Fikk beskjed om at babyen er død, 14+4, i Slovakia

Bkno7198572

Andre møte med forumet
Jeg hadde vaginal ultralyd da jeg var 9+5, alt var i orden, hjertet banket og fosteret rørte masse på seg.
Da jeg var 14+4 hadde jeg en ny ultralyd her i Slovakia hvor jeg studerer. Jeg hadde møtt opp på sykehuset, når jeg egentlig skulle møtt opp på en poliklinikk 5 min unna, tilhørende sykehuset, men de sa at jeg kunne få ta ultralyden der på sykehuset. Etter å ha ventet lenge fikk jeg mulighet til å komme inn til legen, innimellom andre pasienters timer. Legen var kjemperask med undersøkelsen, det så ut som han kun scannet fosteret bakfra (så bare ryggen), han tok to målinger av fosteret, så slo han av og sa at det er et problem, babyen er død. Så ber han meg gå til en annen avd. for å booke en kirurgisk fjerning av fosteret, ber meg betale og sendte meg så ut. Dette var alt han sa til meg. I den andre avdelingen snakker jeg med en annen lege som jeg får til å oversette skrivet jeg fikk av ultralyd-legen, der sto det at fosteret er målt til å være nøyaktig så gammel som forventet, ingenting er galt med utviklingen av fosteret, fostervannet er normalt, morkaka er normal, eggstokkene er normale, men at det ikke var vitalitet i barnet/ingen hjerteslag.

Jeg fikk booket en time for kirurgisk fjerning imorgen, mandag, jeg var på ultralyden forrige torsdag.
Jeg vet at legen hadde nok mest sannsynlig rett, men jeg er så misfornøyd med ultralyd-skanningen, og vil gjerne få en ny litt senere for å få bekreftet at babyen er død. Har hørt om mange tilfeller hvor legen ikke har funnet noe hjerteslag og sagt at babyen er død, men så har det vist seg senere at den var i live.

Er det noen som har erfaringer å dele i forhold til dette? Bør det ikke være standard prosedyre å dobbelsjekke dette før man får kirurgisk fjerning? Og å gi en grundig ultralyd i det minste. Føler at han bare stresset igjennom det hele. Jeg har booket flybillett til Norge nå for jeg vil heller ta en ny ultralyd der, og evt få fjernet fosteret der.
 
Huff for en situasjon du er i :( håper du får sjekket det en gang til for å væte sikker!
 
Har inngen gode svar å komme men, men jeg ville fått sjekket det en gang til... Håper det order seg for deg :Heartpink:Heartpink
 
I Norge er det i alle fall normal prosedyre at det skal være to som bekrefter manglende livstegn. Hos oss hentet legen inn en annen lege for å bekrefte, så ble jeg sendt til et annet sykehus og de ville bekrefte der også (med to nye mennesker) for å være sikre.

Håper det viser seg at han har stresset og tatt feil. Stor klem!
 
For en ubehagelig opplevelse :( tror jeg ville gjort som deg, reist hjem til Norge og sjekket. Ut i fra hva man hører om ma, så skulle man jo tro at fosteret hadde sluttet å utvikle seg noe tidligere. Har liksom aldri hørt om noen som har vært på ul omtrent samme dag som fosteret sluttet å leve. Så jeg ville nok dobbeltsjekket ja. Ønsker deg masse lykke til, og sender deg en klem
 
Ut i fra hva man hører om ma, så skulle man jo tro at fosteret hadde sluttet å utvikle seg noe tidligere. Har liksom aldri hørt om noen som har vært på ul omtrent samme dag som fosteret sluttet å leve.

Ja, det må jo ha sluttet å leve innen to dager eller noe før jeg dro på ul. Jeg har liksom ikke hatt noen tegn på at noe er galt heller, verken før eller etter ul, så det føles ikke riktig å bare dra rett og fjerne fosteret før jeg får det bekreftet av flere.

Hva kan grunnene være for at hjertet slutter å slå i uke 14? Lege nr 2 sa at det kan være tusen grunner, og at det mest sannsynlig var bestemt fra unnfangelsen allerede. Men da er det jo mest vanlig at utvikingen stopper i løpet av første trimester(?)

Takk for klemmer og svar dere:)
 
Ja, det må jo ha sluttet å leve innen to dager eller noe før jeg dro på ul. Jeg har liksom ikke hatt noen tegn på at noe er galt heller, verken før eller etter ul, så det føles ikke riktig å bare dra rett og fjerne fosteret før jeg får det bekreftet av flere.

Hva kan grunnene være for at hjertet slutter å slå i uke 14? Lege nr 2 sa at det kan være tusen grunner, og at det mest sannsynlig var bestemt fra unnfangelsen allerede. Men da er det jo mest vanlig at utvikingen stopper i løpet av første trimester(?)

Takk for klemmer og svar dere:)
Det kan jo skje i uansett hvilken uke egentlig, kan være f.eks. noe med morkake, men jeg bare syns det er så rart at det liksom har skjedd akkurat når du har vært på ul. Hva er oddsen for det. Håper virkelig at legen har tatt feil, men er vel best å bare forberede seg så man ikke bygger opp forhåpninger som blir brutalt revet ned igjen :/
 
Neimen huffda for en ubehagelig opplevelse. Sender deg en stor klem og håper så inderlig den legen så feil, men samtidig er det jo grusomt om han faktisk har sett feil. Nei huff!!! Godt du kommer deg hjem der du føler deg litt mer trygg på den avgjørelsen som blir tatt. Hold oss oppdatert :Heartpink
 
Huff, for en opplevelse. Bra at du drar hjem og får dobbeltsjekket. Og hvis det skulle være en ma så trenger du ikke gå å tenke på hva/hvis/om. Lykke til!
 
Ja, blir godt å få gjort dette i Norge, de snakker jo så vidt engelsk her også. Så det er lett å bli lost in translation.

Jeg snakket med en lege i Norge i dag, og hun ble overrasket over at de ville ta en kirurgisk fjerning av fosteret på meg her. I Norge, hvis en er over 12 uker, gis det medikamenter som fremkaller en "mini-fødsel" hvis man ikke spontanaborterer selv. Vil føle meg mer trygg på avgjørelsen og behandlingen jeg vil få hjemme i Norge.
 
Jeg hadde en sen MA, og det var to som drev med ultralyd som sjekket godt. Første var en lege og siste var jordmora mi, verdens mest fantastiske dame som tidligere hadde fulgt meg opp med nr 1 og 2. Ettersom jeg hadde en mistanke om at noe var galt var skjermen vendt bort... klarte ikke spørre om å få se da, men i ettertid skulle jeg ønske jeg hadde fått se at hjerte ikke slo. For selv om jeg stolte på disse to ble prosessen med å sette de første tablettene et helvete fordi jeg følte at jeg tok livet av ungen min. Var som du nevner... siden jeg var over 12 uker fikk jeg ikke velge men måtte settes igang medisinsk... og jeg fikk ikke ikke lov å ta tablettene med hjem men måtte være på sykehuset til alt var ute. Dette er som legen din i Norge sa vanlig prosedyre! Jeg har født vaginalt 2 ganger før og ja... jeg opplevde dette som en fødsel enda så ørliten Muninskatten min var. Historien min lå ute på BV sine nettside for litt over et år siden. Du kan få link om du skulle ønske.

J+H=♡29.mai04 - ♡30.09.04 - ♡24.10.05 -
- Tordentroillet☆des'07 - Ulvesessa☆aug'10-
- Munin, ørlille englebror☆ventet 15.okt'13,kom som himmelskatt 24.april og satte dype spor-
- give me babydust ☆ drømmer og håper forsiktig om ☆♡lillePilten♡min♡☆ -
 
Ja, det må jo ha sluttet å leve innen to dager eller noe før jeg dro på ul. Jeg har liksom ikke hatt noen tegn på at noe er galt heller, verken før eller etter ul, så det føles ikke riktig å bare dra rett og fjerne fosteret før jeg får det bekreftet av flere.

Hva kan grunnene være for at hjertet slutter å slå i uke 14? Lege nr 2 sa at det kan være tusen grunner, og at det mest sannsynlig var bestemt fra unnfangelsen allerede. Men da er det jo mest vanlig at utvikingen stopper i løpet av første trimester(?)

Takk for klemmer og svar dere:)

Jeg hadde også en sen MA, i uke 15. Jeg var på ul i uke 13 og så hjertet slå. Jeg måtte ta tabletter og være på sykehuset til alt var ute. Endte med utskraping dag 2 til meg da.. Legen sa at det mest sannsynlig var en gen-feil, da vår lille skatt så helt frisk og fin ut..❤️ Håper du kommer deg hjem og får ordnet dette...
 
Kjære deg som jeg tenker på deg ❤️ Håper du har kommet deg vel hjem nå , men stusset litt over at du fikk lov til å ta fly hjem . Jeg mistet i 11 uke i Spania og jeg fikk ikke lov av hverken spanske eller norske leger eller forsikringsselskapet og dra hjem da man kan oppleve sterke blødninger under flyturen ! Så jeg måtte fjerne min lille der i Spania , noe jeg håper ingen andre må oppleve for jeg prater ikke spansk og ingen der pratet engelsk ! Forferdelig opplevelse ! Lykke til videre og masse gode tanker til deg !
 
Har vært hos legen i Norge nå, han sa også at det ikke er liv lenger. Jeg fikk heller ikke se skjermen, og skulle også ønske at han kunne vist meg hvordan/hvorfor han kom til den konklusjonen. Stoler jo selvfølgelig på ham, men det er noe med det å få konkludere det selv... Men han sa også at morkaka så ut til å være løsnet litt, med en liten blødning. Og at dette var nok grunnen til at fosteret har dødd. Fikk i det minste en grunn her i Norge:)
Torsdag tok jeg mifepristone, og skal dra i morgen på sykehuset og fullføre aborten. Gruuuuuuuer meg!
 
Kjære deg som jeg tenker på deg ❤️ Håper du har kommet deg vel hjem nå , men stusset litt over at du fikk lov til å ta fly hjem . Jeg mistet i 11 uke i Spania og jeg fikk ikke lov av hverken spanske eller norske leger eller forsikringsselskapet og dra hjem da man kan oppleve sterke blødninger under flyturen ! Så jeg måtte fjerne min lille der i Spania , noe jeg håper ingen andre må oppleve for jeg prater ikke spansk og ingen der pratet engelsk ! Forferdelig opplevelse ! Lykke til videre og masse gode tanker til deg !
Tusen takk:)
Men uff, så fælt at du måtte gjøre det der! Jeg er sjeleglad for at jeg dro hjem, og fikk lov til det! Tror det hadde vært helt forferdelig ja å gjøre det i utlandet, spesielt når man ikke kan kommunisere med leger og sykesøstre! Da jeg pratet med legen i Norge sa hun bare at hvis jeg begynte å blø så måtte jeg ikke gå på flyet. Hadde du en missed abortion?
 
Skulle ønske jeg fikk dra hjem også , ja hadde MA .
Masse gode tanker til deg nå i denne triste og forferdelige tiden ❤️
 
Så bra du fikk dobbeltsjekket da kan du hvert fall føle deg sikker på at det virkelig var en ma. Lykke til videre gjennom de neste dagene. Klem
 
Sender deg en god klem <3
Jeg hadde en spontanabort i fjor mens jeg var på ferie i Polen. Jeg skjønte at det var en sa som foregikk, men gikk til legen der nede for å sjekke (ville jo ikke tro på at jeg faktisk hadde mistet) legen ville ta innvendig ul, men jeg nektet, så fikk han til å ta utvendig. Han var skikkelig kald, sa bare at her er det ikke noe foster, vi får legge deg inn for utskrapning. Jeg skulle hjem dagen etter, så jeg sa at jeg ville vente til jeg kom hjem.
Jeg slapp utskrapning, men den følelsen av å være i et ukjent land, Ikke kunne språket og havne i en sånn situasjon.. Unner ingen det!
Sender deg mange gode tanker, veldig trist å lese din historie.
 
Back
Topp