Rettsiden strikketøy?

mamsemor

Forumet er livet
Aprilbarna`15
Hvordan vet jeg rett og vrang på strikketøyet mitt? :rolleyes:
Jeg har lagt det fra meg, snudd det ut og inn, og vet ikke hvordan jeg skal vite hva som skal være ut, og hva som skal være inn?
Kan jeg se dette ved å se på den løse tråden som henger nederst på noe vis?
Eller andre måter?
Skal nå begynne på hæl på sokk, og greit å strikke så retten kommer ut....

Siden du sier sokk, så regner jeg med at det er en vrangbord du har fra før? Og at pinnene fortsatt er på?
Da kan du se det på tråden du strikker med, i forhold til hvilken vei du strikker. Jeg strikker mot venstre; så da skal tråden og den siste masken jeg strikket være på høyre pinne :)

Håper dette var forståelig :)

På starten av vrangborden vil de være en liten høydeforskjell.
På mitt eks. bildet tatt fra rettsiden :)

Sorry, glemte bildet :/

Starten vil altså være litt lavere ;)
1421509466812.jpg

Siden du sier sokk, så regner jeg med at det er en vrangbord du har fra før? Og at pinnene fortsatt er på?
Da kan du se det på tråden du strikker med, i forhold til hvilken vei du strikker. Jeg strikker mot venstre; så da skal tråden og den siste masken jeg strikket være på høyre pinne :)

Håper dette var forståelig :)
Takk for svar!
Skjønner hva du mener, men vrangborden har blitt litt snudd på osv av noen barnehender her.
Når man strikker, så kommer jo strikketøyet nedover mot magen, om du skjønner?
Men det går jo også å vrenge det, så det går oppover, om du skjønner?
Og da blir det jo vrangt, selv om det fortsatt er riktig på pinnene....

Sorry, glemte bildet, som visstnok også ble opp ned :/
Vis vedlegget 99249
Ser du forskjell, dersom du nå hadde dyttet strikketøyet oppover, altså vrengt det, så utsiden kommer ut, og pinnene er nedenfor? Om du skjønner meg?
Klønete spørsmål, men jeg er helt grønn... :p

Ser du forskjell, dersom du nå hadde dyttet strikketøyet oppover, altså vrengt det, så utsiden kommer ut, og pinnene er nedenfor? Om du skjønner meg?
Klønete spørsmål, men jeg er helt grønn... :p

Skjønte det ja. Derfor jeg la til et bilde i tillegg med en annen måte. Spm ditt var egentlig greit det, bare jeg som tenkte litt rart først :p hehe

Skjønte det ja. Derfor jeg la til et bilde i tillegg med en annen måte. Spm ditt var egentlig greit det, bare jeg som tenkte litt rart først :p hehe
Hi hi! Godt du forstod hva jeg mente!
Jeg er helt fersk, så dette er prøveprosjektet mitt!
Klart å strikke vrangbord da! :-)

Men da må jeg altså se på nederste kanten, og der hvor det er forhøyning, er den siden som skal ut?
Skal den løse tråden være på innsiden, eller utsiden, i forhold til retten?

Hi hi! Godt du forstod hva jeg mente!
Jeg er helt fersk, så dette er prøveprosjektet mitt!
Klart å strikke vrangbord da! :-)

Men da må jeg altså se på nederste kanten, og der hvor det er forhøyning, er den siden som skal ut?
Skal den løse tråden være på innsiden, eller utsiden, i forhold til retten?

Tror jeg har villedet deg litt. Beklager! Ble forvirret av mitt eget strikketøy :o det forrige bildet mitt var sluttborden :/

om du ser på starten av vrangborden, så skal tråden være ut mot retten, og de rette maskene er til venstre om dette er veien du strikker.
Dette er da en vr.bord hvor jeg startet med 2 rette.
1421511079794.jpg

Tror jeg har villedet deg litt. Beklager! Ble forvirret av mitt eget strikketøy :eek: det forrige bildet mitt var sluttborden :/

om du ser på starten av vrangborden, så skal tråden være ut mot retten, og de rette maskene er til venstre om dette er veien du strikker.
Dette er da en vr.bord hvor jeg startet med 2 rette.
Vis vedlegget 99256
Tusen hjertelig takk! :-) :-) :-)
DA forstod jeg! :-)
Hurra, nå kan jeg starte på hælen! Selv om jeg gruer meg litt til det... Hi hi! :p

Hurra, nå kan jeg starte på hælen! Selv om jeg gruer meg litt til det... Hi hi! :p

Beklager rotet mitt der altså, men så bra du forstod :)

Heler har jeg ikke strikket så mange av, så der kan jeg nok ikke komme med så mye lurt :p

Jeg har strikker en del sokker, men sliter alltid med å lage hællappen (der du strikker frem og tilbake på halvparten av maskene) for lang. Vær bare obs på det. Når den blir for lang får sokken litt pussig fasong oppå vrisa. Om du har oppskrift og garnet er det samme som oppgis i oppskrifta, følg den slavisk :p det forsåvidt flere måter å strikke hæl på.

Jeg har strikker en del sokker, men sliter alltid med å lage hællappen (der du strikker frem og tilbake på halvparten av maskene) for lang. Vær bare obs på det. Når den blir for lang får sokken litt pussig fasong oppå vrisa. Om du har oppskrift og garnet er det samme som oppgis i oppskrifta, følg den slavisk :p det forsåvidt flere måter å strikke hæl på.
Takk for tips! :-)
Lurer på om jeg strikket for langt... Skulle være 4 - 4,5 cm. Min ble nesten 5 cm....
Ja, ja... Første sokk får bli litt rar. Hi hi!

Men, hva betyr dette:
"ta masken løs av, og snu den"?

Skjønner jo å ta den løs av, men å SNU den?
Er ikke strikkeveien som skal endres.

Takk for tips! :-)
Lurer på om jeg strikket for langt... Skulle være 4 - 4,5 cm. Min ble nesten 5 cm....
Ja, ja... Første sokk får bli litt rar. Hi hi!

Men, hva betyr dette:
"ta masken løs av, og snu den"?

Skjønner jo å ta den løs av, men å SNU den?
Er ikke strikkeveien som skal endres.

Litt usikker på sammenhengen. Er det når i er ferdig med de 4-4,5cm? Kan du ta bilde av oppskrifta og legge ut her?

Back
Topp