Som gravid- spiser du rått egg? Når man googler så finner man at det er ok å spise rått egg som i dressing, kaker osv, men noen plasser står det at man ikke skal spise det. Så blir ikke helt klok på hva som er retningslinjer.. Virker som det er ok i Norge men ikke i utlandet pga salmonella.
Tenkte å lage cæsarsalatdressing som inneholder rått egg, men ble plutselig i stuss.
Kom også over noe som stod på clearblue sine sider, klipper det inn her. Der står dette med egg bl. a. Men jeg stusser sterkt på at man ikke kan spise leverspotei? Det kan vel ikke stemme? Trodde det var sunt og bra for gravide (mye jern osv)? Jeg har hvertfall spist mye av det..
Tenkte å lage cæsarsalatdressing som inneholder rått egg, men ble plutselig i stuss.
Kom også over noe som stod på clearblue sine sider, klipper det inn her. Der står dette med egg bl. a. Men jeg stusser sterkt på at man ikke kan spise leverspotei? Det kan vel ikke stemme? Trodde det var sunt og bra for gravide (mye jern osv)? Jeg har hvertfall spist mye av det..
Ting du bør være forsiktig med
- Rå egg og rått eller underkokt kjøtt eller skalldyr
Disse kan inneholde salmonella eller andre organismer som kan gi matforgiftning.
- Upasteuriserte meieriprodukter, lever eller leverpostei og restemat
Slike matvarer kan inneholde listeria, som kan forårsake abort eller dødfødsel.
- Lever/leverprodukter
Disse inneholder mye A-vitamin, som kan være skadelig for barnet i magen og bør derfor unngås.