Vurderer du å anskaffe hund?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Heidi
  • Opprettet Opprettet
M

Moderator Heidi

Guest
Det finnes ingen "barnesikre" hunderaser. Hvordan vet du at din hund ikke vil angripe?
Her er gode tips og råd fra Norsk Kennel Klub til deg som har eller vurderer å anskaffe hund som skal leve sammen med barn.

Les hele artikkelen her

Nei! Ville ikke hatt hund om jeg fikk betalt for det[emoji52]

Vi var enige om å ikke skaffe hund før vi var ferdige med små barn.

Så den dagen jeg testet positivt med barn nr to, ringte min svigerfar og lurte på om vi kunne overta hunden, hans yngste var allergisk...

Sånn ble det til at vi fikk hund og baby. Men da overtok vi en 7 år gammel godt dressert hund som var vant med barn.

Barnesikker er hun ikke, og jeg litt henne ikke være alene med barna når de var små. Men hun er gammel nå snart 12 år gammel, hun er ikke leken og det farligste på henne er halen når hun er glad, den er det fart i og snert i.

Våre to er vant til henne og respekterer henne, og motsatt (ok, det kan seksåringen være noe uenig i, noe hun drar pleddet sitt tvers gjennom legoen...) så de fungerer bra sammen.

Har tre hunder og står på venteliste på en til og muligens vi skal overta ene fra svogeren min.

Elsker livsstilen med hund og mine barn skal få vokse opp med hund.

Selv om jeg har lagt utstilling og avl på hylla så får vi se hva fremtiden bringer. Svigersønn har 3 og svoger har 7 :P

Skal definitivt ha hund, men kommer til å vente et par år :)
Da blir det en Cavalier <3

"Hvordan vet du at din hund ikke vil angripe?" Altså, friske, smertefrie hunder med god psyke og godt språk som bllir hørt angriper ikke. Dette skal være normen. Problemet er at mange ikke setter seg inn i hundens språk, men nesten forventer at hunden skal godta alt. Så når hunden bruker sitt språk er det mange som overkjører det fullstendig, eller straffer den. Da får du en hund som ikke tørr å bruke språket sitt for å kommunisere hvordan den har det, og blir den da satt i situasjoner den ikke mestrer om og om igjen så vil den til slutt kunne bite. Fight or flight, det er så enkelt. Mange bitt kunne ha vært unngått om menneskene rundt hunden faktisk hadde sett at hunden snakket med dem. Vi kan ikke lære hunden vårt språk, så det er vår plikt å lære hundens!

Så alle som skal få seg hund bør (i min mening skal) lære om hundens dempende signalder, og hundens avstandsøkende signaler. Da kan vi forebygge utrolig mange ulykker som innvolverer mennesker og hund. Spesielt barn og hund, da barna er skjøre og lettere å skade.

"Hvordan vet du at din hund ikke vil angripe?" Altså, friske, smertefrie hunder med god psyke og godt språk som bllir hørt angriper ikke. Dette skal være normen. Problemet er at mange ikke setter seg inn i hundens språk, men nesten forventer at hunden skal godta alt. Så når hunden bruker sitt språk er det mange som overkjører det fullstendig, eller straffer den. Da får du en hund som ikke tørr å bruke språket sitt for å kommunisere hvordan den har det, og blir den da satt i situasjoner den ikke mestrer om og om igjen så vil den til slutt kunne bite. Fight or flight, det er så enkelt. Mange bitt kunne ha vært unngått om menneskene rundt hunden faktisk hadde sett at hunden snakket med dem. Vi kan ikke lære hunden vårt språk, så det er vår plikt å lære hundens!

Så alle som skal få seg hund bør (i min mening skal) lære om hundens dempende signalder, og hundens avstandsøkende signaler. Da kan vi forebygge utrolig mange ulykker som innvolverer mennesker og hund. Spesielt barn og hund, da barna er skjøre og lettere å skade.
Enig i dette! De færreste bitt handler om at hunden angriper, men heller at hunden forsvarer seg. Jeg blir tidvis sjokkert over hvor mye enkelte folk forventer at hunder skal finne seg i, og hvis den til slutt, etter å ha sagt i fra på alle andre måter, biter, så er den mannevond og får sprøyta. Utrolig urettferdig ovenfor hundene det gjelder.

Skal aldri mer i mitt liv har hund! Har hatt hund hele mitt 27 år lange liv. Nå er hunden min død, å jeg vil aldri aldri oppleve å måtte ta den avgjørelsen igjen! Oppleve at hunden har stikke av å noen har kjørt på den. Å den kommer hjem skada :(

Enig i dette! De færreste bitt handler om at hunden angriper, men heller at hunden forsvarer seg. Jeg blir tidvis sjokkert over hvor mye enkelte folk forventer at hunder skal finne seg i, og hvis den til slutt, etter å ha sagt i fra på alle andre måter, biter, så er den mannevond og får sprøyta. Utrolig urettferdig ovenfor hundene det gjelder.
Ja det er helt sykt. At folk synes det er ok at ungene river i hundene, bruker dem som ridedyr og holder hodene fast er for meg helt uforståelig. Hunden skal visst godta det. Den er ikke lenger en egen art med egen verdi, eget språk og rett til egen intimsone. Ikke rart det blir stadig flere aggressive hunder.

Last edited:
Enig med flere av de som har skrevet her. Man må kjenne til hva hunden sier, og lytte til den. En hund som har det bra vil i hovedsak aldri angripe /forsvare seg.

Vi har barn på 7 og 1 år og hadde inntil nylig en Gordon Setter vi måtte avlive pga sykdom. Finnes ikke tvil om at det skal en Setter i hus igjen i løpet av året.

Hundeeiere har et enormt ansvar, og d er så utrolig mange som driter i ansvaret sitt. Ser d hver dag her jeg bor dessverre. Og da er d hunden d går utover, ikke eieren.

Og d fører til at flere folk er skeptiske/blir redde for hunder..

Har 4 som ikke er vant til barn, så de bor i hundehuset. Men jeg har alltid hatt hund, og vil fortsette med det, men som jeg har skrevet i en annen tråd her, så mener jeg at barn og hunder ikke bør ha noe som helst med hverandre å gjøre! Barn vet ikke hundens grenser, og det kan få katastrofale utfall!!

Ja det er helt sykt. At folk synes det er ok at ungene river i hundene, bruker dem som ridedyr og holder hodene fast er for meg helt uforståelig. Hunden skal visst godta det. Den er ikke lenger en egen art med egen verdi, eget språk og rett til egen intimsone. Ikke rart det blir stadig flere aggressive hunder.
Helt absurd.

Våre får lov å klappe, med klart beskjed om at man klapper fra hodet, mot halen, ikke motsatt. Ikke ta halen eller sitte på henne. Være snill mot henne, og se når nok er nok. De skal lære at en hund er en hund, ikke et leketøy.

Når han vi har nå blir borte blir det nok en stund til neste. Vi vil ikke være så knyttet opp til å måtte finne passer hver gang vi skal på en liten tur. Ellers går han vi har nå godt over ens med barnet, men jeg ville aldri latt dem være alene sammen.

Har 4 som ikke er vant til barn, så de bor i hundehuset. Men jeg har alltid hatt hund, og vil fortsette med det, men som jeg har skrevet i en annen tråd her, så mener jeg at barn og hunder ikke bør ha noe som helst med hverandre å gjøre! Barn vet ikke hundens grenser, og det kan få katastrofale utfall!!

Tenker du likt når d kommer til katter også? Og andre dyr og barn?

Jeg tenker d er ekstremt viktig å lære barn om andres intimsfærer, også dyrs.

De farligste hundene er de som ikke er sosialisert. Hva om de klarer å stikke av fra hundehuset?

Hunder og barn bør begge lære hvordan de skal omgås hverandre - ellers kan det oppstå farlige situasjoner! Å holde barn unna dyr er det dummeste jeg har hørt! Barn har veldig godt av å omgås dyr og å lære å vise omsorg og respekt.

Back
Topp