Flytting-men mye lån.. Er det mulig?

Oneinamillion

Oktoberskatt på vei <3
Oktobermirakler 2013
Vi eier leilighet (sambo eier) har lyst å flytte men kan det la seg gjøre pr nå?
Vi har jo selvsagt boliglån, og i tillegg billån, studielån og forbrukslån og kredittkort og ingenting i egenkapital pr nå.
Så hvordan kommer vi oss til en annen leilighet? Fristende å flytte fra denne blokken som e full av..vel, teite folk :P sambo mener d er "umulig" å flytte før vi har slettet gjeld. Er det altså umulig? Ingen mulighet å flytte når kapitalen er som den er?-
Ja jeg er helt grønn på sånt :-/

Vi eier leilighet (sambo eier) har lyst å flytte men kan det la seg gjøre pr nå?
Vi har jo selvsagt boliglån, og i tillegg billån, studielån og forbrukslån og kredittkort og ingenting i egenkapital pr nå.
Så hvordan kommer vi oss til en annen leilighet? Fristende å flytte fra denne blokken som e full av..vel, teite folk :P sambo mener d er "umulig" å flytte før vi har slettet gjeld. Er det altså umulig? Ingen mulighet å flytte når kapitalen er som den er?-
Ja jeg er helt grønn på sånt :-/
Det kommer vel an på hvor mye gjeld dere har og hvor dyr den faktisk er, ift inntekt og forbruk. Skal dere kjøpe dere opp eller ned? Og hvordan er markedsverdi kontra belåning på leiligheten dere har i dag, kommer dere til å sitte igjen med noe ved et salg? Hvis ikke må dere ha kausjonister for å dekke opp egenkapital i ny bolig. Men det skal jo også være inntekt nok til å betjene nytt lån, så hvis dere har mye dyr forbruksgjeld kan det være samboeren din har rett, at dere må vente til den er nedbetalt.
Det finnes masse lånekalkulatorer på nett som du kan bruke til å beregne kostnader. På DNB sin side har de f.eks en kalkulator som heter Test din låneevne, den gir en nøktern beregning på hva du kan låne basert på dagens situasjon. (Men jeg tror ikke den skiller typer gjeld fra hverandre, så den tar nok ikke hensyn til at forbrukslån og kreditter har høyere rente).
Det kan være smart å ta et møte i banken for å se hvordan ting ligger an, og hva som skal til for å komme dit dere ønsker :) og selv om dere ikke har egenkapital nå er det aldri for sent å begynne å spare da ;) Lykke til!

Samboeren din vil vel ha litt egenkapital kanskje, ved salg av leiligheten? Spørs litt på marked der man bor da. Men egenkapital må du ha hvis du ikke har noen som kan kausjonere for egenkapitalen. Alt man har av lån er jo med på å "ødelegge" men vil tro at høyrentelån ødelegger mer enn f.eks. studielån. Det er jo bare å høre med banken hvilke muligheter dere har og hva dere evt må gjøre for å kunne kjøpe nytt :) sjekk gjerne ut flere banker, så får man litt flere tilbud :)

Uten noe egenkapital kan det bli vanskelig... Bankene krever 15% e.k og helst 25% om man skal unngå topplån.

Kommer helt an på hva dere har i boliglån og hva dere kan få for leiligheten

Anbefaler deg ringe banken og sette
Opp møte jeg :) kan jo hende dere tjener på salg
Og at egenkapitalen er i leiligheten dere eier.

Tusen takk for svar:-) vet iallefall at leiligheten har steget en del i verdi siden sambo kjøpte den. Det er vel et pluss iallefall:)

Back
Topp