i bilen :)
 
Når det kommer til dagsoving, vekket dere ongen når han/hun har sovet veldig lenge? Her har det skjedd at han sov under sin lengste hvil i 3 timer og 20 min, men da ble det ingen hvil før kvelden for hvilen var så lang. Og da fikk vi dårlig legging med en overtrøtt unge.. Kan være tilfeldig da. Men syns ting blir bedre om han har den ekstra lille hvilen i tillegg før legginga :)
 
Her legges hun 1930, får mat mellom 23-00, så mat 0530 så står vi opp ca 0730.

Første dupp rundt 0930-10, da sover hun vanligvis i 1,5 til 2 timer,
Så er det dupper sånn ca hver 2 time. Men da gjerne i 30-40 min.
Siste dupp må være unnagjort til kl 18.
:D
 
Her har også dagene begynt å bli litt mer forutsigbare.
Vi legger snuppa mellom 19-20 og så sover hun til ca 07. Hun spiser ca kl 03 og kl 06.
Deretter sover hun tre ganger om dagen:
kl 09 eller 10 - sover 1 time
kl 12 eller 13 - sover 2 timer
kl 15 eller 16 - sover 1 time


Jeg fikk tips av helsesøster å gå turer med vogna på faste tider hver dag for å lage rutinen om dagsoving. Det har fungert fint her, for hun blir nå trøtt på de samme tidene hver dag. Men det er kun ute i vogna at hun klarer å sove 2 timer, og den siste duppen må som oftest gjøres i bæresele eller sjal :)

Godt tips! Det tror jeg vi må prøve! Her er det sjelden mer en en skikkelig dupp, og det er jo egentlig litt lite...
 
Hun legges mellom 19 og 19.30, kommer ann på hvor lang ettermiddagsduppen er. Legges, inn med sutt, får bamsen sin, jeg synger tre nattasanger fast og går ut. Så turer vi litt ut og inn og gir suttet til hun sovner. Tar sjeldent mer enn en halvtime. Gjerne 10- 15 min. Noen ganger fortere. Mannen har laget sin egen leggerutine, han liker ikke å synge, så han sitter der litt og prater med henne og vugger litt på vugga.
 
Back
Topp