reise aleine med ferge

heksa

Elsker forumet
Når kunne du sendt barna dine aleine på en 30 min fergetur? Er to søstre, så helt aleine er de jo ikke da men. De er vandt til å ta denne fergen og gjør det 6-8 ganger per måned, men da i følge med voksne.

Barneombudet anbefaler ikke at barn under ti år reiser alene. Det kan fort oppstå situasjoner som barn ikke takler, evakuering f.eks.
Jeg hadde ikke sent mine barn alene med å reise kollektiv før de var rundt 10-12 år gamle :)

Etter å ha lest litt mer nøye på barneombudet sin side så sier de dette om barn under tolv år og båt: BåtÉn fergerute har nedfelt i sine rutiner at barn under 12 år bare kan reise alene når har organisert barnetilsyn. De har laget egen barneruter for å fange opp barn som reiser alene. Barneombudet synes dette er en god regel. Vi anbefaler at flere foreldre forsøker å få til liknende ordninger med de lokale båtrutene.

Barneombudet anbefaler ikke at barn under ti år reiser alene. Det kan fort oppstå situasjoner som barn ikke takler, evakuering f.eks.
Jeg hadde ikke sent mine barn alene med å reise kollektiv før de var rundt 10-12 år gamle :)

Etter å ha lest litt mer nøye på barneombudet sin side så sier de dette om barn under tolv år og båt: BåtÉn fergerute har nedfelt i sine rutiner at barn under 12 år bare kan reise alene når har organisert barnetilsyn. De har laget egen barneruter for å fange opp barn som reiser alene. Barneombudet synes dette er en god regel. Vi anbefaler at flere foreldre forsøker å få til liknende ordninger med de lokale båtrutene.
Er desverre ikke noen organiserte ruter her vi bor....

Jeg aner ikke! Vår er 6 nå og jeg vet besteforeldrene vil hun skal ta fly alene til dem.

Men for meg føles fly tryggere enn ferge..

Vår er 9 (på søndag) og tok hurtigbåten på 30 min alene fra oldeforeldre til oss. Veien er stengt til de, da det er så mye snø. Så jeg kunne ikke hente hu.
Hu var der i vinterferien. Dessverre fikk oldeforeldre influensa og spysyka. Så de klarte ikke være med på båtturen. Oldefar kjørte jenta til båten og ga beskjed til mannskapet (lite folk på båten) om de kunne holde ett øye med hu og hvor hu skulle av.
30 min etterpå kom ei jublende jente av båten, smilte stort til mannskapet og takka for turen :p Og de smilte likeså. Så var visst stas dette. Nå går det ikke ann å gå ut på båten på dekket uansett. Så det er full kontroll der. :)

Back
Topp