Det neste bilsetet :)

Måtte sjekke ut hvordan det så ut. Likte det. :)
Ganske likt de setene vi har hatt før, men bedre. Kjekt at det kan brukes lenger, at de er bredere og bedre liggestilling. :)
Heldigvis passer setet vi har ennå. Vesla her er 7 kg så kan ha det en god stund til. ;)

Ja, det er et flott sete!

har besae izi combi x3 stående bakovervendt til søstra på snart 4 i bilen til mannen, og izi plus er mye forbedret :D
 
Noen med erfaring om Maxi-cosi axiss?

Edit: glem det. Forovervendt.
 
Vi har faktisk allerede byttet, da selene ble langt nedenfor skuldrene, og han er snart 10 kg allerede :O

Vi har kjøpt BeSafe Izi Plus til han, sitter kjempe godt i det! :) Fantastisk sete.

Jeg anbefaler deg å kjøpe et sete som går opp til 25 kg, det vil da være uten isofix, men å feste med belte er ikke så tungvindt, og du kommer lett inn i det.

Det som er viktigst er å prøve setet i bilen, med ungen oppi, så dere ser hvordan det blir. Anbefaler å se på disse setene.

BeSafe Izi Plus
Britax MaxWay
Britax Multi Tech
Akta Graco Cosmic Comfort S
Maxi Cosi mobi


Hvis du absolutt vil ha isofix, går de bare opp til 18 kg, og det er dumt om ungen rekker å bikke det allerede som 2.5 åring.. For det er jo alt for tidlig å over i beltestol da, så da må du kjøpe enda en ny bakovervendt stol opp til 25 kg.

Men her er gode isofix seter.

BeSafe Izi KID x3
BeSafe Izi Combi x4 (nyeste setet med isofix som kan justeres, i forhold til benplass)
Cybex Sirona
(kjent for å være litt lite, slik at barna vokser tidlig ut av det, men dette kan snus ut mot bildøren, så lett å feste barnet)

Britax MaxFix (det er likt som MaxWay, bare at det er med isofix)
Vi var og prøvde dette setet i helga, men det virket så klønete å montere (hun på babyshop brukte laang tid og da fikk vi ikke forankringsbeltene på plass en gang), og det ble overhodet ikke plass til noen i passasjersetet foran (Toyota Auris) :( Vi kommer til å bytte mellom flere biler så har nå bestemt oss for å kjøpe isofix så dette blir enklest og tryggest mulig. Vet du om noen seter som passer bra i mindre biler? :) izi combi 4 kan justeres i lengden som du skriver og det virker jo veldig kjekt, men kombiseter gjør det ikke like bra i test som rent bakovervendte virker det som? Vi ønsker å ha lillemann bakovervendt så lenge som mulig, så trenger jo egentlig ikke mulighet til å vende begge veier.
 
Vi var og prøvde dette setet i helga, men det virket så klønete å montere (hun på babyshop brukte laang tid og da fikk vi ikke forankringsbeltene på plass en gang), og det ble overhodet ikke plass til noen i passasjersetet foran (Toyota Auris) :( Vi kommer til å bytte mellom flere biler så har nå bestemt oss for å kjøpe isofix så dette blir enklest og tryggest mulig. Vet du om noen seter som passer bra i mindre biler? :) izi combi 4 kan justeres i lengden som du skriver og det virker jo veldig kjekt, men kombiseter gjør det ikke like bra i test som rent bakovervendte virker det som? Vi ønsker å ha lillemann bakovervendt så lenge som mulig, så trenger jo egentlig ikke mulighet til å vende begge veier.

BeSafe generelt tar en del plass.

Ville sjekket ut Britax MaxWay jeg, det festes med seler, men er enkelt. Og kjøper du to sett forankringseler så slipper dere å knote med det når dere fester setet i en annen bil. Det går opp til 25 kg, og er lett i vekt og tar mye mindre plass en BeSafe sine! :) Har snart 4 åring i det vi nå, og kjempe fornøyd! :D Lillebror har også testet setet og satt kjempe godt. Han er snart 6 mnd :)

Finnes mange isofix seter, så du må nesten bare prøve deg frem. Men kjente merker som Maxi Cosi, Britax, BeSafe, Cybex er trygge.

Og kombiseter er trygge bakovervendt ja! :D Men de bør ikke snus!
 
Sniker :)
Dersom du vil ha et isofix sete som skal flyttes relativt ofte på, vil jeg anbefale concord reverso. Veier bare 9 kg, og vRer til 105cm/23 kg :) forholdsvis nytt i-size sete.
 
Sniker :)
Dersom du vil ha et isofix sete som skal flyttes relativt ofte på, vil jeg anbefale concord reverso. Veier bare 9 kg, og vRer til 105cm/23 kg :) forholdsvis nytt i-size sete.
Takk for tips :) hvem forhandler dette merket? Kan ikke huske å ha sett det noe sted. Det er heller ikke med på testene jeg har sett, vet du hvordan det er mtp sikkerhet? Og tar det stor plass i bilen?
 
Last edited:
BeSafe generelt tar en del plass.

Ville sjekket ut Britax MaxWay jeg, det festes med seler, men er enkelt. Og kjøper du to sett forankringseler så slipper dere å knote med det når dere fester setet i en annen bil. Det går opp til 25 kg, og er lett i vekt og tar mye mindre plass en BeSafe sine! :) Har snart 4 åring i det vi nå, og kjempe fornøyd! :D Lillebror har også testet setet og satt kjempe godt. Han er snart 6 mnd :)

Finnes mange isofix seter, så du må nesten bare prøve deg frem. Men kjente merker som Maxi Cosi, Britax, BeSafe, Cybex er trygge.

Og kombiseter er trygge bakovervendt ja! :D Men de bør ikke snus!
Tenkte jeg skulle sjekke ut Britax Max Fix, det er vel samme bare med isofix tror jeg :) vi har ikke bil selv så trenger bare sete når vi er på besøk i hjembyen, og der bruker vi tre ulike biler.. Så tenker isofix er det mest praktiske, for å raskt og trygt kunne bytte mellom dem og slippe seler osv som må festes og justeres til hvert besøk. Dog når det skal brukes såpass sjelden er det jo fristende å kjøpe noe som kan vare litt lengre!
 
Sikkerheten skal være veldig bra. Fotplaten er blant annet fellende i forhold til påkjørsel bakfra. De sier det har gjort det veldig bra i tester, men er såpass nytt at det ikke har rukket å bli testet av feks adac, men det virker som et veldig trygt sete. Fikk til og med plass til 5åringen i det, men hun måtte da sitte i lotusstilling med beina. Vi har det montert ved siden av et izi plus, og det tar adskillig mindre plass, kanskje så mye som 15 cm og da er plus'en montert så nært inntil seteryggen som mulig.
Er bare to kg forskjell på hvor lenge dette varer og et beltemontert sete, så med mindre du har en veldig tung unge så vil de nok vokse ut av seta i høyden lenge før de når vektgrensa.
 
Men disse setene man fester med seler, må man feste selene hver gang?
 
Tenkte jeg skulle sjekke ut Britax Max Fix, det er vel samme bare med isofix tror jeg :) vi har ikke bil selv så trenger bare sete når vi er på besøk i hjembyen, og der bruker vi tre ulike biler.. Så tenker isofix er det mest praktiske, for å raskt og trygt kunne bytte mellom dem og slippe seler osv som må festes og justeres til hvert besøk. Dog når det skal brukes såpass sjelden er det jo fristende å kjøpe noe som kan vare litt lengre!

Ja da er det mye lettere med isofix ja :) sjekk ut maxfix :)
 
Men disse setene man fester med seler, må man feste selene hver gang?

Setet blir festet med seler, og da står jo setet fast i bilen! :) Barnet festes med seler som er integrert, likt som på babystolen.

Her kan du se hvordan BeSafe Izi Plus monteres.

http://besafe.no/bilstol-produkter/bilstol-0-18-0-25kg/izi-plus


Det tar jo litt lengre tid enn isofix, men så lenge man ikke flytter setet hver dag, så er det jo ikke noe stort problem. :)

Her er vi så heldige at både mine foreldre og svigers har setet i sin egen bil, så da er det sjelden vi flytter på setene :)
 
Setet blir festet med seler, og da står jo setet fast i bilen! :) Barnet festes med seler som er integrert, likt som på babystolen.

Her kan du se hvordan BeSafe Izi Plus monteres.

http://besafe.no/bilstol-produkter/bilstol-0-18-0-25kg/izi-plus


Det tar jo litt lengre tid enn isofix, men så lenge man ikke flytter setet hver dag, så er det jo ikke noe stort problem. :)

Her er vi så heldige at både mine foreldre og svigers har setet i sin egen bil, så da er det sjelden vi flytter på setene :)

Takk for gode svar :D

Tar Sirona like stor plass? Er det kun isofix som kan snus? Jeg var hos legen igjen igår for enda mer ryggproblemer, oh joy..
 
Takk for gode svar :D

Tar Sirona like stor plass? Er det kun isofix som kan snus? Jeg var hos legen igjen igår for enda mer ryggproblemer, oh joy..

Sirona er nok et ganske lite sete ja, jeg ville ABSOLUTT sjekket ut det med de ryggproblemene du har. I tillegg har Britax et lignende sete:
http://www.britax.no/bilseter/bilseter/dualfix

Du må nesten prøve i bilen for å se hvem som passer best.

Begge disse setene festes med isofix.

Her er brukermanual på Cybex Sirona:

https://www.youtube.com/watch?v=41fb1MAzJoM

Her er brukermanual på Britax DualFix:

https://www.youtube.com/watch?v=8fjASQkRptc


Håper du blir litt klokere på svarene mine! :D

Viktigste er å prøve setet i bilen, MED barnet :) Og få hjelp fra de som selger. BabyShop og Barnas Hus er flinke :)
 
Sirona er nok et ganske lite sete ja, jeg ville ABSOLUTT sjekket ut det med de ryggproblemene du har. I tillegg har Britax et lignende sete:
http://www.britax.no/bilseter/bilseter/dualfix

Du må nesten prøve i bilen for å se hvem som passer best.

Begge disse setene festes med isofix.

Her er brukermanual på Cybex Sirona:

https://www.youtube.com/watch?v=41fb1MAzJoM

Her er brukermanual på Britax DualFix:

https://www.youtube.com/watch?v=8fjASQkRptc


Håper du blir litt klokere på svarene mine! :D

Viktigste er å prøve setet i bilen, MED barnet :) Og få hjelp fra de som selger. BabyShop og Barnas Hus er flinke :)

TUSEN TAKK :D
 
Da har vi kjøpt nytt sete :) Det ble et Besafe kid i-size.
Jeg hadde jo tenkt å kjøpe Sirona men da jeg skulle skuve det bak og rundt så gjorde jo det like vondt for ryggen som å sette henne inni :hungover: Så istedet for å kjøpe et sete i mellomstr som vi da hadde måttet btte ut om et år (det var jo bare bittelitt større) gikk vi for et hun kan ha til hun er rundt 4 år :)
 
Like vanskelig som å kjøpe vogn dette her... :confused:
 
Men nå som vi har montert dette nye setet så er det et problem. Vi får ikke bøyd det bakover til liggeposisjonen. Det må stå i midterste posisjon som er ganske oppreist.
Hun sitter ikke selv enda. Er dette skadelig?
 
Back
Topp