Fikk du (god nok) hjelp til å amme?

Ikke i bruk

Forumet er livet
Det er liten tvil om at amming er best for babyen. Det er forventet at nybakte mødre skal amme. Samtidig sendes nybakte mødre hjem fra sykehuset før melken er kommet og de har lært å amme. Skulle det oppstå problemer, er de i stor grad alene om dem.

Bekymret for synkende ammefrekvens
Mødre i dag ammer mindre enn de gjorde før. Jørgensen tror tidlig hjemreise fra barselavdelingen har noe av skylden.

– Den første uken etter fødselen er avgjørende. Det er da man strever mest og trenger god støtte og veiledning. Samtidig sender vi nybakte mødre tidligere og tidligere hjem fra barselavdelingen. Og i kommunene er det så dårlig jordmordekning at det nesten ikke er noen oppfølging etter hjemreise. Det er meningen at jordmor skal komme på hjemmebesøk én av de første dagene etter hjemreise, og at helsestasjonen overtar etter en uke. Men i praksis er familiene i stor grad overlatt til seg selv disse viktige dagene. Det er bekymringsfullt, for mange vil gi opp ammingen fordi de ikke fikk hjelp. Myndighetene sier du skal få hjelp til å amme, men det gjør du jo ikke i praksis, sier Jørgensen.

Les hele artikkelen her

Fikk du god nok hjelp?

Ammingen gikk kjempefint fra dag en med førstemann. Han tok puppen med en gang han ble lagt på brystet mitt og klarte det dermed fint selv uten noe særlig hjelp. Håper det går like fint denne gangen med lille i magen. Ønsker selv å amme :)

Jeg fikk for mye hjelp som gjorde både meg og min datter forvirret. Jeg fikk det til kjempe fint på egenhånd. Men de mente jeg måtte ha hjelp og kom å røska og dro i både puppen og babyen hver tredje time. Endte med ingen amming da hu plutselig ikke greide å ta tak etter deres uønskede råd.

Fikk god hjelp på sykhuset. Men heldigvis for oss så falt ammingen naturlig.. Håper den gjør det denne gangen også.

Fikk overhode ikke god hjelp. Alltid en ny som skulle hjelpe og ingen gjorde det litt, så det ble bare tull og stress

Ja fikk kjempegod hjelp både på barsel og ammepol etterpå :-)

Bodde på barselhotell og fikk hjelp den gangen jeg spurte etter det

Nei!
Barselomsorgen er alt for dårlig. Burde være enerom i 3-4 døgn med god hjelp og veiledning til både amming mm.

Jeg ble sendt rett hjem fra føden. Fikk kjempe god hjelp på helsestasjonen og da vi ble reinnlagt (som er faren når man ble sendt rett hjem).

Men hva hjelper vel god hjelp når man ikke har melk..

Ikke første gang nei. Var inne ei uke og blei bare forvirra. Ingen av de som gjorde det likt og uansett hva jeg gjorde var det feil. Endte opp med å gi flaske. Andre gang fant jeg ut av det selv.

Fikk kjempegod hjelp av jordmor utenfor barsel. Fikk ringe henne privat også. Dessverre gikk det ikke likevel..

Nei.. De viste meg med sine egne hender på min pupp og sa 'bare gjør sånn'.. Men jeg blødde og ongen strevde og det var bare styr!!!

Med andremann gikk det helt av seg selv så da trengte jeg ikke hjelp :)

På sykehuset fikk jeg god hjelp, men etter vesla ble to uker gammel begynte problemene. Fikk null hjelp av helsesøster...

Ja det gjorde vi!

Bodde på barselhotell og hadde eget familierom. Siden vi plagdes med ammingen fikk vi være en dag ekstra og fikk god hjelp og veiledning. Før vi reiste hjem ringte sykehuset og bestilte time på HS til oss, slik at vi fikk snakke med helsesøster to dager etter at vi var kommet hjem fra sykehuset.

Jeg tror kanskje at man som nybakt mor ofte opplever hjelpen som tilbys ulikt. Noen opplever det som mas og ammepress mens andre opplever det som hjelp og veiledning. Jeg satte stor pris på hjelpen fordi jeg følte meg rådvill og hjelpeløs når den lille bare gråt, melken ikke kom og brystvortene var SÅ såre, og jeg ville så gjerne amme.

Neste gang vet jeg nøyaktig hvilken barnepleier jeg skal spørre etter for å få hjelp til ammingen. Kom ulike damer innom i fire dager før "engelen i hvitt" kom og faktisk ga oss hjelp og råd!

Det er en av få ting som plaget meg på føden med nr 2. Jeg får melk sent, men de stresset noe fryktelig. Greit ungen må ha mst, men når melka endelig begynte å komme maste de om å gi tillegg.

Fikk ganske god hjelp på sykehuset, men babyen var veldig sint og sulten fordi melka ikke var kommet. Den kom tredje dag når vi skulle hjem. Helsestasjonen syns etter en uke at han hadde lagt på seg lite, og med en gang sa de at jeg måtte gi flaske. Ingen ammeråd i det hele tatt. Ordnet selv legetime, fikk nesespray som hjalp på utdrivingen. Etter en mnd klarte jeg å fullamme. Kun på pur vilje og fordi jeg følte at jeg måtte få det til.. ingen hjelp..

Følte nesten jeg fikk for mye "hjelp" med første. Ammingen gikk supert fra første stund og gutten drakk godt. De skulle likevel ha meg til å ringe dem inn hver gang jeg skulle legge han til. Synes det ble fryktelig styrete og nøt å komme hjem for å få ro. Med andre mann var det helt annerledes. Kan ikke huske at de spurte en gang, men også da gikk det veldig fint.

Fikk veldig god hjelp på barsel. Var eget ammekurs/info dagen etter fødsel ute i fellesrommet for de som ønsket det. Bodde på familierom, var første barnet. Fikk fin veiledning av personalet, veldig behjelpelige og maste ikke i det hele tatt. Skulle bare si i fra vist vi trengte hjelp, eller at de skulle sjekke sugetaket. Tilbake på sykehuset en uke etter for veiing, med mer veiledning om ønskelig. Og hjemme besøk av helsesøster etter 10 dager. Åpen helsestasjon en gang i uka, og ellers bare å ringe vist man lurer på noe. Vi var heldige og fikk det til med en gang :)

Det er liten tvil om at amming er best for babyen. Det er forventet at nybakte mødre skal amme. Samtidig sendes nybakte mødre hjem fra sykehuset før melken er kommet og de har lært å amme. Skulle det oppstå problemer, er de i stor grad alene om dem.

Bekymret for synkende ammefrekvens
Mødre i dag ammer mindre enn de gjorde før. Jørgensen tror tidlig hjemreise fra barselavdelingen har noe av skylden.

– Den første uken etter fødselen er avgjørende. Det er da man strever mest og trenger god støtte og veiledning. Samtidig sender vi nybakte mødre tidligere og tidligere hjem fra barselavdelingen. Og i kommunene er det så dårlig jordmordekning at det nesten ikke er noen oppfølging etter hjemreise. Det er meningen at jordmor skal komme på hjemmebesøk én av de første dagene etter hjemreise, og at helsestasjonen overtar etter en uke. Men i praksis er familiene i stor grad overlatt til seg selv disse viktige dagene. Det er bekymringsfullt, for mange vil gi opp ammingen fordi de ikke fikk hjelp. Myndighetene sier du skal få hjelp til å amme, men det gjør du jo ikke i praksis, sier Jørgensen.

Les hele artikkelen her

Fikk du god nok hjelp?

etter å ha lest "ammeveileder " pensum nå, så skjønner jeg selv hva jeg gjorde "galt", og at jeg ikke fikk god nok hjelp da jeg ringte og ba om hjelp, mens blod og tårer spruta. Denne gangen er jeg mer forberedt, og jeg håper noen fortvilte mødre kontakter meg slik at jeg kan hjelpe de ! :)

Back
Topp